Nekromanti Prenumerera på Rollspel?

Ulfgeir

Swashbuckler
Beror på om produkten som sådan lyckas fånga mitt intresse eller inte. Om den skulle göra det, så visst då är jag beredd att hosta upp de slantarna om jag tror att den kan genomföras med tillfredsställande kvalitet.

/Ulfgeir

Men om det gällde ett och samma spel och att priset istället ligger runt 400 pix för 8 böcker som är något tunnare (30-50) sidor.

Vi talar om Print on demand ofc, eftersom det är en hög utgivningtakt vi talar om.

Rikligt med illustrationer, självfallet.
Rik på text, självfallet.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Jag skulle nog kunna tänka mig att betala faktiskt för att dom ska bli skriva , inta bara för produkten jag får.

/Hans rollspelens stöttepelare

Om det endå fanns 100 personer som dig Hans! :gremsmile:

Självklart kommer kvalitén att vara så hög som möjligt. Det är inte aoutfill med bokstaven A i 50 sidor. :gremwink:

solvebring

Superhero
Draugen said:
Men om det gällde ett och samma spel och att priset istället ligger runt 400 pix för 8 böcker som är något tunnare (30-50) sidor.

Vi talar om Print on demand ofc, eftersom det är en hög utgivningtakt vi talar om.

Rikligt med illustrationer, självfallet.
Rik på text, självfallet.
Tja, det låter helt klart som ett bra pris i det fallet. Åtta böcker på ca 50 styck som dessutom har en bättre kvalitet på sitt innehåll. Jo, 400:- är väl helt okej i det fallet. ... Allt är ju iof relativt. Men om man ska utgå från tradpriser och en normaltjock regelbok så är det ju finfint.

Tänkte nog det.

Dessvärre så behövs det en rätt stor hög med prenumeranter för att det ska vara genomförbart om det inte ska bli ungefär detsamma som den sk Ransommetoden. Ser inte någon direkt lösning på det problemet då jag inte heter XXXXXX XXXXXXXXX som är ett kändt namn i rollspelskretsar. Det gör idén svårgenomförbar.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det som skulle få mig att överväga vore ett förtroende för att de som står bakom verkligen kan leverera. Det är det svåraste, det är ofta mycket snack och lite verkstad bland spelskapare, så det är det absolut viktigaste.

Jag lägger inte 600 spänn om jag inte är hyfsat säker på att jag kommer att få det jag betalar för.

Säg att Fenix gör så. Då kan jag tänka mig det. Om jag själv skulle göra det skulle jag vara förvånad om någon nappade.

/M

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag skulle tro på affärsidén om det var ett pålitligt och stor företag som låg bakom det. Om till exempel Äventyrsspel på 90-talet eller Wizards of the Coast idag erbjöd någon form av prenumeration på rollspelsböcker skulle jag kunna tänka mig att nappa -- under förutsättning att jag alls var intresserad av produkten.

Det är specifierat vad varje bok heter och hur många sidor den kommer att ha (mellan 70-100 sid) och ni vet vem som har gjort reglerna och vem/vilka som kommer illutrera ALLT till rollspelet. Alla titlar plus omslag kommer att finnas tillgängliga tillsammans med en sammanfattning om vad boken kommer innehålla. Det handlar om ett och samma spel.
Det här känns lite för specifikt. En tidning lovar ju inte i förväg vilka artiklar den kommer att innehålla, men folk prenumererar ändå. Kunde man inte (fortfarande hypotetiskt) tänka sig en prenumeration som bara sa att man skulle få ett äventyr till rollspelet X varannan månad och att det skulle vara 52 sidor tjockt, till exempel.

Jag köper inte äventyr, eller några andra rollspelsböcker än grundregler udag, men om Äventyrsspel haft en sådan tjänst 1988 hade jag definitivt köpt en prenumeration.

/tobias

Recca

Femme Fatale
Jag tycker det låter jättekul. Men jag skulle vilja kunna köpa grundreglerna separat först så att jag vet vad jag ger mig in i. Grundreglerna skulle behöva vara rätt så billiga, plus att de innehåller info om settingen, men det hela skulle tjäna på att vara kortfattat, typ inte mer än 100 sidor. Man ska ju orka krångla sig igenom det också. Men säg 100-120 kronor och så info om prenumeration väl tillgänglig i boken, då skulle jag nog kunna nappa på det. Fast jag skulle kräva bidrag från spelgruppen för jag har inte lust att stå för 600 kronor själv. 400 möjligtvis, men det låter nästan lite lite faktiskt, så lite så man börjar tvivla på kvalitén. 500 kronor tycker jag vore lagom. :gremsmile:

Phelan

Hero
Lätt OT...

...GMT Games (brädspelstillverkare) har ju länge kört på affärsmodellen "Print 500" - de har spelet i stort klart, tar emot förbokningar, gör klart när det når 500 och tar då emot definitiva beställningar innan de trycker det.

Skulle en sådan variant vara mer gångbar? Och kanske möjlig om det gick under någon "garant" säg Fenix? Jag tänker som så att de flesta som gör sina spel här tycker om att skriva dem oavsett om de får någon slags betalning för det. Däremot suger det ju lite om man ska ha kapital att trycka upp ett spel och inte veta hur det går. Print 500 tar ju bort insatsrisken i att trycka från spelmakaren, det köparen rimligen vill ha är tillräckligt mycket förkunskap om spelet för att veta att han/hon vill ha det.

(Jag inser att det är lite skillnad mot rollspel som inte är mkt mer än text och där bara en pdf räcker för många, mot brädspel som kräver fysiska pjäser/brickor som man inte löser med bara en pdf. Vassal/Cyberboard börjar dock göra pjäserna till en moot point även för brädspel.)

Hursom, har folk lekt med den här modellen för att ge ut rollspel?

Mvh / Phelan

Men ska du prenumerera på ett rollspe så vill du väl endå veta vad du kommer att få för dina pengar? Det ger en produkt plan en visning om, right?

Att ha grundreglerna klara för köp och sen lansera något dylr är nog inte en dum idé. Men jag vet inte om jag längre tror så mkt på idén. Vi får så längre fram

Du pratar ju om ransom-metoden här. När si och så många personer förhandsbeställt så trycker vi upp spelet. Chansen är då att spelet aldrig blir tryckt. Men det beror självfallet på var man sätter gränsen.

ripperdoc

Myrmidon
Draugen said:
Förseningar är en risk, ja! Det är därför man har gjort ett förarbete som minskar risken för detta, samt att man inte förlitar sig på mer än en person till utöver sig själv att hålla deadlines eftersom sådant lätt bryts pga sjukdom eller annat. Men om det är ens eget skötebarn så kan man arbete till trots att man är sjuk (såvida det inte är 42 graders feber) och man är sällan så sjuk att man inte kan arbete hemma.
Bland det fåtal personer som faktiskt jobbade med rollspel på heltid, och hade en stor skara frilansare, var förseningar vardagsmat. Att vara en, två, tre hobbyister är en enorm risk även om allt ser väldigt genomförbart ut i förväg. Det är ok - det kommer alltid vara så och folk förstår - men risken är när man börjar hänga upp massa personers pengar på det.

En enkel grej för att minska risken att bara dela på allt. Lova hälften så mycket, ta hälften så mycket betalt. Ha en möjlighet att merförsälja om du faktiskt lyckas nå målbilden (e.g. låta folk lägga till en mindre summa och få lite bonusmaterial, etc).