Nekromanti Presentation - Vaght: Det sista kriget

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Bakgrundspaket:
Jag försöker undvika klasser, men samtidigt så vill jag ge spelarna en snabb start på sinna karaktärer, och det tänkte jag mig genom så kallade bakgrundspaket, där man får en kort intro som man får utöka själv och i förlängningen också förslag på poäng. Vad tros om detta?

Nedan följer ett snabbt exempel:

Militär -
* Grundkunskap: Du tillhör en av det otal militära förband som ses runt om på Vaght, antingen som en frontlinje soldat eller som en stadssoldat (polis). Du växte upp i något av städernas slumområden och med det så blev du antingen tvångsrekryterad på grund av något brott, brist på arbete eller så tog du vervning. Oavsätt så har du överlevt ett par turer till fronten som skyttegravsråtta, större delen av resten av din avgångsklass från grundutbildningen gjorde det inte.
* Kompetent: Du överlevde dina första två år i skyttegravarna och togs därefter ut för specialistutbildning. Du har gjort det mesta och sett ännu mer och om sanningen ska fram så undrar du hur du överlever med den kunskapen ibland, men det är ett problem för morgondagen.
* Elit: Du är en veteran som tillsammans med dina likar skickas in när det är något som inga andra klarar av. Det mesta ni sysslar med är uppdrag bakom fronten och mindre räder inför större anfall.
Andra namn: Knecht/Frontier, Soldat/Entourage, Shutzer/Villegier.
 

abe_UBBT

Veteran
Joined
10 Jun 2003
Messages
42
Det låter utmärkt för att försöka inspireras av Ernst Blochs filosofi och trycka in i spelet.

Från wiki:

"Kärnan i Blochs expressionistiska och svårsammanfattade filosofi består av tron på utopin och hoppet. Med begrepp som "hoppets princip" och "ännu-icke" försöker Bloch att sätta fingret på en ständigt nuvarande, potentiellt frigörande kraft i nuet. Filosofin hämtar inspiration från bland annat dialektiken och teorin om klasskamp men inte utan att läsa dem på annorlunda sätt och därigenom finna nya funktioner för dem i det blochska systemet, något som inte alltid uppskattats."

Han är rätt esoterisk. Men att ta fasta på just hoppet som ständigt närvarande, utopin som tröst, livsgnista och förhoppning. Oavsett om det är en lottorad, blick mot himlavalvet eller drömmen om något vackrare.

Så det sköna/vackra kan lika gärna finnas inom oss, som en fysisk plats. Även om man gärna jagar ett eden (alltid runt nästa krök) så står kampen inom människan att inte förgöras i en iskall värld. Egentligen rätt klassiskt tema.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,317
Location
Helsingborg
Okie... Han, har du något förslag på vad som har fungerat bra för dig?
Öh, tja. Matiné.

× Mycket lätt
× Lätt
× Krävande (±0 så den här svårighetsgraden säger man aldrig)
× Svårt
× Mycket svårt

Min Feng Shui-mod.
- Blått gem: skada man får blåmärke av.
- Rött gem: skada som ger blodvite.
- Gult gem: så kraftfull attack att den skadade ser stjärnor.

/Han som kom på ett till mantra
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
abe said:
Det låter utmärkt för att försöka inspireras av Ernst Blochs filosofi och trycka in i spelet.

Från wiki:

"Kärnan i Blochs expressionistiska och svårsammanfattade filosofi består av tron på utopin och hoppet. Med begrepp som "hoppets princip" och "ännu-icke" försöker Bloch att sätta fingret på en ständigt nuvarande, potentiellt frigörande kraft i nuet. Filosofin hämtar inspiration från bland annat dialektiken och teorin om klasskamp men inte utan att läsa dem på annorlunda sätt och därigenom finna nya funktioner för dem i det blochska systemet, något som inte alltid uppskattats."

Han är rätt esoterisk. Men att ta fasta på just hoppet som ständigt närvarande, utopin som tröst, livsgnista och förhoppning. Oavsett om det är en lottorad, blick mot himlavalvet eller drömmen om något vackrare.

Så det sköna/vackra kan lika gärna finnas inom oss, som en fysisk plats. Även om man gärna jagar ett eden (alltid runt nästa krök) så står kampen inom människan att inte förgöras i en iskall värld. Egentligen rätt klassiskt tema.
Jag gillar när vi tänker och associerar. Utmärkt förslag.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Mycket inspirerande bild och intro. För egen del hade jag dock gärna emulerat denna miljö i Mutan Chronicles. Men sedan är jag lite udda - jag föredrar att anpassa existerande världar (eller snarare, välja ett visst perspektiv på en existerande värld) än att göra nya.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,317
Location
Helsingborg
RipperDoc said:
För egen del hade jag dock gärna emulerat denna miljö i Mutan Chronicles.
Jag gillar faktiskt miljön på slagfältet i MC-filmen. Den kändes dieselpunk och jag fick därför lite samma tankar om Mutant Chronicles när jag såg bilden.

/Han som också brukar vilja välja ett visst perspektiv på redan existerande världar, men också på scenarion
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Ja, den association jag fick av bilden och beskrivningen var gick direkt till (den inte alls helusla) Mutant Chronicles-filmen. Och det är faktiskt inte så illa.

Jag gillar settingen, men noterar också att det för mig är en mycket visuell setting (precis som steampunk-settings). Jag hoppas att du har många illustrationer (av diselpunkiga fordon, diselpunkiga generaler, diselpunkiga vapen, diselpunkigt förödda diselpunklandskap och allt annat) i slutprodukten.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Haha, det var långt ifrån Mutant Chronicles som jag hade tänkt mig när bilden gjordes och texten skrevs, med det sagt så finns ingen tanke på Mutant Chronicles kvalitet, det spelet vad något jag inte associerade till.

Som det är för tillfället så tittar vi mest, när det kommer till illustrationer, på stadsmiljöerna och att ge en bild av "den vanliga människan".

Vilket påminner mig, ett utdrag från kapitlet miljö är påväg, med den första draften på layouten, så när den postas får ni gärna ge lite kritik....
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Tony.M.Meijer said:
Haha, det var långt ifrån Mutant Chronicles som jag hade tänkt mig när bilden gjordes och texten skrevs, med det sagt så finns ingen tanke på Mutant Chronicles kvalitet, det spelet vad något jag inte associerade till.
Det är förstås så att vi alla associerar spel olika. Man fastnar för olika saker. För mig har MC alltid varit ganska nära den vanliga människan, noirigt och skitigt och väldigt mycket dieselpunk. Det är dock knappast den typiska bild många får av spelet, som snarast sammanfattas som odödliga hjältar och stora axelskydd. Filmen Mutant Chronicles är dock ett ypperligt exempel på ett skitigare MC - se den om du inte redan gjort det (och om du kan leva med specialeffekter som sticker som knivar i ögonen...).

Skulle jag inte använda Mutant Chronicles så funkar Noir lika bra för temat. Men det är bara jag som alltid vill återanvända världar jag redan kan.

Ser mycket fram emot att kika på Vaght i vilket fall, det ser läckert ut!
 
Top