Rickard
Urverk speldesign
Jag speltestade mitt Symbaroum-regelsystem med ett par arbetskamrater - en som var van spelare men kunde inget om världen och en som inte hade spelat rollspel alls.
Mina mål:
Mina mål:
- Synka så att alla är på samma våglängd gällande hur vi spelar. Detta löses via:
- Presentera varför man vill spela rollspel.
- Köra en övning där vi går igenom hur gruppen tillsammans beskriver miljön.
- Låta den vane spelare ta mer kontroll så att nybörjaren kan iaktta hur vi spelar.
- Gå igenom grundläggande berättar-principer. Så som:
- "Ja, och"
- "Du är unik"
- "Enbart detaljer när det frågas efter det"
- Komma in i spelandet så fort som möjligt. Detta löses via:
- Skippa karaktärsskapande (det går inte att göra karaktärer innan man vet hur man spelar rollspel).
- Presentera världen via bakgrunder och karaktärer.
- Introducera regler allt eftersom, enligt fluency play-principen.
- Speltesta systemet. Detta löses via:
- Sätta upp situationer där vi testar:
- Vanliga slag
- Gruppkonflikter
- Strider
- Ha en stund efteråt där vi diskuterar spelandet. Detta löses genom ställa frågor kring
- Vad som var svårt
- Vad som var ovanligt
- Vad som var otydligt
- Sätta upp situationer där vi testar:
Last edited: