God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,544
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en prestige klass från fantasy rollspel. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av prestige klassen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss prestige klass och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.
Medan termen prestige klass kommer från vissa versioner av D&D så använder jag här termen för alla märkliga eller avancerade klasser som man kan kvalificera sig för efter att spelande har påbörjats.
Den här gången fokuserar vi på Pale master/Agent of the Grave:
Ah, necromancy. Är det någon som inte gillar det? Förutom kyrkan, myndigheterna, folket vars själar man slukar, familjerna till de vars kroppar man desekrerar och psykiskt friska människor? Och där har vi problemet, necromancy handlar om att göra en massa saker mot andra. Oavsett om du är killen som reser en arme av zombies och spöken eller om du kastar färglös eld som förintar själar så gör du grejer mot andra. Till och med att göra sig till en Lich kräver en fruktansvärd ritual med mänskooffer och grejer. Och sedan har vi biten där du inte kan smaka något, eller känna något och du svärtar ner din själ med hela den där trotsa döden grejen. Hade det inte varit bättre med något som gav dig alla fördelarna med att vara odöd men utan nackdelarna...
Det är där Pale mastern kommer in. Istället för att vända sin magi utåt vänder man den inåt. Man använder necromancyn till att infektera och förändra sig själv men också till att inte låta det gå för långt. Man ger sig själv alla fördelarna med att vara odöd, tuffheten, immuniteterna och krafterna men utan nackdelarna. Och allt detta utan att du behöver skada någon annan. Missförstå mig rätt med det, du kommer skada folk och väcka de döda och grejer. Du är en äventyrare trots allt. Men det kommer inte vara ditt mål. Ditt mål är att göra dig själv bättre. Vem kan ha något emot det?
Oh, och jag döpte det här fokuset till Pale master/Agent of the Grave eftersom Agent klassen är nästan samma sak fast i Pathfinder.
Vanliga raser: Jag är en skiva som hakat upp sig. Men... Man måste vara intelligent, driven, motiverad av att bli odödlig och beredd att göra otrevliga saker för att nå dit. Pale masters kommer mestadels vara människor. Men detta betyder inte att raser så som halv-orker, svartalver och andra inte också kan vara beredda att bli Pale masters, det kommer bara inte vara lika vanligt.
Bra koncept bakom Pale masters jag sett: Fantasy transhumanist. Necromancyn var ett medel, aldrig ett mål och målet var odödlighet utan att behöva ge upp något eller behöva knäböja inför någon. Karaktären rök dock med alldeles för tidigt i kampanjen.
Religiös magiker som dyrkade en neutral gud över odöda och ville bli mer som sin gud men utan att begå självmord för att bli odöd eftersom detta var förbjudet.
Koncept jag aldrig vill se igen: Det krävs en viss vilja och ansträngning för att spela en Pale master bra. Man måste få till den där filosofiska dimensionen där man gör vad man gör för ett större syfte. Syftet kan vara vetenskapligt, filosofiska, religiöst eller till och med handla om självförverkligande men det måste finnas där. Karaktärer som bara vill ha makten eller odödligheten som kommer med klassen passar bättre som Liches eller vampyrer.
Klädsel: Det finns två huvudsakliga sätt att klä sig på som Pale master. Man kan klä sig sobert och konservativt. Man har viktigare saker att tänka på en kläder men man vill ändå se ordentlig och respektabel ut. Detta kan ta formen av präst eller adelskläder i mörkare färger och konservativt med utsmyckningar. Den andra varianten är att gå galet mycket år andra hållet. Du håller på med kroppsmodifikationer på en nivå som får tatueringar, piercings och scarifications att blekna. Så klart du ska klä dig i en rustning som har 18 dödskallar på den.
Varför är Pale master den bästa klassen att spela?: Vill du spela en klass som handlar om att gå bortom att vara en människa men utan att offra din mänsklighet? Vill du sakta men säkert göra dig av med allt det som gör oss till svaga säckar av kött fyllda med vatten och ben men ändå behålla saker som känslan av en kyss och smaken av ett gott vin? Vill du spela den tuffaste magikern på slagfältet och den mest mångsidige personen på frontlinjerna? Spela en Pale master.
Bäst system att spela en i: Man skulle kunna göra det här konceptet rejält bra med Ron Edwards Sorcerer and Sword och en parasit demon. Då får du både förmågorna och system stöd för de moraliska implikationerna.
Medan termen prestige klass kommer från vissa versioner av D&D så använder jag här termen för alla märkliga eller avancerade klasser som man kan kvalificera sig för efter att spelande har påbörjats.
Den här gången fokuserar vi på Pale master/Agent of the Grave:
Ah, necromancy. Är det någon som inte gillar det? Förutom kyrkan, myndigheterna, folket vars själar man slukar, familjerna till de vars kroppar man desekrerar och psykiskt friska människor? Och där har vi problemet, necromancy handlar om att göra en massa saker mot andra. Oavsett om du är killen som reser en arme av zombies och spöken eller om du kastar färglös eld som förintar själar så gör du grejer mot andra. Till och med att göra sig till en Lich kräver en fruktansvärd ritual med mänskooffer och grejer. Och sedan har vi biten där du inte kan smaka något, eller känna något och du svärtar ner din själ med hela den där trotsa döden grejen. Hade det inte varit bättre med något som gav dig alla fördelarna med att vara odöd men utan nackdelarna...
Det är där Pale mastern kommer in. Istället för att vända sin magi utåt vänder man den inåt. Man använder necromancyn till att infektera och förändra sig själv men också till att inte låta det gå för långt. Man ger sig själv alla fördelarna med att vara odöd, tuffheten, immuniteterna och krafterna men utan nackdelarna. Och allt detta utan att du behöver skada någon annan. Missförstå mig rätt med det, du kommer skada folk och väcka de döda och grejer. Du är en äventyrare trots allt. Men det kommer inte vara ditt mål. Ditt mål är att göra dig själv bättre. Vem kan ha något emot det?
Oh, och jag döpte det här fokuset till Pale master/Agent of the Grave eftersom Agent klassen är nästan samma sak fast i Pathfinder.
Vanliga raser: Jag är en skiva som hakat upp sig. Men... Man måste vara intelligent, driven, motiverad av att bli odödlig och beredd att göra otrevliga saker för att nå dit. Pale masters kommer mestadels vara människor. Men detta betyder inte att raser så som halv-orker, svartalver och andra inte också kan vara beredda att bli Pale masters, det kommer bara inte vara lika vanligt.
Bra koncept bakom Pale masters jag sett: Fantasy transhumanist. Necromancyn var ett medel, aldrig ett mål och målet var odödlighet utan att behöva ge upp något eller behöva knäböja inför någon. Karaktären rök dock med alldeles för tidigt i kampanjen.
Religiös magiker som dyrkade en neutral gud över odöda och ville bli mer som sin gud men utan att begå självmord för att bli odöd eftersom detta var förbjudet.
Koncept jag aldrig vill se igen: Det krävs en viss vilja och ansträngning för att spela en Pale master bra. Man måste få till den där filosofiska dimensionen där man gör vad man gör för ett större syfte. Syftet kan vara vetenskapligt, filosofiska, religiöst eller till och med handla om självförverkligande men det måste finnas där. Karaktärer som bara vill ha makten eller odödligheten som kommer med klassen passar bättre som Liches eller vampyrer.
Klädsel: Det finns två huvudsakliga sätt att klä sig på som Pale master. Man kan klä sig sobert och konservativt. Man har viktigare saker att tänka på en kläder men man vill ändå se ordentlig och respektabel ut. Detta kan ta formen av präst eller adelskläder i mörkare färger och konservativt med utsmyckningar. Den andra varianten är att gå galet mycket år andra hållet. Du håller på med kroppsmodifikationer på en nivå som får tatueringar, piercings och scarifications att blekna. Så klart du ska klä dig i en rustning som har 18 dödskallar på den.
Varför är Pale master den bästa klassen att spela?: Vill du spela en klass som handlar om att gå bortom att vara en människa men utan att offra din mänsklighet? Vill du sakta men säkert göra dig av med allt det som gör oss till svaga säckar av kött fyllda med vatten och ben men ändå behålla saker som känslan av en kyss och smaken av ett gott vin? Vill du spela den tuffaste magikern på slagfältet och den mest mångsidige personen på frontlinjerna? Spela en Pale master.
Bäst system att spela en i: Man skulle kunna göra det här konceptet rejält bra med Ron Edwards Sorcerer and Sword och en parasit demon. Då får du både förmågorna och system stöd för de moraliska implikationerna.