Håller med [OT]
Har inte sett Gemini, men jag tycker KULT är ett föredömligt exempel på bra layout.
Kults varelser är inte lätta att föreställa sig. De flesta kallas bara "en varelse av ____, ____ och ____" där luckorna fylls i med olika kombinationer av orden "Blod", "Kött", "Stål", "Kol" och "Tjära", typ. Inte heller finns det några bra bilder på dem. Och det är inte heller meningen, för om spelarna någonsin får syn på sina demoner i Kult, då har Spelledaren gjort ett dåligt arbete, eller så kommer äventyraren ändå dö närsomhelst och ta upplevelsen med sig i graven (eller vanligare, till ett purgatorium *fniss*).
Men där kommer den fantastiska och föredömliga layouten till pass. Bara genom små bilder och den kusliga röda färgen lyckas jag ändå "känna" spelet genom dess typografi, illustrationer och dess övergripande layoutlösning.
Att läsa KULT som RTF skulle inte göra en enda människa glad.
/
Rising
Spelaren: "Äh, jag hugger ner prästinnan."
Spelledaren: "Ovanför dig kommer ett åskmoln det står 'SL' på, och du blir plötsligt rädd att blixten skall slå ner i ditt huvud..."
Spelaren: "Okej, okej, jag hugger inte ner henne. Men jag kräver att hon ska klä av sig -"
SL: "Det säger -POFF- och plötsligt står en man framför dig med tärningar om halsen och bokstäverna 'SL' broderat på bröstet och han tittar på dig med BITTER UPPSYN!"
En annan spelare: "Är det en trollkarl? Jag dödar honom!"
SL: "Ni båda elektrifieras omedelbart. Hejdå."
Den andra spelaren: "Du hade rätt i det där du sa om att ingen 'vann' i ett rollspel..."