Draftkortleken har visat sig vara en lite större utmaning än jag först tänkte. Det blir problematiskt om resultat säger emot varandra allt för mycket (inom gruppen; inte för samma rollperson). Det kan också bli problematiskt att inkludera vissa alternativ helt enkelt för att alternativen i sig är problematiska. Om någon skulle vara torterare, exempelvis.
Just nu är jag inne på att det kommer vara fem delar i draft:en.
Race, som även ger dig var du eller din familj kommer ifrån. Det finns rätt många dubletter som tillsammans kommer representera ration av olika raser i Athas och korten har information om max-levels för olika klasser etc.
Origin som ger dig lite bakgrund, formulerat som en enda mening. Hade ju kunnat vara ett tabellresultat istället men att göra det till en draft är intressant. "Born into the brutal slave pits of Balic", exempelvis.
Class som även ger status och var du befinner dig i nuet. Alla kommer vara i eller kring Tyr för det är där vi börjar spela. Spelet har egentligen inte status som en grej, utöver hur du påverkas av att vara Templar eller Gladiator exempelvis, men jag vill få med det för alla. Kommer vara en rätt bred blandning också, men jag kommer exempelvis ta bort multiclassing och annat som inte är cleant alls i AD&D 2E.
Goal sammanför varför med vad och måste även vara formulerade så det inte blir en allt för dysfunktionell grupp. Just överlevnaden och hur kargt och hårt Athas är gör det ju lite lite lättare att sammanföra omaka rollpersoner, eftersom de kan ingå i karavaner eller samhällen av förrymda slavar, men dessa har visat sig rätt svåra att fila på. "Searching for their lost family" kan ju lätt bli väldigt ensidigt, exempelvis, om en spelare väljer att trycka på det konstant.
Group en liten detalj som berättar vad du tillför till en grupp. Spela instrument, laga mat, berätta sagor, etc. Kommer inte ge någon regelteknisk fördel, men tror det kan göra att det blir lite lättare att vara just en grupp.