Nekromanti Presentation/upplägg av matriel

King Kromm

Hero
Min första fråga, tänker rollspelskapare?

Den i sig e ganska enkel, ja eller nej. Jag hoppas på ett ja, men för att bygga ut frågan lite och kanske till och med göra den intressant lägger vi till några ord i min fråga.

Tänker rollspelskapare när dom skriver sina texter?

Och för att runda av så ställer jag en liten fråga till(eller några), vad är viktigt att tänka på när man skriver matriel och ska "presentera" sitt alster för läsaren? Skall man lura läsaren på något finnurligt vis kanske? Sklijer det sig vad gäller regler, äventyr, världsbeskrivningar eller kombinationer av dessa?

Jag känner mig säker på att ni tänker, och att ni försöker lura alla stackars oskyldiga små läsare, men egentligen vill jag bara veta hur, och nu har jag som vanligt skrivit en inlägg som e skit långt och hade kunnar varit 5 rader eller så, om jag bara hade velat! :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Cogito, alea iacta est

"Tänker rollspelskapare när dom skriver sina texter?"

Nej. I själva verket så är rollspel det praktiska resultatet av experiment i aplitteratur.

För visst, med en oerhört stor mängd apor så kan man få fram stor litteratur, men apor är dyra och vi rollspelsskapare har inte lika mycket pengar som de stora amerikanska universiteten. Men sätter man siktet lite lägre så kan man få resultat även med ett begränsat antal apor. Själv klarade jag mig alldeles utmärkt med endast 500 apor för att skriva Västmark, och jag har hört om några kollegor i Göteborg som visserligen haft 1000 apor, men delat upp dessa i tio lag som skrivit mängder med rollspelsmoduler om än av något lägre kvalitet. Sen finns det ett annat förlag här i Skövde som visserligen nöjer sig med endast 100 apor, men genom att vara mer selektiv i urvalet och bara välja gibbonapor så har de lyckats spotta ur sig ett riktigt bra rollspel, om än ytterst smalt och jefligt knasigt.

Ibland uppstår vissa kompatibilitetsproblem - själv har jag till exempel haft problem att koordinera mina 500 apor med en kollegas apor i Stockholm.

Men egentligen så krävs bara en ändlig mängd apor och en fruktansvärt massa tålamod. Man kommer förmodligen inte att få en Shakespeare av det, men med lite flyt så kanske man får ett rollspel, eller åtminstone en Vampire-modul.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Cogito, alea iacta est [OT, så in i ...]

Three dead trolls in a baggie - A finite Number of Monkeys
http://www.ampcast.com/music/22488/artist.php

Fö så borde det gamla favorithatobjektet Mutant Chronicles locka många av rävarna här, för konstruktörerna där delade antagligen intresset för Zeppelinare!

Om man kikar på transportkostnader så märker man nämligen att det absolut billigaste sättet att färdas (näst att traska själv) är att..... .. .. Åka Zeppelinare!

Att åka med dessa luftens vidunder kostar en ynka marker per kilometer, jämfört med att hålla på med sådan lyx som tåg eller taxi.

Troberg

Sinister eater
Re: Cogito, alea iacta est

För visst, med en oerhört stor mängd apor så kan man få fram stor litteratur, men apor är dyra och vi rollspelsskapare har inte lika mycket pengar som de stora amerikanska universiteten.
Ett knep för att få ner kostnaden är att använda halvapor, exempelvis lemurer, vilka sedan senaste rollspelsvalet dessutom är insatta i ämnet.

Troberg

Sinister eater

Om man kikar på transportkostnader så märker man nämligen att det absolut billigaste sättet att färdas (näst att traska själv) är att..... .. .. Åka Zeppelinare!

Att åka med dessa luftens vidunder kostar en ynka marker per kilometer, jämfört med att hålla på med sådan lyx som tåg eller taxi.
Logiskt, zeppelinare är väldigt energieffektiva (såvida man inte har stark motvind) och kräver inga omfattande installationer på marken. Tåg och taxi kan inte konkurrera där.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Tankeoverksamhet

Till skillnad från Krille är jag fattig och har därför bara råd med en apa. Som tur är har den utvecklats från sina primitiva förfäder till ett stadium där den ibland siktar på speciellt tangenter på tangentbordet istället för att lita på slumpen. :gremwink:

Min första fråga, tänker rollspelskapare?
Jag kan bara svara ja för egen del, men ibland tycker jag mig se indikationer på att andra rollspelsskapare tänker.

Tänker rollspelskapare när dom skriver sina texter?
Även här ett tveksamt ja.

Och för att runda av så ställer jag en liten fråga till(eller några), vad är viktigt att tänka på när man skriver matriel och ska "presentera" sitt alster för läsaren? Skall man lura läsaren på något finnurligt vis kanske? Sklijer det sig vad gäller regler, äventyr, världsbeskrivningar eller kombinationer av dessa?
Och nu kommer vi till den intressanta biten. Jag tror alltid att man är fel ute när man försöker gissa vad läsaren vill ha och hur denne vill ha något presenterat. Det är sådana resonemang som leder till pojkband och Jerry Bruckheimer-filmer. Istället ska man skriva något som man själv skulle vilja läsa på det sätt man själv skulle vilja läsa det. Då kan man vara säker på att i alla fall en person gillar det.

/tobias

Troberg

Sinister eater
Re: Tankeoverksamhet

Och nu kommer vi till den intressanta biten. Jag tror alltid att man är fel ute när man försöker gissa vad läsaren vill ha och hur denne vill ha något presenterat. Det är sådana resonemang som leder till pojkband och Jerry Bruckheimer-filmer. Istället ska man skriva något som man själv skulle vilja läsa på det sätt man själv skulle vilja läsa det. Då kan man vara säker på att i alla fall en person gillar det.
Mycket bra talat! Precis så försöker jag också arbeta.

King Kromm

Hero
Re: Tankeoverksamhet

Nja, jag har ju egenltiegen matrialet, och jag gillar det, så en människa kommer gilla det, men det är mer texten, upplägget, ifall det finns något man bör tänka på och i vilken ordning man kanske bör organisera upp allt, eller ifall man bara ska skriva som det kommer upp för en(som jag gör nu) med den stora risken för enorm rörighet?

Sodivra

Champion

Ja, dom tre zeppelinarfans jag håller reda på (Mig, Dimfrost och Feliath..) gillar dom nog mycket pga Chronopia och Mutant Chronicles. (Storuggla också kanske, han gillar MC iallafall, och kanske zeppelinare..)

Jag tror inte MC har så dåligt rykte längre, iallafall inte här på forumet. Nu är det ju nästan häftigt att gilla MC för då är man ju lite indie och individuell. :gremwink:
Förr kom ju dissningarna av Chronopia och Mutant Chronicles i stora sjok dock, men de har väl blivit tillräckligt gamla och svårtillgängliga för att bli hippa istället för mainstream..

Krille

Super Moderator

"Förr kom ju dissningarna av Chronopia och Mutant Chronicles i stora sjok dock, men de har väl blivit tillräckligt gamla och svårtillgängliga för att bli hippa istället för mainstream.."

Eller så har vi som ogillar Catastrophia och Kråknicklas tröttnat, eftersom det ändå bara blir dålig stämning på forumet om man dissar dem.

Eller både ock.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Dessutom beskrivs det som ett lyxtransportmedel för de riktigt välbeställda. :)

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Man försöker iaf tänka.

jag skriver regler på ett ganska stelt sätt. Men också långt så ALLA ska fatta. Mycket exempel. Det är väl grejen med regler. Att förstå systemet. jag är itne ute efter något annat.

Världen skapar jag med mer målande ord.

Att sälja in sitt spel är en fråga om att balansewra värld mot regler för att få in en så bred målgrupp som möjligt

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Menlöst svar

Nja, jag har ju egenltiegen matrialet, och jag gillar det, så en människa kommer gilla det, men det är mer texten, upplägget, ifall det finns något man bör tänka på och i vilken ordning man kanske bör organisera upp allt, eller ifall man bara ska skriva som det kommer upp för en(som jag gör nu) med den stora risken för enorm rörighet?
Man kan skriva spaltkilometer om den frågan och ändå inte säga något som faktiskt hjälper dig att sammanställa materialet på ett vettigt sätt. Jag nöjer mig därför med att inte säga något vettigt på bara ett par rader! :gremwink:

Det finns inga bra generella regler för hur man ska lägga upp sitt material för att det ska bli lättläst och begripligt. Det enda man kan göra är se till att man tänker efter innan man gör något, att man har tydliga rubriker som på ett bra sätt förklarar vad man kommer att hitta i texten under dem, att man försöker på till en logisk struktur på det man skriver och så vidare.
Återigen: Utgå från dig själv. Var skulle du förvänta dig att en viss information fanns? Var skulle du leta efter information om befolkningen i en viss stad, hur mycket ett vapen gör i skada eller vad straffet är för att kissa på en kyrka? Se sedan till att man kan hitta just den informationen på det stället.

/tobias