Nekromanti Pratchettips?

Foggmock

Myrmidon
Jag har läst serien om stadsvakten i Ankh-Morpork så när som på en bok, samt Monstrous Regiment. Jag gillar Pratchett så långt, och vill nog läsa mer. Jag äger Wintersmith men insåg försent att den är tredje bok i en serie om tre (snart fyra) och dessutom riktad till en "yngre publik" så jag blev lite avtänd på att köpa de två första böckerna.

Jag är nog inte jättesugen på att ge mig in på Rincewind eller The witches-serierna, så finns det någon "fristående" bok motsvarande monstrous regiment eller någon kortare serie (som Wee free men -> Wintersmithserien) jag kan ge mig på som jag borde gilla om jag gillar böckerna om The Watch? Anledningen till att jag inte vill ge mig på en längre serie är att jag är fattig och max kan köpa 2-3 böcker utöver en kursbok när jag beställer från AdLibris, och inte vet när jag får pengar att komplettera en längre serie än så.

Flurtis

Hero
Well böckerna om skivvärlden är ju fristående så dom tycker jag att bör ta en titt på. Pratchett leverar nästan alltid så det är bara att inhandla. Om du prompt vill ha ett tips så rekommenderar jag Lerfötter respektive Eric.

Om inte annat flyttar jag till småland (Oskarshamn) till helgen, så ifall du är riktigt snäll och fixar en spelkväll någon gång nästa vecka kan du få låna en Pratchett av mig :gremlaugh:

//Flurtis

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Wintersmith och de två tidigare böckerna är enormt läsvärda, "yngre publik" eller inte. Pratchett tillhör de författare som inser att bara för att man skriver för yngre så behöver man inte fördumma innehållet i böckerna. De är lätt lika bra som de ordinarie böckerna.

Med detta sagt vill jag även rekommendera "Going Postal", vilket är en mer eller mindre självstående bok -- den har fått en uppföljare, "Making Money", men den är inte lika bra. Liksom vaktböckerna är det en där Pratchett inte drar sig från att bli förbannad och politisk, utan att göra avkall på komedin.

Vaktböckerna, ja. Vilken bok är det du inte läst? Om det skulle råka vara Night Watch eller Thud -- köp den. De två är bland de bästa böcker Pratchett skrivit, möjligen jämsides med Small Gods. Prioritera dem.

Dilandau

Myrmidon
Böckerna om häxorna är mina favvosar. Rekommenderas mkt varmt.

Annars är Small Gods, Pyramids, Mort (och resten av böckerna om Death) extremt galet bra. Alla funkar perfa att läsa "solo".

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Small Gods är Pratchetts bästa bok (i alla fall av dem jag har läst) och det är alldeles extremt fristående. Annars gillar jag de böcker jag läst med häxorna, speciellt Witches Abroad.

/tobias

Foggmock

Myrmidon
Oskarshamn? Stackars jävel.

Jag vet att böckerna är fristående men jag vill inte behandla de som sådana (förutom de som truly är fristående).

Men kom gärna till Kalmar. Jag har ingen spelgrupp och alla spelare jag känner spelar regelbundet i rätt stora grupper så jag är tveksam till att det går att få ihop något.

Foggmock

Myrmidon
Det var ungefär det jag väntade mig att höra om Wintersmith-föregångarna, så de står helt klart på min lista - jag betvivlar inte Pratchetts förmåga. Dock var jag bara inte toksugen på dem NU, utan tänkte läsa dem när jag skulle ge mig in på mer obskyra delar av Discworldutgivningen.

Vad gäller vaktböckerna så är det Night Watch jag har kvar, läste Thud! först, vilket fick mig att börja läsa serien från början. Dessutom råkar jag äga två ex av Night Watch, så du behöver inte oroa dig, den kommer bli läst. :gremsmile:

I övrigt stoppade jag ner Pyramids och Small gods i kundvagnen och tror jag ska bli nöjd.

solvebring

Superhero
Pratchetts serier är ingenting man behöver följa på något speciellt vis. Jag läser hans böcker som de faller mig in, och jag har aldrig stött på några problem pga det. Wee Free Men är väl den bästa boken jag läst måste jag väl säga, annars så tycker jag att du helt enkelt rätt och slätt bara kan ta den boken som känns ballast. Levande musik är väldans bra, och Rensvind är så där... Ja, helt klart är Rensvind-böckerna mycket humorösa iaf. Vad det kommer de till böckerna som riktats till de yngre så föredrar jag - vilken också är en jag anser är bland det bästa han skrivit - Johnny and the Dead. Den bjuder på skön humor och en hel del otroliga aspekter på livet efteråt och de döda. Hur bra som helst.

Pom

Swashbuckler
Dilandau said:
Annars är Small Gods, Pyramids, Mort (och resten av böckerna om Death) extremt galet bra. Alla funkar perfa att läsa "solo".
[subjektivitet]
Sekonderar Pyramids - var länge min favoritpratchett, men jag har läst den så mycket att jag inte kan jämföra den objektivt längre.

Small Gods är bra, men inte så bra som alla säger.

Mort är däremot rätt trist med pratchettmått mätt, vilket betyder att den är helt OK ändå.

Fler one-shots:

Reaper Man är mer episkt vemodig än rolig, men inte alls dum.

Thief of Time är rusktigt förfärligt bra.

The Truth är OK men jag har svårt för undergenren (företagsam ung man blir hjälpt av stadens snällingar och motarbetad av stadens elakingar - kopierad i Going Postal och Making Money).

Jag håller för övrigt med om att de mer barntillvända böckerna inte är så skoj. Kavata-über-flickan-undergenren var tröttsam redan i Equal Rites. Råttfångarboken (har glömt titeln...Amazing Maurice...] är den enda Pratchettbok jag helt enkelt slutat läsa efter några kapitel för att den varit för trist. T o m tristare än Hogfather.

[subjektivitet/]

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag gillade Going Postal, den var fristående och handlade om brev. Och vem tycker inte om brev?!

GunBlade

Veteran
Goda Omen av Terry Pratchett och Neil Gaiman är bland det bästa jag läst där Pratchett medverkar.
Den makalöse Maurice och hans kultiverade gnagare är en riktig höjdare den också.

Foggmock

Myrmidon
Good Omens råkar jag redan äga, faktiskt. Dock har jag inte lyckats ta mig igenom den än eftersom den var sjukt rörig.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag tyckte mycket om "Rörliga Bilder" när jag läste den (tio år sedan, typ). Den är väldigt fristående, även om det dyker upp ansikten man känner igen.

Dilandau

Myrmidon
Pratchetts senaste bok, "Nation", är tyvärr sugig värre. Den första av hans böcker någonsin som jag inte ens orkat läsa klart.