Nekromanti (PREVIEW) Elementaris Nu reviderad och i PDF

Petabyte

Veteran
Rollspelet är nu så got som klart nu behöver jag bara lite svar på om vad ni tycker om den reviderade PDF filen med spalter och allt. Jag behöver även lite hjälp med vad ni tycker om det nya omarbetade rollspels formuläret som jag tog fram efter att folk hadde påpekat att det var lite bristfälligt vilket jag då upptäkte själv och har nu gjort detta nya så såg vad ni tycker så hoppas jag att det blir bra till slut :gremsmile:

Mvh.
Nya rollspels formuläret:
http://sites.euit.com/christer.landstedt/rollspelsFormular2.png
http://sites.euit.com/christer.landstedt/rollspelsFormulBakSida.png

Genesis

Ni dés ni maître
Språket...

Skulle rekommendera att få det korrekturläst av en språkfascist. Jag ser en hel del språkliga fel, som t ex "döt" istället för "dött" och "efter en vis tid", som visserligen är en helt korrekt fras, men som uttrycker något annat än det jag tror att du menar :gremsmile: Även en hel del särskrivningar påträffas.

Visst, det är fullt förståeligt som det är, men småfel som de där tycker jag ger ett oproffsigt intryck och tar koncentrationen från innehållet till språket. Jag tycker att det verkar vara ett helt okej rollspel (skummade dock bara litegrann), men språket gör att det känns... klumpigt. Man är ofta blind för sina egna misstag, så haffa den petigaste språkpolisen du känner och be honom/henne att hitta så många fel som möjligt. Tro mig, sådana som vi tycker bara att det är kul :gremelak:

Genesis

Ni dés ni maître
Dessutom [ANT]

... så kan jag inte låta bli att undra hur sjutton man slår 1 med 2T6. Eller finns uppväxtalternativet Skog bara som val, inte som slump?

Petabyte

Veteran
Re: Språket...

Jag känner väl till mina språkliga fel då jag är dyslektiker... Jag försöker alltid att se efter extra efter som att jag har detta handikap men allt lyckas jag då inte hitta. Jag är därför ytert tacksam till Words rättstavnings stöd :p Men även det hjälper inte alltid det är ju heller inte perfekt :gremwink: Men tack för att du nämde det jag hadde redan tänk be en vän till mig se på det men tack för att du påminde mig :gremsmile:

Petabyte

Veteran
Re: Dessutom [ANT]

? var hittade du detta? Jag har försökt att se allt och ibland då jag bytte från 1 T6 till 2T6 så missade jag i bland att rätta till vissa saker så jag vore tackas om du kunde berätta var du hittade dessa fel.

Genesis

Ni dés ni maître

Ingen orsak. Se det inte som kritik, utan som en förmaning. Är man dyslektiker är det extra viktigt att låta någon läsa igenom det. Fast det är klart, det är ju ingen mening med att låta någon göra det om spelet inte är klart, så det var kanske dumt av mig att påpeka det :gremsmile: Se först till att du har ett spel du är nöjd med, och låt sedan någon läsa igenom det. Annars kommer någon ju bara att bli tvungen att läsa igenom det igen...

Genesis

Ni dés ni maître
Nere till höger

I nedre högra hörnet på framsidan så finns det en liten ruta där det står (bland annat) att man kan slumpa fram ras med 1T6 och uppväxt med 2T6. Precis till vänster om den så sitter listan för uppväxter, som går från 1 till 12...

Petabyte

Veteran
Re: Nere till höger

Oj oj oj! Det tänkte jag inte änns på jag bara tänkte på att man skulle kunna slå upp till 12 :gremshocked: Jag måste se vad jag ska göra åt saken nu för att fixa problemet... Hmm ja jag får då allt tag och grubbla över detta en stund nu... Tack för hjälpen.

Petabyte

Veteran

Jag tog det inte som kritik efter som att du inte viste att jag är dyslektiker. Jo jag är nästan helt nöjd med det nu jag vet inte så mycket mer jag ska göra med det nu. Så när jag har fixat alla små saker som är kvar och jag lägger ut den färdiga texten så får ni här på forumet avgöra om det är riktigt klart eller ej.

Surukai

Warrior
Ser ju lovande ut.

Jag skulle rekomendera att du försöker göra understyrkningarna lite tunnare och använda lite olika rubriker utan understreck om det går. Sen, om man har flera kolumner är "marginaljusterad" text oftast mycket snyggare (dvs, högerkanten på ett textstycke ser rak och fin ut) blir lättare att läsa kolumnen till höger om inte den vänstra kanten ser ut som en skrynklig sågtand. Det finns säkert verktyg för just detta i ditt layoutprogram. (Man brukar kunna välja: Centrerad, vänster-, höger- eller marginaljustering.)

Petabyte

Veteran
Elementaris är nu imprinsip klart, nu är det bara finslipningen kvar som består i att rätta stavfel och liknande. Jag hoppas ni kommer att uppskatta det. Det medföljer här ett PDF dokument med spelet, framsidan och formuläret.

Rising

Vila i frid
Risings respons:

Okej, jag lovade kommentarer, så här kommer de:

Först så är det skitbra att du verkligen anstränger dig med spelet. Förut hade du ju en tidig version, om vilken du fick en massa kritik, men sedan tog du och lyssnade på vad folk hade att säga, för att strax efteråt lägga ut en ny, förbättrad version. Det är ju toppen. Jag är inte alls sån, utan jag är en sån där som mest bara pratar och aldrig får ändan ur vagnen, men du har visat att du klarar åtminstone den där första, nödvändiga biten. Det tycker jag är grymt, så jag ser fram emot att se hur du fortsätter att utvecklas här på forumet.

Nå, rollspelet då?

Jo, först och främst så ser jag att det är på 5 sidor... Det är egentligen ett regelbrott, och du kommer inte att kunna lämna in det som ett officiellt dogmaspel i det här skicket. Du har en fin "framsida" på sid. 3, som, även om den är jättefin, ändå förmodligen är något som du måste dumpa för att ställa upp i tävlingen. Jag vet hur det känns; jag brukar alltid få skära bort en massa grejer som jag har tyckt varit astuffa bara för att få plats till slut.

Nå, hupp... Vi går tillbaka till första sidan för att göra det här ordentligt:

Du gör en sak genom hela rollspelet som jag delvis tycker är rätt charmigt, men som nog ändå gör att ditt rollspel får det rätt svårt i det trånga dogmaformatet; du utnyttjar inte riktigt sidutrymmet. Exempelvis så börjar du med att presentera dig och berätta om att det här är ditt första dogmarollspel. Det har ingen annan dogmamakare gjort förr (vad jag vet). Det är iofs trevligt, men du småpratar så mycket i ditt rollspel att du inte får plats att skriva något om det som kanske hade varit viktigare i rollspelet. Rasen "troll" beskriver du exempelvis inte mer än "(Den gamla nordiska typen)" samt att de "Har en medellängd på 170cm-220cm."

Okej, du vill väl att din värld ska vara klassisk och allmängiltig - att man ska spela med "vanliga" raser, men det känns ändå som att du istället kunde ha berättat lite om hur trollen lever i din värld, vilka relationer de har med de andra raserna, osv. Något man verkligen vill veta mer om är ju det här med elementen och hur det fungerar - den biten har du nästan utelämnat helt.

Den större delen av rollspelet ägnar du åt att förklara färdigheterna, och det är samma sak där. Du småpratar mycket, vilket gör att det tar upp jättemycket utrymme, och även om det är charmigt att exempelvis få läsa "Dricka: Dricka kan vara en förvirrande egenskap
men oroa er inte eller förvirrande kan den ju i och för
sig vara men… Jag ska förklara, har du färdigheten
dricka så tål du spriten! Haha du kan supa alla under
bordet! Men var försiktig spriten kan leda till din död!
Att kunna dricka mycket kan vara till hjälp ibland man
vet aldrig," så är det väl ändå på gränsen till utrymmesslöseri? Jag vet inte, men jag tror att du skulle ha tjänat på att hålla dig kortfattad och koncis om färdigheterna och sånt som nästan alla rollspelare kan lista ut ändå, medan du skulle ha kunnat utnyttja mer utrymme åt att beskriva världen och de saker som är helt nya med din värld.

Du har ett bra och enkelt system i grund och botten, vilket är helt okej. Alldeles för många dogmaskapare har slagit knut på sig själva med för knasiga regler. Däremot vet jag inte riktigt om jag gillar att man slår fram sina färdighetsvärden, eftersom man ju då lika gärna kan bli jättebra som värderutten, och förmodligen rätt ofta få en uppsättning värden som känns osannolik. Å så är det ju några färdigheter där det inte spelar någon roll vad man har för värden i dem (såsom köldtålig) så det systemet känns lite konstigt. I dogmaspel brukar det vara enklare att låta alla färdigheter fungera efter en och samma princip, och sedan beskriva den principen på ett ställe i rollspelet; inte mer. Om man absolut vill skilja på färdigheter och "tåligheter" så skulle man ju kunna låta dem vara två helt olika kategorier. "Egenskaper" kunde de där heta, grejerna som man antingen har eller inte har, och så skulle du ha kunnat skriva att om man inte är anpassad för de förhållanden som man kan ha en egenskap för, då får man -2 på alla färdighetsslag så länge som dessa förhållanden gäller. Sedan skulle du bara ha kunnat rada upp köldtålighet, värmetålighet, tålighet mot giftiga gaser, tålighet mot höga ljudnivåer, mörkersyn, osv. Du hade kunnat hitta på en massa olika grejer och ändå ha sparat massor med plats.

Nå, det är roligt att du låter uppväxtmiljön få bestämma vilka färdigheter man kan lära sig istället för att använda ngt system med yrken eller klasser. Det kändes faktiskt ganska häftigt, även om jag tror att du hade kunnat tjäna på färre uppväxtmiljöer, och i gengäld gjort dem mer olika varandra. Men jag är inte säker, det är i alla fall den delen av ditt spel som jag gillade mest.

En sak jag har mer problem med är ordningen på informationen i rollspelet. Det man behöver veta står väldigt sällan där man vill läsa det. Ett bra exempel på det är regeln om att dvärgar alltid har färdigheten Dricka. Det skriver du under färdigheten Dricka, vilket känns bakvänt. Om jag gör mig en Dvärg som rollperson så skall jag ju inte behöva läsa igenom alla färdigheter för att se om någon av dem är gratis för min rollperson, utan det måste jag ju få veta så fort som jag valt att vara dvärg.

Det hade nog varit bättre om det fanns en rubrik som hette just "Dvärg" som berättade om dem och om deras gratisfärdighet, osv. Hade du presenterat alla raserna så, då hade man tydligare sett allt man behövt veta om den ras man ska spela som, eftersom allt hade varit samlat på ett enda ställe.

Det finns fler exempel på textstycken som befinner sig på lite tokiga ställen. Jag var till exempel förbryllad i början, då jag inte förstod hur man skulle slå sina färdighetsslag. Det kändes skumt att regelverket skulle förklaras först på andra sidan.

Skadesystemet var annorlunda, och inte så dumt. Men som läsare vill jag nog veta lite mer om hur skadad man egentligen blir av en 2-skada i armen/buken/benet, till exempel. Kan man fortsätta slåss, och i så fall; hur handikappad blir man av skadan? Och hur skadad bir man egentligen av ett fummel när man sysslar med färdigheten Elementvetare? Såna grejer.

Jag tror att om du hade lagt upp det på ett lite annorlunda sätt, och skurit ner på de "småpratiga" texterna till förmån för mer världs- och varelsebeskrivningar, då hade säkert spelet känts mer annorlunda, inlevelsefullt och spännande. Åtminstone tror jag det.

Men det är en bra början, och det är väldigt charmigt på sina håll.

Något jag verkligen gillade, dock, det var rollformulären. Fina färger, och väldigt elegant utförda. Man skulle faktiskt ha velat se hela spelet i den stilen, det hade gjort det lite mysigare att läsa, gissar jag.

Nå... Om du är nyfiken på ett spel som kan vara bra att jämföra med, för att se hur andra dogmaskapare har anpassat sig till det lilla utrymmet; då rekommenderar jag särskilt Vitulvs spel Vintervaka. Han använder ett lite väl puttenuttigt teckensnitt, kanske, men har å andra sidan en hel framsida åt sitt rollspel (det är meningen att man ska vika arket på mitten, så den högra halvan av sid.2 är "framsidan") som han ju i sanningens namn hade kunnat strunta i för att få ungefär lika stor text som den du har använt. Ni presenterar båda varsin rätt ordinär fantasyvärld, och precis som du så väljer Vitulv att förklara vanliga saker (såsom färdigheter) så att även nybörjare ska kunna förstå, men kolla på sättet som han använder utrymmet på! Mycket stämningstexter och världsinfo till en början, därefter korta, men uttömmande regler, och slutligen till och med ett litet stridsexempel. Det kan vara ett bra rollspel att titta på och jämföra sig med om man är osäker på hur man ska utnyttja dogmaformatets begränsade utrymme.

Petabyte

Veteran
Re: Risings respons:

För det första så sägger jag bara "hmm du har get mig mycket att tänka på" vilket är väldigt bra i och för sig. Många bra insikter, Jag antar att det är bäst om jag gör dessa ändringar som du påpekar här vilket är bra men tråkigt att jag kanske måste tag bort lite "småprat" vilket jag var ganska nöjd med men som jag själv viste var en plats slösare...

Först så är det skitbra att du verkligen anstränger dig med spelet. Förut hade du ju en tidig version, om vilken du fick en massa kritik, men sedan tog du och lyssnade på vad folk hade att säga, för att strax efteråt lägga ut en ny, förbättrad version. Det är ju toppen. Jag är inte alls sån, utan jag är en sån där som mest bara pratar och aldrig får ändan ur vagnen, men du har visat att du klarar åtminstone den där första, nödvändiga biten. Det tycker jag är grymt, så jag ser fram emot att se hur du fortsätter att utvecklas här på forumet.
Jag tackar :gremsmile:

Jo, först och främst så ser jag att det är på 5 sidor... Det är egentligen ett regelbrott, och du kommer inte att kunna lämna in det som ett officiellt dogmaspel i det här skicket. Du har en fin "framsida" på sid. 3, som, även om den är jättefin, ändå förmodligen är något som du måste dumpa för att ställa upp i tävlingen. Jag vet hur det känns; jag brukar alltid få skära bort en massa grejer som jag har tyckt varit astuffa bara för att få plats till slut.
Ok bra då vet jag det. Lite svårt att förstå reglerna helt... Men det är inget problem det är bara att tag bort det... Jag kan lägga till en länk till bilden så att om man vill så kan man ladda ner den.

Du gör en sak genom hela rollspelet som jag delvis tycker är rätt charmigt, men som nog ändå gör att ditt rollspel får det rätt svårt i det trånga dogmaformatet; du utnyttjar inte riktigt sidutrymmet. Exempelvis så börjar du med att presentera dig och berätta om att det här är ditt första dogmarollspel. Det har ingen annan dogmamakare gjort förr (vad jag vet). Det är iofs trevligt, men du småpratar så mycket i ditt rollspel att du inte får plats att skriva något om det som kanske hade varit viktigare i rollspelet. Rasen "troll" beskriver du exempelvis inte mer än "(Den gamla nordiska typen)" samt att de "Har en medellängd på 170cm-220cm."
Jo jag antar att jag får minska ner småpratet... Jo Troll kan vara ganska bra om jag beskriver mer... Det ska jag försöka ordna.

Okej, du vill väl att din värld ska vara klassisk och allmängiltig - att man ska spela med "vanliga" raser, men det känns ändå som att du istället kunde ha berättat lite om hur trollen lever i din värld, vilka relationer de har med de andra raserna, osv. Något man verkligen vill veta mer om är ju det här med elementen och hur det fungerar - den biten har du nästan utelämnat helt.
Jo måste nog berätta lite mer om relationerna. Jo det där med elementen jag vet att det blev kort men det är kanske lite mycket att förklara men sen så är det så också att vad är det du igentligen undrar om dem?

Den större delen av rollspelet ägnar du åt att förklara färdigheterna, och det är samma sak där. Du småpratar mycket, vilket gör att det tar upp jättemycket utrymme,så är det väl ändå på gränsen till utrymmesslöseri? Jag vet inte, men jag tror att du skulle ha tjänat på att hålla dig kortfattad och koncis om färdigheterna och sånt som nästan alla rollspelare kan lista ut ändå, medan du skulle ha kunnat utnyttja mer utrymme åt att beskriva världen och de saker som är helt nya med din värld.
Jo det kanske är bäst jag tänkte på i dag faktiskt att jag skrev lite, lite om världen...Men det är ju kul att höra att du i alla fall uppskattade "småpratet".

Du har ett bra och enkelt system i grund och botten, vilket är helt okej. Alldeles för många dogmaskapare har slagit knut på sig själva med för knasiga regler.
Kul att höra jag blev faktiskt ganska nöjd med det :gremsmile:

Däremot vet jag inte riktigt om jag gillar att man slår fram sina färdighetsvärden, eftersom man ju då lika gärna kan bli jättebra som värderutten, och förmodligen rätt ofta få en uppsättning värden som känns osannolik.
Hmm jo jag antar att det är befogat det var därför jag lade till att man inte kan få lägre än 8. Jag ville få ett anorluna system men det kanske är bäst att ge poäng som man får della ut eller tyckte du något annat?

Å så är det ju några färdigheter där det inte spelar någon roll vad man har för värden i dem (såsom köldtålig) så det systemet känns lite konstigt. I dogmaspel brukar det vara enklare att låta alla färdigheter fungera efter en och samma princip, och sedan beskriva den principen på ett ställe i rollspelet; inte mer. Om man absolut vill skilja på färdigheter och "tåligheter" så skulle man ju kunna låta dem vara två helt olika kategorier. "Egenskaper" kunde de där heta, grejerna som man antingen har eller inte har, och så skulle du ha kunnat skriva att om man inte är anpassad för de förhållanden som man kan ha en egenskap för, då får man -2 på alla färdighetsslag så länge som dessa förhållanden gäller. Sedan skulle du bara ha kunnat rada upp köldtålighet, värmetålighet, tålighet mot giftiga gaser, tålighet mot höga ljudnivåer, mörkersyn, osv. Du hade kunnat hitta på en massa olika grejer och ändå ha sparat massor med plats.
Jo jag upptäkte detta själv efter ett tag men viste inte vad jag skulle göra åt saken och glömde sedan bort det men det du tar upp här om en annan katigori är väldigt bra jag antar att jag får tag och göra så. :gremsmile:

Nå, det är roligt att du låter uppväxtmiljön få bestämma vilka färdigheter man kan lära sig istället för att använda ngt system med yrken eller klasser. Det kändes faktiskt ganska häftigt, även om jag tror att du hade kunnat tjäna på färre uppväxtmiljöer, och i gengäld gjort dem mer olika varandra. Men jag är inte säker, det är i alla fall den delen av ditt spel som jag gillade mest.
Jo jag ville ha ett annat system så att det skulle bli mer intressant och anorlunda. Då slog det mig bara det är ju uppväxten som avgör vad man kan... Varför inte då bestämma vad man har för färdigheter ut ifrån hur man växte upp... Jag tackar för övrigt för berämmen :gremsmile:
Jo jag skulle ha färre uppväxt miljöer från början men så blev det bara så här efter som att jag använde 2 T6 men nu i efter hand så har jag kommit på att man ag ju faktiskt ha så att det är flera tall som är en uppväxt och inte bara ett... Då skulle man kunna få ner mängden uppväxter till hälften. Jo de skulle bli mer olika varandra och det var målet i början, men efter att de blev så många så var det svårt att göra dem för olika efter som att vissa skulle bli väldigt dåliga då så de blev ganska lika varandra i stället vilket var lite tråkigt men en nödvändighet men jag ska ändra det nu...

Det finns fler exempel på textstycken som befinner sig på lite tokiga ställen. Jag var till exempel förbryllad i början, då jag inte förstod hur man skulle slå sina färdighetsslag. Det kändes skumt att regelverket skulle förklaras först på andra sidan.
Helt befogat, det var så att jag styckade upp spelet i början när det knapt var någon information för att jag inte skulle glömma något och då blev det bara såhär i efter hand och jag glömde att ändra det. Samt att om man har arbetat med en text i ett tag så tänker man inte på det längre... Men det ska ändras på.

Skadesystemet var annorlunda, och inte så dumt.
Tack jag tyckte det var ganska anorlunda och nyskapande. Jag gjorde det för att inte bli så "main stream" samt att slippa så många siffror och tärnings slag.

Men som läsare vill jag nog veta lite mer om hur skadad man egentligen blir av en 2-skada i armen/buken/benet, till exempel. Kan man fortsätta slåss, och i så fall; hur handikappad blir man av skadan?
Hmm just det glömde att nämna det nogrant, bra att du sa det. Ska ordna detta.

Och hur skadad bir man egentligen av ett fummel när man sysslar med färdigheten Elementvetare? Såna grejer.
Jo det där ja jag vet att jag inte skrev helt utförligt med det där och jag antar att jag måste göra det... Bra att du påpekade det. Får kanske skriva lite nogranare Vad man får för skada men det blir lite av en upprepning. Men jag antar att det är nödvändigt.

Något jag verkligen gillade, dock, det var rollformulären. Fina färger, och väldigt elegant utförda. Man skulle faktiskt ha velat se hela spelet i den stilen, det hade gjort det lite mysigare att läsa, gissar jag.
Jo jag har fått ganska bra beröm på dem :gremsmile: Jo kanske det men det tar nog upp för mycket plats...

Får tag och sätta igång med ändringarna i morgon.

Troberg

Sinister eater

Lite svårt att förstå reglerna helt...
Egentligen inte. Reglerna är jätteeenkla på den punkten: Max en dubbelsidig A4 för regler samt max en dubbelsidig A4 för fyra styck rollformulär.

Jag tror att jag förklarat det här så många gånger nu så att folk vill missförstå för att kunna klämma in lite mer text...

Rising

Vila i frid

Max en dubbelsidig A4 för regler samt max en dubbelsidig A4 för fyra styck rollformulär.
Det kluriga, som jag ser det, är hur mycket man egentligen kan göra av rollformulären. Man kan ju skriva regler direkt på dessa som man bara hintar om på ens första A4, eller använda baksidorna av rollformulären till en snygg yta som, när man undersöker den närmare, i själva verket består av små stämningstexter om världen som man alltså på så vis slipper ta med på ens första A4.

Jag tänkte på att ha sex formulär som alla skulle beskriva sex olika klasser, och på varje formulär skulle man ha ett antal pluppar i de olika färdigheter som vardera klass behärskade. Sedan skulle det räcka med att jag i regelbladet skrev "fördela tio poäng på din rollpersons färdigheter" och då skulle jag alltså slippa beskriva klasserna i själva rollspelet, och kunna få jätteintressanta och välbalanserade klasser på ett minimum av textutrymme. Det finns massor av sådana där trick. Ingenstans står det ju i reglerna att informationen på rollformulären måste överrensstämma med vad som också sägs i regelbladet.

Jag har hittills låtit bli rollformulär för att jag faktiskt ser dem lite som fusk, men i det här dogmat kommer jag nog använda dem hänsynslöst till att opta mina dogmarollspel på alla sätt och vis. Utrymmesekonomin kommer ju nästan att fördubblas, bara man är lite smart.

Så... var beredda på oändligt mycket utrymmesfuskande från mig i nästa dogma. Alla loopholes kommer att utnyttjas.

Troberg

Sinister eater

Det kluriga, som jag ser det, är hur mycket man egentligen kan göra av rollformulären. Man kan ju skriva regler direkt på dessa som man bara hintar om på ens första A4, eller använda baksidorna av rollformulären till en snygg yta som, när man undersöker den närmare, i själva verket består av små stämningstexter om världen som man alltså på så vis slipper ta med på ens första A4.

Jag tänkte på att ha sex formulär som alla skulle beskriva sex olika klasser, och på varje formulär skulle man ha ett antal pluppar i de olika färdigheter som vardera klass behärskade. Sedan skulle det räcka med att jag i regelbladet skrev "fördela tio poäng på din rollpersons färdigheter" och då skulle jag alltså slippa beskriva klasserna i själva rollspelet, och kunna få jätteintressanta och välbalanserade klasser på ett minimum av textutrymme. Det finns massor av sådana där trick. Ingenstans står det ju i reglerna att informationen på rollformulären måste överrensstämma med vad som också sägs i regelbladet.
Den typen av info är tillåtet att ha med, precis som att det är tillåtet att på rollpappret ha med sådant som tex "KP (Hårding + Biffighet - Ynklighet - Mjäklighet)".

Det ska dock ha något slags relevans till karaktären eller karaktärsskapandet, man kan inte klämma in allmänna regler där.