Aziraphale said:
Men om man specifikt vill träffa huvudet fast det inte är blottat så brukar det vara komplicerat att komma förbi gardén och man måste göra en fint eller dylikt om man vill träffa ändå.
Drakar & Demoner 91 hade ett system med blottor som jag tyckte mycket om. Typiskt är ju att man fokuserar sitt försvar där man är som svagast. Dvs, om man känner att man inte är så snabb i fötterna så gör man sig gärna beredd att blocka lågt, om man känner att man inte snabbt nog lyckas få upp svärdet i axelhöjd så fokuserar man gärna på att blocka högt.
Ponera då att man tvingar en försvarare att välja en anfallsnivå som han prioriterar (han kan såklart välja att försöka prioritera hela kroppen, dvs blocka normalt) att försvara. Motsatsen till det han väljer slår man fram ett träffområde på (om han t.ex väljer att fokusera sitt försvar högt, så slåt man fram ett träffområde lågt). Detta träffområde är då blottat, och anfallaren kan anfalla det området utan några minus.
Vill han anfalla något annat räknas det som att han siktar. Kör man med detta system så försvinner precisionsanfall helt, och ersätts med tekniken "skapa blotta" med vilken en person får slå ett motståndsslag med sitt fv mot motståndarens stridsvana, får man bättre effekt än försvararen har man skapat en blotta där man önskar träffa.
Aziraphale said:
För mig är en "miss" från spelaren sällan en ren miss, utan att motståndaren gjorde en lätt parad eller dylikt (dock är detta bara min vision som föddes från att det blir så fånigt i vissa rollspel där man har låga FVn så vevar alla i luften hela tiden. Man sällan "missar" en person i riktiga strider, motståndaren gör nästan alltid en rörelse för att undvika att bli träffad).
Har löst det tramset med att "missa" genom att man aldrig kan missa. Slår man över färdighetsvärdet räknas det som en halvträff, dvs en träff men inte med en fördelaktig vinkel eller som träffar med vapnets "sweet spot" (dvs, den punkt i ett anfall då det vapnet genererar mest kraft, typiskt någonstans i mitten av anfallet, i början och i slutet av ett hugg är inte hastigheten så stor för vapnet, medan den mitt i är väldigt stor).
Jag gör med andra ord tvärtemot EON. Dvs, det finns inte halvlyckade försvar. Antingen har du parerat, blockat eller undvikit, eller också har du det inte. Står du still skall det t.ex inte vara möjligt att missa. Däremot krävs det träning för att få in bra träffar där man får med det mesta av vapnets kraft.
Detta leder givetvis till att två otränade med 5 i slagsmål som står och vevar mot varandra med knytnävarna kommer slå sönder varandra ganska snabbt. De kommer nästan alltid missa sina attackslag och därför få in rallarsvingar men inte funktionella boxarslag, men eftersom båda är så värdelösa så kommer de inte kunna undvika heller.
Kraftfullt och snabbt gäller fortfarande såklart, och i dessa otränade sluskars fall betyder det att alla svingar är kraftfulla eftersom det är enda chansen de har att få in någon ordentlig skada. Den profesionella sung-munken med sin komplexa och utstuderade träning behöver inte anfalla kraftigt, hans träffar gör full skada eftersom han inte misslyckas med sina attackslag, så han träffar på rätt avstånd och är således farligare än sluskarna i strid.