Svarar igen på min tråd, den här gången efter vidare lite mer forskning. Kom gärna med svar som gäller ämnet, och egna erfarenheter. Det skulle vara trevligt, och uppskattat.
Jag har nu tittat vidare på eventuella prestigeklasser för mina karaktärer och funnit att dom som skulle passa mina bäst är följande:
Min Dwarven Fighter skulle jag gärna se som en Dwarven Defender, då den är exeptionellt tuff i strid som han så mycket gillar. Det är dock en defensiv typ av strid, därav namnet antar på klassen. Dock så tilltar även Weapon Master mig här, där i offensiv stil. Men Weapon Master gör att han ej kan gå tillbaka och stiga i Fighterklassen efter att ha valt Weapon Master. Bara Monks kan gå tillbaka.
Paladinen jag spelar är en aasimar, och jag har helt klart fastnat för Kensai. Det speglar verkligen min syn på min karaktär, då hans greatsword är otroligt betydelsefullt för honom. Även en Kensai's ed tycker jag stämmer in bra på honom.
Jag spelar även en Elven Ranger, som vore absolut enastående som en Order of the Bow Initiate. Denna klass är helt outstanding, med dess prickskytte, närstridsskytte etc. Passar som handsken för en ranger.
Min Aasimar Cleric är driven av sitt hat av odöda och skulle passa som både Sacred Exorcist men även Templar. Båda har sina egna fördelar. Sacred Exorcist är mer lämpad för att på magisk väg fördriva och förgöra odöda vilket tilltalar mig mer. Templar går den mer handfasta vägen och bekämpar odöda mest med sina vapen. Här vore Hunter of the Dead också trevlig, men att offra sin spellprogression känns inte helt roligt.
Wizard, finns det något häftigare än Archmage? Jag tycker den är absolut det tuffaste som finns och är en riktig dröm. Se på Elminister i Forgotten Realms tex. Vilken underbar karaktär!
Sist men inte minst, Halfling Rogue. Jag har mer och mer börjat gilla Shadowdancer. En utmärkt klass för att röra sig osedd och lura fiender i ett bakhåll eller att rädda en prinsessa utan att storma hela borgen. En riktig livräddare i många situationer faktiskt. Dock kan jag inte helt bestämma mig om Shadowdancer eller Invisible Blade är roligare att spela. Invisible Blade är ju riktigt tuff och lite mer offensiv. Att få ta 10 på Bluff-slaget som en free action i strid för att lura någon sedan göra en sneakattack är ju fruktansvärt kraftfullt. I princip sneakattack i alla lägen. Alternativ är också Dungeon Delver som är bra på vad roguen ska vara bra på.
Har ni spelat någon av dessa prestigeklasser? Vore mycket intresserad att höra era erfarenheter och uppfattningar om dom. Det är ju ett viktigt val, om man nu ska välja över huvud taget.