Rickard
Urverk speldesign
Läste om att victim91 ville ha personer i en viss åldergrupp för att de hade vanligtvis bäst fantasi och det fick mig att tänka på en rollspelsidé som jag fick en kväll..
Man rollspelar barn mellan 4-8 år och har två grundegenskaper, Kunskap - fantasi, som har skalan 1-10.
Som ni ser så har jag skrivit ett bindestreck mellan de två som om de är sammanlänkade på nåt sätt.. Det är just vad de är.. Ju mer kunskap man har desto mindre är värdet för fantasi. Med fantasi så kan man göra de mest förunderligaste saker, beroende på hur mycket man har i det.. För världen som man spelar i är dels den riktiga världen men dels barnens fantasivärld.. Med fantasi så kan spelarna ändra en del i handlingen.. T.ex. så kanske de stött på ett blått pälsmonster och en spelare kommer på att hans rollpersons förälder dyker upp och monster flyr.. Givetvis hinner den vuxne aldrig att se monstret..
Man gör slag med 11 tändstickor (eller plockepinn-pinnar).. Jag tänkte att man "slår fram" rollpersonen genom att plocka tändstickorna som i spelet plockepinn.. Ju fler man plockar desto högre har man i fantasi.. Eftersom kunskap är sammanlänkat med fantasi så drar man av värdet för fantasi från 10 och det blir värdet för kunskap. Sista pinnen som man plockar räknas inte..
Exempel: Om man lyckas plocka 6 pinnar så får man 5 i fantasi och (10-5=) 5 i kunskap.. Åldern varierar också i takt med hur många pinnar man lyckas plocka, ju fler desto yngre..
Hur man ska avgöra effekten när man "slår" för grundegenskapen med tändstickor har jag inte kommit på.. Väntar fortfarande på Snilleblixten.. Men det var inte det som jag ville ha hjälp med utan jag undrar om det finns något intresse för något sådant rollspel..
Man kan spela allt från skräck (monstret i garderoben), realtionsproblem (skiljsmässa från ett barns synvinkel), äventyr (5 klarar biffen) eller bara fantasifulla äventyr..
/[color:448800]Han</font color=448800> som bara tycker det blir lite konstigt med rollspelare som flyr in i en annan värld där de skulle spela barn som fantiserar ihop en egen värld, men det är en del i charmen
Man rollspelar barn mellan 4-8 år och har två grundegenskaper, Kunskap - fantasi, som har skalan 1-10.
Som ni ser så har jag skrivit ett bindestreck mellan de två som om de är sammanlänkade på nåt sätt.. Det är just vad de är.. Ju mer kunskap man har desto mindre är värdet för fantasi. Med fantasi så kan man göra de mest förunderligaste saker, beroende på hur mycket man har i det.. För världen som man spelar i är dels den riktiga världen men dels barnens fantasivärld.. Med fantasi så kan spelarna ändra en del i handlingen.. T.ex. så kanske de stött på ett blått pälsmonster och en spelare kommer på att hans rollpersons förälder dyker upp och monster flyr.. Givetvis hinner den vuxne aldrig att se monstret..
Man gör slag med 11 tändstickor (eller plockepinn-pinnar).. Jag tänkte att man "slår fram" rollpersonen genom att plocka tändstickorna som i spelet plockepinn.. Ju fler man plockar desto högre har man i fantasi.. Eftersom kunskap är sammanlänkat med fantasi så drar man av värdet för fantasi från 10 och det blir värdet för kunskap. Sista pinnen som man plockar räknas inte..
Exempel: Om man lyckas plocka 6 pinnar så får man 5 i fantasi och (10-5=) 5 i kunskap.. Åldern varierar också i takt med hur många pinnar man lyckas plocka, ju fler desto yngre..
Hur man ska avgöra effekten när man "slår" för grundegenskapen med tändstickor har jag inte kommit på.. Väntar fortfarande på Snilleblixten.. Men det var inte det som jag ville ha hjälp med utan jag undrar om det finns något intresse för något sådant rollspel..
Man kan spela allt från skräck (monstret i garderoben), realtionsproblem (skiljsmässa från ett barns synvinkel), äventyr (5 klarar biffen) eller bara fantasifulla äventyr..
/[color:448800]Han</font color=448800> som bara tycker det blir lite konstigt med rollspelare som flyr in i en annan värld där de skulle spela barn som fantiserar ihop en egen värld, men det är en del i charmen