Preppa för ingen prepp

Rickard

Urverk speldesign
Jag speltestade mitt Symbaroum-regelsystem med ett par arbetskamrater - en som var van spelare men kunde inget om världen och en som inte hade spelat rollspel alls.

Mina mål:
  • Synka så att alla är på samma våglängd gällande hur vi spelar. Detta löses via:
    • Presentera varför man vill spela rollspel.
    • Köra en övning där vi går igenom hur gruppen tillsammans beskriver miljön.
    • Låta den vane spelare ta mer kontroll så att nybörjaren kan iaktta hur vi spelar.
    • Gå igenom grundläggande berättar-principer. Så som:
      • "Ja, och"
      • "Du är unik"
      • "Enbart detaljer när det frågas efter det"
  • Komma in i spelandet så fort som möjligt. Detta löses via:
    • Skippa karaktärsskapande (det går inte att göra karaktärer innan man vet hur man spelar rollspel).
    • Presentera världen via bakgrunder och karaktärer.
    • Introducera regler allt eftersom, enligt fluency play-principen.
  • Speltesta systemet. Detta löses via:
    • Sätta upp situationer där vi testar:
      • Vanliga slag
      • Gruppkonflikter
      • Strider
    • Ha en stund efteråt där vi diskuterar spelandet. Detta löses genom ställa frågor kring
      • Vad som var svårt
      • Vad som var ovanligt
      • Vad som var otydligt

Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Synk
Det enda som jag egentligen nämnde i min pitch av spelmötet var "dark fantasy" och speltest av mitt rollspel. Synk (eller "session re-zero", som jag kallar det) är något jag gärna vill köra inför varje spelmöte. En kort checklista på punkter att gå igenom. "Vad har fungerat bra?", "Vad kan förbättras?", "Håller vi vad vi gick igenom i session zero?", "Något ni vill ändra kring era rollpersoner?", etc.

Varför spelar vi?
Jag började med att fråga den vane spelaren varför han tycker om att spela rollspel. Han sade sitt och jag fyllde på med andra sorters sätt att finna rollspel är kul och att nybörjaren kommer hitta sitt sätt som är kul ... och att en del av magin i rollspel är att trots att folk tycker olika saker är kul i rollspel så kommer de att samsas med varandra och även höja varandras upplevelser, exempelvis som när någon rollgestaltar väldigt bra.

Hur spelar vi?
De har var sin karaktär och jag har situationer som jag kommer att försätta dom i. En del av spelandet kommer att vara problemlösning.

Beskrivningsövning
Jag fortsatte med att vi tillsammans kommer att beskriva miljöer. Jag gav som exempel en fängelsehåla och frågade den vane spelaren hur det kan se ut i en fängelsehåla. Han beskrev saker och jag fyllde på med detaljer. Jag frågade om det var några specifika lukter till nybörjaren och hon började beskriva det. Jag fyllde på med fler detaljer.

Mer än så behövdes inte som genomgång i hur man spelar rollspel.

Terminologi
Jag gick igenom "T6", "T8", efter att de valt karaktärer. Även saker som "spelmöte" var en term som senare fick förklaras. Jag nämnde inte "spelledare". Det behövdes inte. Jag sade bara att jag hade förberett några tidslinjer, men att dessa kommer att anpassas efter vad spelarna hittar på (de hade också valt bakgrunder som gav livsmål). Ord som "rese" och "svartalf" förklarade jag som hastigast, men även "ambrier" och "barbar" utifrån bakgrunden i Symbaroum.

---

Vi beställde också mat som en del av introduktionen, så att vi kunde få en naturlig paus. Maten tog dock väldigt lång tid, så vi hann spela nästan 75% av spelmötet.

Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Spelandet

Förskapade rollpersoner

Jag satt en dag innan och tänkte AI-generera bilder på karaktärer men resar och svartalfer var svåra, så jag tog helt sonika skärmdumpar från regelboken och inkorporerade dom i rollformuläret. Min tanke med förskapade rollpersoner var a) visa att det finns svartalf och resar ("svartfolk" som den vane spelaren kallade dom), b) visa upp en del av kläderna för att skapa en känsla, c) säga något om världen via förmågorna (ex. "Häxsyn"). Jag har redan gjort "power gaming"-karakärer i min Symbaroumregeltråd, så jag utgick från dom karaktärerna.

Jag fick frågor om vad "Ärr" och "Skugga" var, vilket jag mest svarade på att det var oviktigt just nu. Även förmågorna sade jag att vi skulle använda senare, men jag märkte att de lade grund till hur spelarna tolkade rollpersonerna.

Det var här jag gick igenom de olika folkslagen. Jag sade också att siffrorna sträcker sig mellan 5-20 och säger hur duktig man är på något. "Multiplicera med fem och du får hur stor procentuell chans du har att lyckas".

Jag gjorde detta då jag inte ville att ett spelmöte skulle gå åt till att göra rollpersoner men också för att vi hade en nybörjare. Det är omöjligt att göra en rollperson (med alla dess val) om man inte vet hur man spelar rollspel.

rollperson_ofredan.jpgrollperson_elda.jpg

Attachments

Rickard

Urverk speldesign
Spelandet

Generera tidslinjer

Jag matade in det allra ytligaste av Symbaroum-världen i ChatGPT och bad den generera fem tidslinjer utifrån fraktionerna i staden Margile. Med några smärre förändringar var detta utgångspunkten för scenariot.

Riddarorden: Riddarna av den brinnande solen
  • Nyckelperson: Riddarmarskalk Orlan av Solstånd
  • Tidslinje
    1. Bygger fäste i Margile
    2. Driver ut häxeri
    3. Finner korruption i Prios kyrka
Motståndsrörelse: Den tysta flamman
  • Nyckelperson: Ravna, skuggmodern
  • Tidslinje
    1. Forna soldater/vakter från riddarorden bildar motståndsrörelse
    2. Allierar sig med dvärgar och häxor.
    3. Attackerar högborgen efter massavrättning
Prios kyrka: Teurgernas heliga konklav
  • Nyckelperson: Högteurg Seanna Lyseld
  • Tidslinje
    1. Kartlägger kättare med hjälp av riddarorden
    2. Upptäcker att häxor från skogen infiltrerat leden
    3. Efter en explosion blir motståndsrörelsen bannlyst
Drottningens armé: Den sjunde legionen
  • Nyckelperson: Kapten Veyna Sköldbane
  • Tidslinje
    1. Legionen anländer
    2. Infiltrerar rebellerna
    3. Rensar ut stadens befolkning eller allierar sig med motståndsrörelsen
Dvärgiskt handelshus: Barims gyllene förbund
  • Nyckelperson: Magister Tholgrim Järnhand
  • Tidslinje
    1. Upprättar smedjor och banker
    2. Säljer vapen till motståndsrörelsen
    3. Den sjunde armén upptäcker punkt 2
Jag såg genast att rollpersonerna kommer att vara en del av motståndsrörelsen, mycket för att jag ville att första scenen skulle börja i en fängelsehåla. Allt som är rött har ännu inte hänt, men jag kunde ha valt vilka punkter som helst som startpunkt för tidslinjen. Dvärgarna har exempelvis gått igenom alla sina punkter och tjänar då mest som bakgrund till historien.

Det här är min nya form av fisktank med fokus att skapa en värld i rörelse.

Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Spelandet

Skapa bakgrunder
För att undvika en massiv info-dump om världen skrev jag bakgrunder som gav rollpersonerna ett mål. Efter att de valt rollpersoner så fick de läsa igenom bakgrunderna. Poängen må vara att ge spelarna en drivkraft men det hade jag kunnat bara säga till dom. Min poäng var att de fick läsa om världen medan de läste bakgrunderna (Speldesignerns mål bör inte vara samma som spelarens mål). De kanske inte förstod namnen men det planterade åtminstone namn och fraktioner i deras huvuden.

Efter att de valt bakgrunder så gick vi igenom namnen på deras bakgrunder och jag använde mig av tidslinjerna ovan för att ge dom information kring vad som hänt i staden. Jag gav även en längre bakgrund kring ambriernas flykt från sitt eget land för trettio år sedan, svartkonstnärerna som de krigat emot, hur de kom till detta land och slaktade allt folk för att få plats ... samt vad som hänt i staden under senaste åren, utifrån de bakgrunder de vald.

Nybörjaren som tidigare valt resen Eldfarna valde Anarkist och efter en fråga döpte hon den alkemiska blandningen till "Brinnande hjärtats gift". Den vane spelaren tog barbaren Elda med häxsynen och valde Häxans väg som bakgrund. Det gjorde att jag kunde berätta om riddarorden, teurgerna och motståndsrörelsen och deras affärer med dvärgarna.

De fick även tre personlighetsdrag som jag sade att de fick använda som inspiration om de vill skådespela sin rollperson.

bakgrunder_symbaroum.png

Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Spelandet

Stegvis introduktion

Det enda jag hade planerat som skulle inträffa under spelmötet var att de skulle börja i en fängelsehåla. Jag tänkte att om de misslyckas med att fly kommer jag att köra om allting, men att de då får sina förmågor vilka vi inte spelade med från början. Det var inte av en händelse att vår beskrivningsövning utgick från en fängelsehåla. Jag gillar också att börja spelsessioner genom att säga saker som "Ni sitter i en fängelsehåla och ska avrättas".

Det enda jag egentligen sagt om mekaniken är "När jag kan komma på en konsekvens så använder vi mekaniken och vi tar det då". Vi började dock med hur resen och barbaren kände varandra. Resar beskrev jag tidigare som att de föddes/skapades ur stenar och nybörjaren tog det därifrån med att en ur motståndsrörelsen hade väckt resen till liv och innan rebellen dog så gav hon resen uppdraget att spränga riddarnas fäste. Ofredan tänkte uppfylla den önskan. Jag frågade hur de blev satta i hålan och den vane spelaren refererade till sin bakgrund i att de blev fångade när de skulle köpa vapen från en dvärg.

Barbaren lyckades kravla sig ut ur cellen via ett hål och när hon skulle slå ut en vakt gick jag igenom karaktärsdragen på vänster sida av rollformuläret - vad de stod för - och att man slår 1T20 för att se om man lyckas och 1T6 för att se hur väl man lyckades. Efter att slaget lyckades körde jag en gruppkonflikt för när de fortsatte sin flykt från fängelset, som byggde vidare på vad som tidigare etablerats kring mekaniken men lade till "kroppspoäng" för konflikten. I ett av stegen för konflikten gick jag också igenom hur man får erfarenhetsmarkörer (slår 2T20 och lyckas med båda) och vad dessa gör.

Speltestet
Vi körde aldrig någon strid men det hade introducerat handlingar, rundor och individuella skador. Jag kände inte att det fanns tid eller ett bra tillfälle för det. Efter vi ätit, där jag bland annat sade att de inte skulle fortsätta spela samma rollpersoner nästa gång vi spelade, så fick de alla kort för deras förmågor på höger sida av rollformuläret. Förmågorna användes inte och spelarna tyckte det var överväldigande att få 3-5 kort med nya regler. Jag skyller det dels på att jag inte förklarade när förmågor ska användas (enskilda handlingar) då vi aldrig körde strid men jag tror också det varit helt annorlunda om spelarna gjort rollpersoner och gjort aktiva val som gjort att de mindes förmågorna.

---

Så historien då? Efter att de flytt från fängelsehålan sökte de upp Thorgrim Järnhand och fick reda på att vapnen var i riddarfästet. Då riddarfästet hade lås smitt av dvärgarna och var byggt ovanpå ett gammalt dvärgfäste fick de hjälp av dvärgen med att komma in. Väl där fritog de rebellkamrater och någon filur med vita ögon. Resen träffade på platsen där hon blev väckt och såg sina oväckta syskon. Speltillfälllet avslutades med att hon sprängde sig själv med sina syskon och förstörde riddarordens fäste.

Alla var väldigt taggade (jag framförallt) och ville spela vidare. Nästa gång kommer de att få spela teurger och riddare (då vi speltestar magisystemet). De kommer att få se allting från "andra sidan".

Last edited: