Mm, jag håller med. Riktiga konstnärer måste begå självmord, det vet ju alla. Eller ja, att hittas mystiskt död i ett badkar eller på en sophög i Prag duger kanske som substitut. Eventuellt kan man också komma undan med en mystisk svampinfektion i blodomloppet, som Muslimgauze. Men that's pretty much it. Det skulle vara om man blir mördad då, typ att en hysterisk Anne Rice klubbar ihjäl en med ett crucifix...det vore något.
Men vad är det här fantasygubbarna dör av? Hjärtproblem och skumma...okej, Jordans sjukdom var väl ganska skum faktiskt.
Men kom igen? När ska fantasyförfattare börja dö på någotsånär spektakulära sätt? Jag menar, REH gjorde det trots allt, och anslöt sig därmed till en diger skara av konstnärer och författare genom historien. Men sedan honom har alla prominenta fantasyskribenter varit typ, emotionellt stabila, stadgade gubbar med medelsvensson-liv. Fantasygenren behöver fler manodepressiva, rasistiska boxare med mammakomplex. Lukyanenko är liksom den enda nu levande fantasynissen jag kommer på på rak arm som är ens remotely cool, och det beror bara på att han är från Kazakhstan och gillar Timur Lenk, typ.
- Ymir, tycker