Nekromanti Praktiskt användning av Eon III?

Enshadi

Warrior
En taktik som visat sig fungera nästan FÖR bra är kombinationen med ett högt första SI (Tex, Lans/spjut) i kombination med ett enda anfall och därefter anfallsmanövern reträtt. Verkligt måhända, men som sagt, nästan för effektivt för att vara roligt.

Inte för att jag vill regna på er parad, men ett krav under Reträtt! står att inga andra handlingar får utföras - just för att förhindra den typen av spel. ,-)
Varför inte?

En spjutbeväpnad person gör väl allt för att inte komma för nära sin motståndare. Gärna med att göra upprepande stötar medan man backar ifrån motståndaren för att hela tiden hålla avstånd.

Big Marco

Läskig
Reträtt! som den är definierad är att avbryta strid helt och hållet. Att backa bakåt ligger i utövarens färdighetschans - och dessutom skulle jag nog klassa det som att anfallaren utför snabba anfall med sitt spjut för att fienden skulle få det svårt att ta initiativet.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Neotechs projektilskador [ot]

"Nu går jag säkert ut på en lem, men det finns ju faktisk en skadetabell för projektilskada till Neotech"

Ja, fast utöver att man hade rätt låg chans av att dö av en 7.62:a i ansiktet så var det en gott initiativ. Latheten syntes dock när man såg att de hade -exakt- samma fördelning för extraskadorna som stickskador hade i Eon, vilket kanske inte är helt rätt alltid.

/Naug, kritisk åt dom lite väl heroiska extraskadorna i Neotech

Foggmock

Myrmidon
Re: Neotechs projektilskador [ot]

Varför skulle man dö av en 7.62:a som skadar dig i ansiktet? Blir du träffad rätt på framifrån lär du däremot istället ha fått extraskadan Hjärna, och den är inte lätt att överleva.

Whatcha getting at?

GrottrolletNaug

Swashbuckler

"Varför skulle man dö av en 7.62:a som skadar dig i ansiktet? Blir du träffad rätt på framifrån lär du däremot istället ha fått extraskadan Hjärna, och den är inte lätt att överleva."

Ja, alltså man -ska- dödens dö.

Men sätt en sån träff i ansiktet enligt Neotechs alla regler och fasa när du blåser bort killens öga/öra/ger honom ett djupt jack/köttsår istället. Chansen att träffa hjärnan i ansiktet är 1/10 per extraskada vilket är rätt... umm.. lite, typ. Det enda stället som är farligt att på ett vettigt sätt bli träffad av Neo-projektilerna är typ halsen och bröstet. Kolla bara fördelningen av livshotande extraskador. Den är densamma som för stickvapen i Eon. Vilket inte kanske är så vettigt. Liksom en kniv mot ansiktet träffar helt andra saker än en 7.62:a mot ansiktet.

/Naug

Foggmock

Myrmidon

Men poängen är att om du träffar ansiktet och du inte får extraskadan Hjärna så har du inte träffat rätt på. Då har snubben vridit på huvet eller så. Det är hela grejen med att abstrahera extraskadorna som de har gjort.

GrottrolletNaug

Swashbuckler

"Men poängen är att om du träffar ansiktet och du inte får extraskadan Hjärna så har du inte träffat rätt på. Då har snubben vridit på huvet eller så. Det är hela grejen med att abstrahera extraskadorna som de har gjort."

Ja absolut. Men varför ska man bara träffa hjärnan på 1 av 10 utfall på en T10:a? Om du tar ett genomsnitt av ansiktet och kollar hur stor area som har hjärna bakom sig så är det garanterat mer än 10%! Närmre 50%. Testa att slå upp regelboken och slänga iväg en 5.56 eller 7.62 i någons ansikte och kolla vars det träffar. Du har lika stor sannolikhet att träffa killens öra som hans hjärna. Du har större chans att träffa öra ELLER öga än hjärnan. Nästan dubbelt så stor.

Så visst, jag förstår de abstraktioner som görs i regelsystem. Jag tycker bara att de abstraktioner som gjort i det här fallet suger.

/Naug, säger vad han menar.

Pendragon

Swashbuckler

Skadesystemet i Neotech fallerar än mer när det kommer till småkalibrar som bara gör Ob1-2T6 i skada. Med tanke på hur sällan träffar från såna vapen resulterar i extraskador, så är de inte särskilt farliga, ens om man blir skjuten i huvudet.

Alltså, den klassiska lönnmördaren som nöjer sig med en finkalibrig pistol för att han är så jäkla elit (och för att den är lättare att ljuddämpa) finns inte i Neotech.

/Joel

Pendragon

Swashbuckler

Jodå - nådaskott. ,-)
Om man tolkar den regeln liberalt, så kan den används för att smyga sig på nån och sätt en kula i bakhuvudet på dem. Kruxet är att väldigt många pistoler likförbenat bara gör en eller två extraskadori såna lägen, vilket inte är såpass dödligt som det borde vara. Dessutom bör det finnas regle stöd för att en kompetent hitman ska kunna prestera något sådant på ett par meters håll, mot ett mål som är medvetet om hans närvaro. Huvudskott är helt enkelt inte tillräckligt dödliga.

Liksom, JAG klarar att kliva in genom en dörr och plugga någon i skallen med en airsoftpistol i ungefär ett fall av tre. Och en riktig pistol är knappast mindre träffsäker (även om jag får erkänna att min erfarenhet begränsar sig till några tävlingspistoler i min ungdom, och en session med Glock under värnplikten).

/Joel - funderar på om reducerad skadeverkan x2 för skallskott är en fungerande lösning.

Pendragon

Swashbuckler

Ja absolut. Men varför ska man bara träffa hjärnan på 1 av 10 utfall på en T10:a? Om du tar ett genomsnitt av ansiktet och kollar hur stor area som har hjärna bakom sig så är det garanterat mer än 10%! Närmre 50%. Testa att slå upp regelboken och slänga iväg en 5.56 eller 7.62 i någons ansikte och kolla vars det träffar. Du har lika stor sannolikhet att träffa killens öra som hans hjärna. Du har större chans att träffa öra ELLER öga än hjärnan. Nästan dubbelt så stor.
Tanken är väl att ansiktet inte inkluderar pannan. De flesta hjälmar täcker ju skallen, och om man ser till utseendet bör de ju täcka ungefär från ögonbrynen och uppåt.
Intressant nog täcker de flesta moderna hjälmar dock öronen också... :gremtongue:

/Joel - funderar på om den här OT-biten ska flyttas till Neotechforumet.