Preppa Dark Sun

entomophobiac

Pistoler & Mord
1735905301443.png

Solen stiger över Athas. Ökenvarelserna gömmer sig, men äventyrarna svettas vidare under de obarmhärtiga strålarna. Alven Mistella, den självutnämnda scouten, kommer springande över sanden med något vilt i sin blick. Men när hon når gruppen tvekar hon först. Gillestjuven, Dote, ser genast att det hänger en silkespåse med guldmynt—riktiga guldmynt!—från hennes bälte. Det rycker i hans fingrar. En sådan skatt skulle öka hans gunst hos gillet avsevärt. Men innan hans hand nästan spontant rycker penningpungen från Mistellas bälte lägger druiden Sa-rea sin hand vänligt men bestämt runt hans handled. "Hon testar dig", säger hon. "Ta den där och hon kommer aldrig någonsin lita på dig".

Dote verkar klara Mistellas prövning.

"En karavan, bortom nästa dynrand. Såg inte exakt hur många vakter, men jag såg vårt mål. Han är där! Prinsen är där! Jag tror inte vi kommer få fler chanser..."

Utöver sin postapokalyptiska stämning, bristen på metall, reglerna för att improvisera kompletta rustningar från olika rustningsdelar, och så vidare, så finns det något mer att upptäcka i Dark Sun: högre stats (4d4+4), högre level (alla börjar på 3), och rollpersoner som får extra erfarenhet när spelarna spelar på klass och ras. Halvlängdsmännen prövar andras vanor med nyfikenhet, medan alver prövar sina såkallade "allierade" för att mäta om de faktiskt går att lita på.

Det här är en setting där magi förstört världen. Magi här suger livsenergi ur själva marken. Om du är oförsiktig förvandlas allt omkring dig till aska. Den som följer denna väg är en Defiler. Deras eviga motståndare är de som använder magi men försöker göra det på naturens egna villkor, eller åtminstone genom att dölja behovet av livsenergi så gott de kan. Dessa kallas Preservers, och jagas ständigt av Defilers. För att klara sig finns ett nätverk av Preservers och druider som kämpar tillbaka, Veiled Alliance, med hemliga tillhåll utspridda i byar och städer, och hemliga handslag och signaler som krävs för tillgång.

Stadsstater regerade av tyranner. Handelskaravaner som förser avlägsna ökenbyar med livgivande vatten. Frigivna slavar som försöker skapa ett mer demokratiskt Tyr.

Athas är AD&D 2E, men det är också precis skitcoolt, och jag tänkte kladda lite här när jag har tiden till det, inför en kampanj som börjar senare i år.

entomophobiac

Pistoler & Mord
Alright, så en läxa jag lärde mig av Ravnica-kampanjen, och tyvärr även andra kampanjer, är att det finns risker med att låta karaktärsskapandet vara helt öppet. Dels för att rollpersonsskapande i ett relativt vakuum lätt leder till "samey" rollpersoner, men också för att D&D inte lämpar sig jättebra för intraparty conflict på något annat än rivalstadiet. En faktor av allt detta är att rollpersonerna skapas innan någon är särskilt bekant med spelvärlden, så det blir i praktiken oinformerade val.

Så en idé jag har inför den här kampanjen är att sätta upp en sorts "draft" för karaktärsskapandet. Ett antal aspekter, såsom klasser, raser, grundstories, patrons, etc., kommer skrivas ut på kort som spelare sedan får turas om att dra i en draft. Här kommer jag skriva ut två saker på varje kort: dels krav (e.g., "Strength 13"), men också bonusar (e.g., Wizard +10% xp med Int 16+), så det finns en överblick att göra. Sen får alla spelare rulla sina grundegenskaper före draft:en.

Alla kommer ha fler kort än nödvändigt, så det även blir en del valfrihet inbyggt i det, men jag vill undvika saker på lite liknande sätt som karaktärsskapandet i Shattered Lands gör (gammalt goldbox-RPG), exempelvis genom att en Wizardrollperson bara kan välja Preserver och inte Defiler. Jag vill också att valen som görs påverkar hur vi börjar spelet.

Tre av de mest intressanta kandidaterna för vilka rollpersonerna kan vara vid start:
- Frigivna slavar från Tyr. (Egentligen baserat på settingens metaplot, men jag kommer inte använda mig av den alls i övrigt.)
- Gladiatorer (så ickefrigivna slavar, i praktiken). Lite som i Shattered Lands.
- Handelskaravan. Finns ett helt supplement hängivet till detta.

entomophobiac

Pistoler & Mord
Börjat peta med korten för karaktärsdraft:en. Mycket kvar att preppa, men ville få en överblick på hur det kan bli.

Tror ordningen i vanligt karaktärsskapande är bäst egentligen. Rulla grundegenskaper, börja sedan draft:a Race, följt av Class, och sedan mer settingspecifika saker som Psionics och slutligen lite annat. Inne på att lite olika ledtrådar till ruiner etc också ska få vara del av den initiala draft:en, tillsammans med lite magiska items och pengar. Så ett litet axplock av vad som kan finnas i världen, och en chans för spelarna att få lite asymmetriska fördelar från start.

Alla dessa har just nu "from Tyr", men tanken är att de ska vara lite mer blandade och därför berika gruppen lite mer. Det kommer också finnas fler Human än andra eftersom världen är strukturerad så.

1736072919086.png

Kommer nog bli en öppen draft, där alla kort i varje steg läggs på bordet och spelare sedan i turordning får välja ett kort. Det kan sedan pågå flera varv runt bordet, så spelare även har några olika alternativ.

Tror spontant det här kan bli ett rätt skoj sätt att skapa Dark Sun rollpersoner, även om det är rättså preppintensivt.

cogitare

Swashbuckler
Dark Sun är fantastiskt! Älskar ditt initiativ.

Själv hade jag inte kört ADD2, för dåliga regler med för stor risk till dålig balans mellan rollpersoner.

Men själva settingen är absolut bästa i grundboken. Meta-plotten från roman-böckerna och andra utgåvan är sådär emm. Men man kan plocka russinen ur kakan.

Jag gillar hur rått saker är och att man inte håller igen slagen i grund-utgåvan. Gillar 4 ed, men den är lite ängslig kring hur hänsynslösa sorcerer-kings är, hur orättvis spelvärlden är, duckar inte undan från saker som slaveri och andra grymheter. Hur det bryter mot vad då var default fantasy i Tolkiens anda gjorde mig förälskad och det var tills nu.

Skulle jag ge mig på Athas igen skulle jag utgå från grundboxen och krydda med vad som finns i senare supplement (kreen empire, ur-halflings mm) och 4 ed.

En sak som jag gillar dock är Dregoth och Giustenial. Men han kvar både Borys och Dregoth som aktiva spelare hade jag nog siktat på 😄

Lycka till med kampanjen!
Cog.

entomophobiac

Pistoler & Mord
Själv hade jag inte kört ADD2, för dåliga regler med för stor risk till dålig balans mellan rollpersoner.
Ser obalans mellan rollpersoner som en feature!

Tycker det finns en charm i att saker inte måste vara matematiskt riktigt ned till minsta detalj. 5E känns som det sabbar mycket av den charmen.

cogitare

Swashbuckler
Ser obalans mellan rollpersoner som en feature!

Tycker det finns en charm i att saker inte måste vara matematiskt riktigt ned till minsta detalj. 5E känns som det sabbar mycket av den charmen.
Millimeterrättvisa behövs inte så klart. Men hur ett enskilt slag för psionics eller bara att välja halv jätte över typ vilken annan ras som helst som krigare och bara bli/vara bättre tycker jag är tråkigt över längre kampanjer. YMMV.

Oavsett påverkar mitt synsätt inte din kampanj. Blir lite avis här i tv-soffan att ni skall spela Dark Sun för det är en fantastisk setting. Följer glatt den här tråden 😍

Cog

entomophobiac

Pistoler & Mord
Skulle jag ge mig på Athas igen skulle jag utgå från grundboxen och krydda med vad som finns i senare supplement (kreen empire, ur-halflings mm) och 4 ed.
Jag läser allt jag fått tag på! Just Kreen Empire kommer ju från den reviderade grundlådan, men det finns verkligen utspridda guldkorn i alla supplement.

Kommer börja i Tyr, och en tanke jag har är att låta befriandet av Tyr (från metaplotten) ske bortom rollpersonernas inblandning. Som bakgrund.

Christoffer

It's all pig.
Kan du utveckla lite varför du kör draft-variant istället för att bara säga åt dem att skapa något utifrån en viss situation och begränsa deras inspiration utifrån plats, kulturer, etc?

entomophobiac

Pistoler & Mord
Kan du utveckla lite varför du kör draft-variant istället för att bara säga åt dem att skapa något utifrån en viss situation och begränsa deras inspiration utifrån plats, kulturer, etc?
Flera skäl! Dels är det ett roligt experiment, men det finns andra faktorer också.
  • Det gör att jag kan mix-matcha platser och raser, och även klasser och nyckel-SLPs. Exempelvis en druid från en viss oas, eller en tjuv som jobbar för en viss patron. Lite "inbyggd" prepp, även om den i det stadiet inte nödvändigtvis kommer med, eftersom det beror på vilka saker spelarna väljer i draft:en.
  • Det gör att spelare kan ta till sig information pö om pö. Aha, som Thief får jag extra XP om jag lämnar stöldgods till min Patron. Aha, som alv får jag extra XP om jag testar mina "vänners" lojalitet.
  • Det gör att vi undviker att tvinga spelare göra oinformerade val. "Välj klass!" säger nästan inget utan sammanhang, särskilt sånt som Templar och Preserver, som är settingspecifikt.
  • Det innebär att det inte kommer finnas några dubletter av rollpersoner—ett problem vi haft i ett par tidigare kampanjer.
  • Det låter mig filtrera alternativen utan att behöva förklara varför vissa saker inte är med. Vi kan upptäcka vad en Defiler gör genom spel istället!
Så det är ju egentligen lite samma sak som att "begränsa deras inspiration från plats, kultur, etc", bara presenterat på ett annat sätt.

Christoffer

It's all pig.
Så det är ju egentligen lite samma sak som att "begränsa deras inspiration från plats, kultur, etc", bara presenterat på ett annat sätt.
Precis, är väl lite olika approach. Och man är ju olika om man föredrar en bild som man sen inspireras kring och som styrande eller olika val/kort att styra inspirationen.

Basenanji

Postd20modernist
Det verkar vara ett kul sätt att hjälpa spelarna att skapa rollpersoner som både fungerar i spel och tar vara på det spelvärldsspecifika.

Jag vill ju också tro att om spelarna får lära sig litecom världen och hur den fungerar så kan det vara kul att själva få utforska deras rollpersoners motiv i relation till spelvärlden. Är inte just ”Dark Sun” en spelvärld många rollspelare ögonblickligen förälskar sig i för att den erbjuder så många starka detaljer (öknen, värmen, de sociala villkoren, tabut mot magi mm)?

Och så fick du mig att gå igång på gammel-D&D!

entomophobiac

Pistoler & Mord
Preppar vidare med detta, framförallt genom att läsa massor med material. Just nu är jag nyfiken på att hitta lite olika pusselbitar kring kampanjens startpunkt och fokus. Jag gillar när kampanjer har en sorts kärnaktivitet eller identitet som låter övrigt ske hyfsat naturligt. Lite som du måste betala av skulden på ditt rymdskepp i Traveller, eller att gruppen har en gemensam arbetsgivare, eller vad det nu skulle vara. Men något som inte bara blir "äventyrare".

I Dark Sun finns det några dylika saker som känns rätt naturliga och som jag kommer blanda in i de olika draft-korten i takt med att jag lär mig mer om det själv.

Ökennasare: handlare som ser till att frakta resurser och förnödenheter mellan oaser, byar och städer. På grund av den brutala miljön, där det nästan helt saknas större vattendrag, så sker detta över land med stora packdjur (ödlor och insekter). Det kräver också beskydd. Handlandet förvaltas av handelsgillen som sprider sina agenter över Athas för att monopolisera viktiga resurser.

Jag gillar den här starten, för det ger rollpersonerna skäl att resa, och det ger dem också skäl att veta mer om världen. De behöver heller inte själva vara handlare, även om boken Dune Trader ger tips för DM att sätta upp egna handelshus och spela kampanjer som utgår från det, utan kan vara livvakter eller för den delen banditer som rånar handlare.

Gladiatorer: slaveri är ständigt närvarande i Athas. Om du gör minsta lilla övertramp, vare sig det sker på riktigt eller i en tempelherres fantasi, så är risken rätt stor att du sätts i bojor och att dina saker beslagtas. Endast tempelherrar som själva är högre i hierarkin kan göra något åt detta. Ett sätt för slavar att göra sig ett namn är att slåss i arenorna. Något de såklart inte väljer själva, men arenorna har stort behov av folk. Kanske även rollpersonerna.

Jag gillar den här starten, för den låter rollpersonerna börja på den absoluta botten och sedan ta sig därifrån. Dataspelet Shattered Lands är bra inspiration, eftersom det börjar exakt såhär. Det första som händer i det spelet är en fight! Så skulle det kunna vara även här; in medias res rakt in i slåssbråk. Gör det också möjligt att skapa en smältdegel av olika individer som kan ge rollpersonerna gott om rykten och annat att spekulera över när de rymmer och gör annat. Complete Gladiator's Handbook har massor med kampanjtips för gladiatorspel.

Tempelherrar: i de olika stadsstaterna är det tempelherrar (templars) som styr. På låg nivå förvaltar de avlopp och förråd; på högre nivåer bistår de självaste hokuspokusknugen (Sorcerer-King). De är ju en av Athas Priest-klasser, och får sina spells direkt från sin hokuspokusknug. Därför krävs att de också förblir lojala. Men de får även en hel del intressanta befogenheter som spelare kommer kunna ha roligt med.

Jag gillar den här starten, för det ger rollpersonerna lite mer information om sakers beskaffenhet och knyter dem lite tydligare till en plats i form av den stadsstat där de börjar. Baksidan är att en tempelherre kan kännas som den inte borde lämna sin stadsstat särskilt ofta; även om grundreglerna tycker att det måste de visst göra för att se till så handel och diplomati fungerar.

Frigivna: slaveri är som sagt en konsekvent tragedi i Athas. Men det finns de som frigjort sig från sina hokuspokusknugar, flytt stadsstaterna, och bosatt sig på annat håll. Fristäder för frigivna slavar är ofta nästan små konstkollektiv, eftersom teater, musik, och konst, är något som högfolket gärna skryter med men helst inte ägnar sig åt själva. En slav av det slaget som tappar sin gunst av någon anledning, exempelvis för att trenderna förändras, lever i ständig livsfara och brukar därför försöka försvinna i natten.

Jag gillar den här starten, för det skapar en naturlig startpunkt men också lite av en inbyggd rädsla för dem som rollpersonerna flytt ifrån. Det ger också utrymme för framförallt fysiska och estetiska rollpersoner, men förklarar ganska väl varför det inte borde finnas några magiker eller dylikt.

Bevarare: den magi som används kan antingen suga ut livet ur världen (Defiler) eller försöka följa världsordningen i något så när balans (Preserver). De senare, bevararna, är lika ogillade som andra magiker men har försökt organisera sig genom Veiled Alliance. En organisation som känns som gjord för rollpersoner, även om boken som går in på dem (tacksamt döpt Veiled Alliance) också nämner en del svårigheter kring att spela dem.

Jag gillar den här starten, för det låter rollpersonerna tillhör eller åtminstone vara medvetna om ett hemligt samhälle bakom det vanliga samhällets slöja. Det ger en liten dimension av tillhörighet.

koraq

Swordsman
Jag har tänkt mycket på Fading Suns på sistone, och på frågor som hur man sätter samman ett äventyrargäng och hur man ger dem ett mål och en riktning. Det här är så relevant och upplysande tänk i samma riktning.

entomophobiac

Pistoler & Mord
Jag har tänkt mycket på Fading Suns på sistone, och på frågor som hur man sätter samman ett äventyrargäng och hur man ger dem ett mål och en riktning. Det här är så relevant och upplysande tänk i samma riktning.
Ska försöka göra klart alla draft-kort hyfsat snart och tar nog med mig dem på MunkCon IV om jag lyckas knipa en biljett.

Men gillar faktiskt skarpt det här experimentet än så länge.

Inte helt säker på vilka steg jag kommer inkludera, däremot. För en sak jag känner är att social status, vilket område rollpersonen kommer ifrån, och flera andra val i praktiken inte finns i reglerna annat än som fluff. Ska se om det går att göra några av dem till riktiga draftval istället.