Nekromanti Prestige klass fokus: Dragon Disciple

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en prestige klass från fantasy rollspel. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av prestige klassen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss prestige klass och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Medan termen presitge klass kommer från vissa versioner av D&D så använder jag här termen för alla märkliga eller avancerade klasser som man kan kvalificera sig för efter att spelande har påbörjats.

Den här gången fokuserar vi på Dragon Disciple:

Sorcerers blir till efter att en drake (eller annan övernaturlig varelse, men mest drakar. Det är bara drakarna som är viktiga här) ligger med en annan form av dödlig (ofta med hjälp av formbytande) och de får ett barn ihop. Ättlingar till det barnet kan sedan bli sorcerers och få tillgång till den naturliga magi som annars bara innehavs av drakarna själva.

Men vissa individer väljer att inte fokusera på de magiska förmågorna utan försöker istället genom alkemi, meditation, träning och ren envishet få drakblodet att bli starkare och förändra dem fysiskt. Dessa är Dragon Disciples och deras mål är att bli drakar. Deras metoder, oavsett om de är rituella och uråldriga eller improviserade, leder dem ner för en väg där de får fler och fler saker gemensamt med sin bevingade anfader. De får tjockt och fjälligt skin som skyddar dem, vingar, förmågan att andas eld (eller andra grejer beroende på vilken sorts drake de härstammar ifrån) och blir i sinne och kropp mer lika en drake tills de tillslut kan anta en drakes form.

En viktig faktor för medlemmar av klassen är vilken sorts drake de härstammar ifrån. Detta påverkar till viss del deras förmågor men det påverkar också deras sinnelag. Det är betydligt svårare att behålla sin moral om man försöker bli mer lik en ondskefull röd drake än en gyllene god drake. Kampen eller acceptansen av ett fundamentalt omänskligt tankesätt är en lika stor sel av Dragon Disciples metamorfos som deras fysiska förändringar.

Vanliga raser: Vilken som. Drakar ligger med vad som helst och kan byta form. Go nuts. Eller inte. Halv-drakar brukar ha lite nytta av klassen eftersom de redan är ganska drakiga så det är mer senare generationer som blir Disciples.

Bra koncept bakom Dragon Disciple jag sett: Klassiska "fattigt barn får reda på att han egentligen är magisk" som Harry Potter fast med mer drakar. (Karaktären började som sorcerer).

De nuvarande drakarna är svaga och lata. Jag ska bli en ny drake och ta min moders plats! Muhahaha!!!

Koncept jag aldrig vill se igen: Jag vet inte varför... Men av någon anledning tenderar medlemmar av klassen att bli helt jäkla galna när de får förmågan att bli en drake. Alltså, Godzilla en stad galna. Äta riddare galna. Låsa in prinsessor i torn galna. Medan en del av sådant är grymt kul och passande blir för mycket av det mest distraherande. Visst, slå runt en session, visst bygg en skatt att sova på. Men lugna ner dig lite sen. Never go full retard och allt det där.

Klädsel: Du är en magiker och är naturligt väldigt tuff så du kommer inte ha rustning. Så då är enda frågan, vill du ha kläder som drar uppmärksamhet till dina drakoniska drag eller vill du ha kläder som inte drar uppmärksamhet till det? Med andra ord, vill du smyga eller inte? Om du inte vill smyga ha på dig löst sittande kläder utan ärmar. Vill du smyga skaffa en ryggsäck att gömma vingarna i.

Varför är Dragon Disciple den bästa klassen att spela?: Eftersom drakar är rejält coola och ditt mål är att bli en. Eftersom man blir en drake steg för steg får man en rejäl känsla av karaktärsutveckling. Eftersom man har ett episkt och spektakulärt mål och man har en direkt koppling till några av de mest intressanta varelserna i spelet. Och blandningen av mäktiga fysiska förmågor och magi är potent och oberäknelig nog att göra dig giftig på slagfältet.

Bäst system att spela en i: D&D 3.5 och Pathfinder är helt okej. Annars är nog något i stil med Mutants and Masterminds i en fantasyvärld bäst.

Cybot

Mest spelbar
Bästa rasen är givetvis Kobold, även om människor kommer på en hedersam andraplats (och är troligtvis vanliga. Drakar och människor är de slampigaste raserna i världen och redo att ha sex med allt och alla, och de är gärna slampiga med varandra).
Orcer, vildalver och andra raser med talang för rå animalisk sexighet kommer efter det.

Sämsta rasen för en dragon disciple är Dvärg.
Det enda osexigare än en dvärg är en muterad dvärg med fjäll. Det ger inga nya intressanta personlighetsdrag heller, dvärgar är redan stereotypt giriga, resistenta mot elementen och besatta av guld och eld.