guldfink
Hero
- Joined
- 6 Feb 2011
- Messages
- 1,158
Hur gör ni, som SL, när rollpersonerna plötsligt får tillgång till mycket information?
Situationen kan exemplevis vara att de just anlänt till en ny äventyrsplats, där representanter för olika fraktioner finns och förhåller sig till varandra, eller någon central tidig scen i ett äventyr där plotten presenteras.
Det finns en risk att sådana här situationer blir överväldigande för spelarna, eftersom det kan bli mycket information på en gång. Hur hanterar ni det, utan att göra alltför mycket avkall på andra kvaliteter som typ stämning? För när jag tänker på det, hamnar jag själv på någon skala med subtil gestaltning och tydlig sammanfattning som extremer. Ungefär:
Subtil gestaltning
”Ni kommer in på värdshuset mitt i ett gräl. En kort, hjulbent kvinna med lite snett ansikte spänner ögonen i en jänglig man med slokmustasch och hög bröstkorg.
- Ta tillbaka det där din nedrans galdan, skriker kvinnan.
- Men det är ju sant! De demoniska varelserna på slätten kommer från din herre.
En grupp karismatiska typer i gyllene rustningar följer grälet från ett bord. I ett hörn sitter en mörk skepnad i skuggorna.
- Vi kvarder har inget med demoner att göra! skriker kvinnan och drämmer näven i bordet.
den jänglige mannen viftar avfärdande mot henne och vänder sig mot er.”
Tydlig sammanfattning
”Ni kommer in på värdshuset mitt i ett gräl. En kvinna, som verkar kalla sig kvard, skäller ut en man, som hon kallar galdan. Det verkar alltså röra sig om en konflikt mellan olika familjer eller folk. Mannen antyder också att kvarderna skulle ha något med demoner att göra, men det tillbakavisas av kvinnan.
På värdshuset finns också ett kompani krigare i gyllene rustningar och mystisk svartklädd person i hörnet.”
Jag vet inte om min poäng kommer fram så tydligt i exemplen, men jag tycker att det är en utmaning att presentera en sådan här scen för min spelare. Ganska ofta blir det något slags glidning från gestaltning till sammanfattning, men jag hade gärna hittat en effektivare och mer konsekvent lösning.
Ett förväntat svar på frågan är att portionera informationen, och det är ju rimligt, men jag tänker att det finns situationer där informationen inte blir hel om den inte presenteras på en gång. Eller så har jag helt enkelt fel där.
(Jag tror det finns en liknande frågeställning i en tråd tidigare i år, men jag hittar den inte.)
Situationen kan exemplevis vara att de just anlänt till en ny äventyrsplats, där representanter för olika fraktioner finns och förhåller sig till varandra, eller någon central tidig scen i ett äventyr där plotten presenteras.
Det finns en risk att sådana här situationer blir överväldigande för spelarna, eftersom det kan bli mycket information på en gång. Hur hanterar ni det, utan att göra alltför mycket avkall på andra kvaliteter som typ stämning? För när jag tänker på det, hamnar jag själv på någon skala med subtil gestaltning och tydlig sammanfattning som extremer. Ungefär:
Subtil gestaltning
”Ni kommer in på värdshuset mitt i ett gräl. En kort, hjulbent kvinna med lite snett ansikte spänner ögonen i en jänglig man med slokmustasch och hög bröstkorg.
- Ta tillbaka det där din nedrans galdan, skriker kvinnan.
- Men det är ju sant! De demoniska varelserna på slätten kommer från din herre.
En grupp karismatiska typer i gyllene rustningar följer grälet från ett bord. I ett hörn sitter en mörk skepnad i skuggorna.
- Vi kvarder har inget med demoner att göra! skriker kvinnan och drämmer näven i bordet.
den jänglige mannen viftar avfärdande mot henne och vänder sig mot er.”
Tydlig sammanfattning
”Ni kommer in på värdshuset mitt i ett gräl. En kvinna, som verkar kalla sig kvard, skäller ut en man, som hon kallar galdan. Det verkar alltså röra sig om en konflikt mellan olika familjer eller folk. Mannen antyder också att kvarderna skulle ha något med demoner att göra, men det tillbakavisas av kvinnan.
På värdshuset finns också ett kompani krigare i gyllene rustningar och mystisk svartklädd person i hörnet.”
Jag vet inte om min poäng kommer fram så tydligt i exemplen, men jag tycker att det är en utmaning att presentera en sådan här scen för min spelare. Ganska ofta blir det något slags glidning från gestaltning till sammanfattning, men jag hade gärna hittat en effektivare och mer konsekvent lösning.
Ett förväntat svar på frågan är att portionera informationen, och det är ju rimligt, men jag tänker att det finns situationer där informationen inte blir hel om den inte presenteras på en gång. Eller så har jag helt enkelt fel där.
(Jag tror det finns en liknande frågeställning i en tråd tidigare i år, men jag hittar den inte.)