Prepp inför kampanj. Hur gör ni?

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
149
Denna tråd handlar om att förbereda inför att man skall starta en kampanj alltså inte den prepp som man gör inför ett spelmöte. Jag är nyfiken på hur folk gör för att få lite inspiration.

Min plan ser, nästan, alltid ut så här. Oavsett om jag har ett köpt äventyr eller kommer på allting själv börjar jag med att skriva ner en redogörelse vad som kommer att hända en slags optimal väg framåt. Om allting går som planerat vad kommer att hända då? Beroende på så är denna mer eller mindre detaljerad. I den förekommer oftast NPC:er som spelarna kommer att möta.

Nästa steg jag gör är att jag skriver ner ett antal NPC:er som förekommer. Samma sak här. Inte för långa beskrivningar men korta kärnfulla som talar om för mig vad den personen gör och på vilket sätt den kan hjälpa/stjälpa spelarna. De fyller oftast ett syfte att kunna slänga in när jag behöver någon och jag gillar att redan ha preppat dem.

Jag gör samma sak med platser, lite beroende på hur kampanjen ser ut. Är det något som utspelar sig på en plats eller i ett område så kanske det är en längre beskrivning. Om spelarna rör på sig är det mindre beskrivningar för att få en känsla.

Mycket av detta görs för att minska förberedelser inför varje spelmöte. Jag vet vart jag vill att vi skall vara på väg och kan titta på mina anteckningar och se vad jag har planerat. Men jag är den typen av spelledare som gillar att ha en övergripande handling. Att ha en ryggrad håller allting på plats. Samtidigt ger jag spelarna friheten att göra det som de känner för utan att försöka styra dem för mycket.

Detta är något som jag har gjort de sista åren och det fungerar bra för mig. Oftast kör jag en vecka på semestern där jag slår mig ner framför datorn på verandan ute på landställe och sedan skriver jag tills jag är klar. Sedan när jag kommer hem är jag redo för höstens äventyr.

Nu kanske det finns någon som tänker att det är väldigt mycket prepp för saker som kanske händer. Och det är sant. Men det fina med detta är att då finns det ganska mycket att ta av till nästa kampanj. Vad har jag kvar från den förra som jag inte fick med? Kan jag ta med det i denna på något sätt?

Så hur ser er process ut?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,119
Location
Helsingborg
Jag har antingen några idéer eller så pitchar jag en setting och vad rollpersonerna förväntas göra. Ofta har jag något jag vill uppnå med kampanjen, besvara en frågeformulering, se vad som händer om de spelar tvivelaktiga figurer, etc.

Spelarna bestämmer sig för ett gruppkoncept, antingen väljer några av de jag pitchar eller hittar på något eget och gör sedan rollpersoner utifrån det.

Jag använder rollpersonernas bakgrunder, kontakter och livsmål för att skapa ett äventyr som drar in dem, blandat med mina egna idéer om vad jag skulle tycka är kul att ha med.

Jag gör en relationskarta baserat på detta. Tar mig runt 45 minuter.

Jag skriver ned lite ord som jag vill använda under spelmötet för att skapa stämning.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,643
Jag kör ganska löst. Jag har en idé om vad "problemet" i kampanjen är, och lite tankar om vad som kan/bör/ska ske längs vägen. Några intressanta NPCs i huvudet (typ på nivån "koncept och manér"). Kanske en karta om det förekommer resande, kanske en beskrivning av rymdskeppet/fartyget/slottet/whatever som den utspelar sig på. Några coola idéer som kanske kan tillämpas.

Inga detaljer, spelarna kommer alltid att hitta på saker ändå som jag kan bygga på, vilket ger ett bättre spel än om jag detaljplanerat. Inga stats, golvplaner, tidslinjer och sånt.

Är jag riktigt energisk så har jag kanske skrivit ett stycke eller två inför ett speltillfälle, men oftast inte.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,733
Jag är lite all or nothing. Antingen ligger preppen nära beskrivningen i startposten men kan även hamna i att lägga ohemult mycket tid på att göra handouts och annat. Jag gillar att macguffinens plats eller vem som är mördaren osv är på förhand bestämt och inget som beror på spelarnas prestationer. Så allt sånt måste ju preppas.
Alternativet är att jag inte preppar alls och friflyger - det brukar bli sämre.....
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,781
Jag brukar bestämma mig för ett spel jag vill spelleda och sätta en ganska lös utgångspunkt för kampanjen. Nästa steg är ett gruppkoncept, ibland tillsammans med spelarna, ibland själv. Sedan går jag tillbaka till utgångspunkten och gör den mer konkret, med platser, spelledarpersoner och deras agendor. Efter det är det dags att börja spela. Under spelets gång fyller jag på med platser och personer efter behov, beroende på i vilken riktning rollpersonerna rör sig både fysiskt och händelsemässigt.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,536
  • Punktlistor. För SLP, platser, hemligheter osv
  • Fronter, vilka de är och vad de vill.
  • Försöker formulera bra story questions
  • Om det är ett spel med mycket strid läser jag genom alla fiender som kan tänkas dyka upp, så att jag har lite koll på deras spelvärden.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,993
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Min prepp som spelledare består i att titta på och notera vilka olika personer som befinner sig i den fiktion som jag ska spelleda. Gör lite anteckningar så jag ska minnas. Sen sätter jag mig och försöker förstå varför de är där de är och vart de är på väg. Reflektera över hur det skulle kunna utspela sig. Bestämmer inget om hur det ska gå eller vad som förväntas ska ske … annat än att jag noterar om det finns en fördröjning till någon part dyker upp. Räknar med att spelarna kommer att hitta på något jag inte alls är beredd på.
 

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
149
Inga detaljer, spelarna kommer alltid att hitta på saker ändå som jag kan bygga på, vilket ger ett bättre spel än om jag detaljplanerat. Inga stats, golvplaner, tidslinjer och sånt.
Intressant så den övergripande planen är "spelarna kommer hitta på en massa dumt som jag hakar på"?

Alternativet är att jag inte preppar alls och friflyger - det brukar bli sämre.....
Där är jag också. Har insett efter ett par år att jag fungerar mycket bättre om jag har en plan från början. Mitt kontrollbehov och diagnoser gör att det sällan blir bra att försöka ta allting på uppstuds. Det innebär att jag lägger ner ganska mycket tid men jag tror båda jag spelarna gillar det mer.

  • Punktlistor. För SLP, platser, hemligheter osv
  • Fronter, vilka de är och vad de vill.
  • Försöker formulera bra story questions
OOOOHHH, fronter hade jag missat. Mycket bra, tackar!

Räknar med att spelarna kommer att hitta på något jag inte alls är beredd på.
Enda man är säker på som spelledare. :LOL:
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,263
Först ut är att diskutera ett kampanj-koncept o hitta en spelgrupp som är ombord med det. Exempel:
  • Ni är ungdomar från en by i en postapokalyptisk setting full med mutanter o gammal högteknologi. Ni är sugna på att utforska världen och hitta fantastiska saker och skapa er ett rykte. (system, Gamma World 1e)
  • Ni är oförvägna problemlösare och har kraschlandat i en BioDome på ett Mars a la Blixt Gordon (ish). Ni vill hitta ett sätt att överleva och ta er därifrån (system, D&D 5e med kosmetiska ändringar, typ Venusianer isf Tieflings, vetenskapsmän isf clerics, osv)
  • Ni är ett gäng skattletare och lycksökare, som har sökt er till området runt Svartsjön, som sägs vara fullt med skatter och monster (system, Svärdets Sång)
Sen skapar jag problem, bosättningar, platser (t.ex. dungeons/bunkrar), kartor, monster, fiende-faktioner, SLP osv med utgångspunkt från konceptet. Vad RPna gör inom ramarna för konceptet är öppet - jag förbereder lite saker som är närliggande, men med utgångspunkten att rätt mkt (eller allt) av detta kan bli sådant som RPna bara passerar förbi eller inte utforskar - det beror helt på vart de beger sig och vad de gör. Jag skapar kontinuerligt mer problem, bosättningar, platser, monster och SLP under kampanjens gång. Framförallt då dungeons/bunkrar/etc om det är en del av spelet.

Att bli överraskad över vilken väg RPna tar, och vad de tar sig för, är en höjdpunkt för mig som SL.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,461
I den senaste kampanjen vi spelade hade vi ett Spelpass 0 för att skapa rollpersoner och för att sätta grunderna för kampanjen. Förutom det gjorde jag en namnlista med SLP-namn. Det var hela preppen.
 

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
149
men jag är fullt medveten om att det kommer att tas 10 steg längs spelarnas plan för varje steg på min plan.
Där har vi alla varit.

Det var hela preppen.
Imponerande min autistiska OCD hjärna hade exploderat första spelmötet. :eek: Jag är mycket medveten om mina styrkor och svagheter och att inte vara förberedd är definitivt inte något jag är stark på. Jag kan göra det och behöver ofta göra det när jag spelar men nästan alltid går jag tillbaka och antecknar vad som hänt och vem/ vad av det jag förberett jag skulle kunna använda.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,450
Location
Malmö
Saker jag alltid gör, både i skrivna och egna
kampanjer:
  1. Namnlista
  2. Lista på personlighetsdrag/utseendedrag för improvisation stöd
  3. Skriver ett par bomber kopplade till rollpersonerna
  4. Skriver upp ett par av deras kontakter/vänner/fiender att kasta in när spelet kör fast
På egenskrivna kampanjer brukar jag skriva ner en känsla, skapa ett gäng med problem, skapa ett gäng med organisationer med olika agendor och gör ett relationsschema av det. Ritar en grov (ofta ful) karta
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,450
Location
Malmö
Tänker du på något speciellt sätt när du skapar bomber?
Rent generellt brukar dessa vara kopplade till en rollperson, jag brukar kolla flaggor inform av personliga målning kompetenser för att skapa dem. Sen slänger jag in dem när spelet stannar upp. Jag ser gärna att en bomb innehåller ett emotionellt val, eller förstärker en motsättning inom spelgruppen.
 
Top