Gustav Lorentz
a.k.a. McKatla
- Joined
- 2 Aug 2010
- Messages
- 1,133
Jag har ibland svårt för det där med omslag eller pressade slag. Det som tärningen visar, det visar tärningen, och det är vad som sker. Att få slå om luktar datorspel; att starta orm vid senaste save eller nå't.
Men samtidigt gillar jag att man (med höjd insats) kan få försöka vända något man anar håller på att gå åt helsefyr till något mer acceptabelt. I reglerna jag skriver, som är modern skräck med ett slags sanitysystem liknade Cthulhu Dark där man i prövande situationer slår ett vansinnesslag, skriver jag därför så här:
"Vanligen avgörs en oklar situation med ett enda slag, men om spelaren inte är nöjd med utfallet kan han pressa sitt slag. Det innebär att rollpersonen, när han anar att situationen håller på att gå över styr, riskerar sin mentala stabilitet för att vända misslyckandet i framgång. Berätta vad rollpersonen gör, slå ett nytt slag, och avgör situationens slutliga utgång baserat på detta slag – men notera att ett stråk av den ursprungliga motgången består även om det han nu skulle lyckas. Om utfallet i detta nya slag blir 6 lyckas rollpersonen så bra att han riskerar att ana för mycket av Mörkret/Sanningen/Verkligheten bakom illusionen, och måste därför slå ett vansinnesslag."
Hur motiverar ni pressade slag in-game?
Men samtidigt gillar jag att man (med höjd insats) kan få försöka vända något man anar håller på att gå åt helsefyr till något mer acceptabelt. I reglerna jag skriver, som är modern skräck med ett slags sanitysystem liknade Cthulhu Dark där man i prövande situationer slår ett vansinnesslag, skriver jag därför så här:
"Vanligen avgörs en oklar situation med ett enda slag, men om spelaren inte är nöjd med utfallet kan han pressa sitt slag. Det innebär att rollpersonen, när han anar att situationen håller på att gå över styr, riskerar sin mentala stabilitet för att vända misslyckandet i framgång. Berätta vad rollpersonen gör, slå ett nytt slag, och avgör situationens slutliga utgång baserat på detta slag – men notera att ett stråk av den ursprungliga motgången består även om det han nu skulle lyckas. Om utfallet i detta nya slag blir 6 lyckas rollpersonen så bra att han riskerar att ana för mycket av Mörkret/Sanningen/Verkligheten bakom illusionen, och måste därför slå ett vansinnesslag."
Hur motiverar ni pressade slag in-game?