Nekromanti Prestigeklass fokus: Soulknife

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,548
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en prestige klass från fantasy rollspel. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av prestige klassen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss prestige klass och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Medan termen prestigeklass kommer från vissa versioner av D&D så använder jag här termen för alla märkliga eller avancerade klasser som man kan kvalificera sig för efter att spelande har påbörjats.

Den här gången fokuserar vi på Soulknife:



Soulknife klassen är ett kul koncept som aldrig har blivit gjort rätt i något spel och det är synd. Soulknife klassen handlar om det här: Någon knivhugger dig till döds med tanken på ett svärd. Det platoniska idealet av ett svärd har just träffat dig inte bara i din kropp men i din själ. Någon har byggt ett svärd med sin hjärna och sedan använder han det som ett vapen. Svärdet ser olika ut för varje Soulknife och är format av halv-solid psionisk energi, det kan sticka ut ur Soluknifens arm eller vara ett vapen hon håller i handen. Det här ger en möjligheten att spela en stridsinriktad karaktär som ändå har sitt fokus på karaktärens personlighet och hennes känslor samtidigt som du hackar ner både folks kroppar och själar.

Vanliga raser: Mestadels konstiga raser. Märkliga naturligt psioniska raser från skumma dimensioner där alla är bläckfisk eller insektsfolk är det vanligaste stället du kommer stöta på en Soulknife. Klassen är väldigt märklig, väldigt flashig och den kräver en ganska hög magi värld för att fungera tematiskt. Om någon plockar fram ett själsvärd i en grisodlar värld kommer jag skratta eller sucka, men i medium till högfantasy passat det mycket bättre.



Bra koncept bakom en Soulknife: Lönmördaren som inte behöver något vapen och som får mordvapnet att försvinna efter dådet är gjort eller den flashiga gladiatorn som slaktar sina fiender snabbt och effektfullt. Soulknifen är mer av en striker än en tank och det är en bra ide att bygga efter det.

Koncept jag aldrig vill se: Motstå frestelsen att spela en jedi riddare.

Klädsel: Jag föredrar sci-fi eller uppenbart magisk rustning på en Soulknife. Att ha ett halv-solit vapen gjort av ens egen mentala energi och en ringbrynja känns fel. Men den stora grejen man måste fundera över här är hur ens svärd ser ut. Ens svärd är som namnet antyder relaterat till en själ och det ser annorlunda ut beroende på individens personlighet, träning, etik och till och med humör. Så en medlem av klassens svärd kan vara en sjukligt grön flamma som exploderar ut ur hans arm och någon annan kan ha ett rosa samurajsvärd. Så försök fånga vad din karaktär handlar om i hur hans vapen ser ut.



Varför är Soulknife den bästa klassen att spela?: Eftersom det gör strider till rollspelande för dig. Du slåss med vem din karaktär är och hans känslor. Så vill du prata om dina känslor och din karaktärs personlighet och utforska det och samtidigt få knivhugga folk är det här klassen för dig. Du har också fördelen att ingen kan ta ditt vapen för dig vilket gör dig immun till en massa bullshit. Men slutligen, det är bara ett coolt koncept! Jag tänker slita ut ditt hjärta med det platoniska idealet av ett svärd!

Bäst system att spela en i: Nu kommer vi tillbaks till det här, klassen har aldrig blivit gjord på ett bra sätt. Så jag skulle föreslå någon sorts regellätt system som Risus eller Wushu. Har ni något system som gör den här klassen bra skriv det i tråden.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,740
Location
Helsingborg
Varför begränsa sig till svärd?

Sure, psykiska svärd är coola, men en soulknife bör väl kunna projicera vad hon vill? Yxor, spjut, piskor eller vad som helst.

Och en soulknife är ju motsatsen till en Jedi. Kontrollera sina känslor? Balans med "kraften"? PFFT!
Att kunna projicera rädsla och hat tills det tar fysiskt form (eller i sällsynta fall, som Scott pilgrim, kärlek)...det är en soulknife.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,740
Location
Helsingborg
Det skulle vara riktigt svårt att sätta in avståndsvapen i ett regelsystem dock.

När det gäller närstrid så tror jag att man skulle kunna göra en bra soulknife klass i system som använder egenskaper för att beskriva vapen.

Man börjar med grundformen för sitt vapen, där man först och främst lägger till de egenskaper som hör till vapnets fysiska form. När man väl har uppnått det så har ens vapen manifesterat sig fullt ut och man kan börja lägga till övernaturliga förmågor (i en något långsammare takt).

Säg att ens själsvapen är en stridskedja.

Man börjar med att lägga till "lång räckvidd", sen "svårparerad" och sist "snärja". När de egenskaperna har lagts till så har kedjan manifesterat sig. Sen lägger man till övernaturliga egenskaper som en stridskedja vanligtvis inte har. Kanske "Pareringsvapen", kedjan får nu ett eget liv och rör sig på egen hand tillräckligt snabbt för att man ska kunna parera lika väl som med en stav eller ett svärd. Kanske "brinnande" och det blir en levande kedja av eld. Kanske "Pansarbrytande" och elden som omger kedjan blir nu hellfire, som brinner med en grön-lila låga och lämnar efter sig ett frätande och svaveldoftande os på allt den träffar.
 
Top