Nekromanti Primetime Adventure

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Efter börjat testa det spelet (med några trevliga forumiter) igår och sedan tänkt på plottar och speldynamik under natten, måste jag få bubla av mig (även om vi i värsta fall bara är fyra här som kommer fatta vad jag pratar om).

Speldynamiten verkade över huvudtaget vettig och genomtänkt, men det som slog mig som ballast i dynamiken var fanmailsen. Spelledare / producenten har till att börja med en bunt markörer som han kan använda som bonusar för "sig", men när han använt dem så blir han av med dem och de landar i en pott och i förläningen kan/bör de hamna hos spelarna. Detta har den genrekorrekta effekten att karaktärerna blir coolare med tiden.

Teasern som sl och spelarna skapade i slutet var också ett riktigt bra bidrag, har jag en del att tänka på till nästa gång och ser än fram emot nästa tillfälle!

Några andra som har åsikter? Sällan jag känner mig så förtjust i ett system efter ett speltillfälle, så det är en varm rekomenation!
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Vinjett, fanmail och teaser

Vi kanske har kommit på något? Samla fyra forumiter i en lägenhet, göd dem med god mat och häll i dem kaffe eller té, släpp lös dem med ett bra rollspel och plötsligt genereras rolighet.

Som en liten bakrgrundsförklaring kan man säga att i Primetime Adventures (PTA) spelar man en tv-serie. Rollpersonerna är huvudpersoner i den här serien. Man uppmuntras göra saker som att komma på en vinjett, vilka skådisar som spelar ens rollperson och i slutet skapar man en teaser-reklam-snutt inför nästa avsnitt (spelmöte).

Det här är vår vinjett:

Kameran flyger över skotska fält (titeltext: Återkomsten). - Vågor kraschar mot vassa klippor. - Kameran flyger över en stor stenherrgård, ett hotell, med en swimmingpool på baksidan. - En begravning med en kista som sänks förbi kameran i förgrunden. Bredvid graven står en gammal kvinna och hennes tre vuxna söner vid sidan av graven. - En vältränad man, den äldsta broderna, simmar i poolen och häver sig upp på kanten mot kameran (text: Orlando Bloom som Patric Pherson). - En man i smoking och vit scarf, mellanbrodern, i en vinkällare med ryggen mot kameran. Han vänder sig plötsligt, som om han blivit påkommen (text: Clive Owen som Jonathan McPherson). - Patric och Jonathan slåss i regn på en skotsk hed. - Kameran roterar kring en en ung man med akademisk uppsyn, den yngste brodern, som läser en bok i ett vindsrum (text: Jim Carrey som Adrian McPherson). - En pigg äldre kvinna, modern, och Adrian skålar i champagne (text: Jane Wyman som Emma McPherson). - Ett inzoomat handslag. - En utzoomning från en tavla som visar en nobel skotsk man, maken och fadern. Framför tavlan står hela familjen och hotellets fyra anställda. - En vy över hotellet i dagsljus.

De tre bröderna är huvudpersonerna och spelas av Arvidos, Marco Behrmann och MrG. Vem tror ni är vem?

Serien handlar om de tre bröderna som återvänder till sin ungdoms Skottland eftersom deras far har dött. De är en playboy som levt på Europas casinon, en stylist som jobbat i Frankrike och en konstnär/student som gått i skola i England. De tänker ensamma ärva hotellet efter sin döde far, och alla har sina planer för vad de ska göra med det. Men det finns ett par problem. För det första kommer de inte åt testamentet, för det andra lever mamma fortfarande och för det tredje var det ingen som såg pappans döda kropp innan begravningen.

Fanmail är onekligen ett briljant koncept. SL använder budget, det vill säga lägger till spelkort till sin sida i konflikter. De hamnar i en publikpool som spelarna kan plocka ifrån och ge till varandra när de gör bra grejor. SL kan inte belöna med fanmail. När man ger någon fanmail måste man också säga varför man ger det. Det gör att även om man bara ger det till någon av taktiska skäl så måste man *ändå* säga något positivt om hur den andre precis spelade. Det är coolt! Fanmailen kan man sedan använda för att lägga till kort till vilken sida man vill i konflikter. Poäng från publikpoolen som inte delas ut innan avsnittets slut försvinner.

En sak jag glömde säga när vi spelade var att varje spelare bara får belöna ett fanmail per scen. Det kan vara bra att veta.

Teasern funkar så att man i slutet av spelmötet får beskriva ögonblicksbilder från nästa spelmöte. Det kan vara korta saker som ett ansiktsutryck eller en replik. SL börjar, och sedan får spelarna beskriva en snapshot var.

Vår teaser blev så här:

Bröderna, deras mor och familjens advokat McGillis är samlade i salongen. Mamma ställer sig upp och skriker "Va? Inget testamente?!" - Ett hotelrum där Jonathan säger till någon utanför kameran: "Vad menar du med att resväskan är borta?" - Filmad från botten av en kakburk säger Adrian i telefon: "Ja, inget testamente. Det verkar som om jag och mina bröder blir kvar här ett tag." Plötsligt kommer någon in i rummet och Adrian lägger på locket på burken och allt blir svart. - Patric knackar på dörren till sitt mors rum och sticker in huvudet. Han säger "Mor? McGillis?!" Mamma Emma och advokaten ligger under täcket i en säng. - Slut på teasern.

Det roligaste tycker jag nästan är att ingen av oss, inte ens jag som SL, har någon aning om vad de här sakerna betyder. Okej, mamma har ett förhållande med advokaten, men det visste inte jag förrän teasern! Nu har jag nåt att klura på inför nästa möte. Samma sak med slagsmålet mellan Patric och Jonathan i introvinjetten, ingen av oss vet i vilket avsnitt det kommer eller varför de slåss, det får vi se. Men det *kommer* att hända iaf. Precis som i en tv-serie kan man kasta fram scener, som man sedan måste spela sig fram till.

Vill man läsa mer om vårt spelmöte och om karaktärerna har jag skrivit en spelrapport på the Forge.
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Äntligen!

Först och främst vill jag erkänna att jag skäms för det här inlägget. Jag har ingenting konstruktivt att bidra med. Sådana inlägg brukar jag hetsa upp mig extremt mycket över när andra gör dem, men jag måste bara påpeka det här. Om inte annat för att visa att det finns fler som är intresserade och gärna vill höra mer om vad som händer i ert spelande ifall ni fortsätter med PtA.

Jag avundas er sjukt mycket som har fått en chans att spela det här spelet. Jag har suttit på min kammare med boken i åtskilliga månader och bara suktat efter att få åtminstone testspela systemet lite grann, men det har av olika anledningar aldrig blivit av. Jag lusläser alla actual play-inlägg på the forge som har något med spelet att göra, och har byggt upp så stora förväntningar att jag knappt vågar spela det om jag någon gång skulle få chansen.

Jävligt kul att det finns fler i det här landet som uppskattar det i alla fall, jag ser fram emot att höra mer om ert spelande. Det är alltid intressant att se hur folk hanterar ett system som man själv är intresserad av. Uppstod några problem under sessionen eller flöt allt på perfekt?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Det är spännande att spela ett spel där man diskuterar vad man skall göra gemensamt, sedan gör man det, tillsammans med regissören (SL), för en imaginär icke-existerande publik.

Det är inte som att spela traditionella rollspel - exempelvis saknar PTA en del av dess "nerv" eftersom man egentligen inte förlora/dö/skadas - i nästa avsnitt kommer man tillbaka ("I'll get you for this, Cliff Barnes!").

Snarare kommer underhållningen från ett kvasi-samberättande, men med en struktur som gillas skarpt. Istället för att lösa uppgifter, döda bad guys och få belöningen så är det scen efter scen, konfrontation efter konfrontation som gäller.

Det som jag gillar är att det är en balansgång mellan att hålla egna hemligheter mot att avslöja dem - eftersom man inte förlorar så kan avskyvärda dåd och bakgrunder bara må bra av att diskuteras under det att en scen sätts upp, så medspelarna får en chans att hugga på det.

Jag längtar redan till nästa avsnitt. =)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Jag vet!

De tre bröderna är huvudpersonerna och spelas av Arvidos, Marco Behrmann och MrG. Vem tror ni är vem?


Men det är kanske fusk? ,-p
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Vinjett, fanmail och teaser

What! Har du skrivit ett helt inlägg på engelska OCH svenska?

Anyway, något som jag själv inte insåg riktigt förrän lite efter mötet var att våra rollpersoners planer, alltså själva storyn, beskriver deras personlighet på ett väldigt läckert sätt.
Jag tror att våra spotlight episodes (Ett avsnitt där en viss rollperson står i fokus) kommer att inte bara lära oss mer om våra rollpersoner, utan även till stor del avgöra hotellets framtid.

En intressant sak det här med ett medium som hämtar från ett annat, jag har tidigare testat brädspelet Doom som hämtar "respawn" och annat från datorformatet, och det var överraskande bra.

Dramat har varit bra, och jag undrar om det beror på spelet eller spelarna..? Måste kolla i regelboken och författarens egen analys själv sen.
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Re: Vinjett, fanmail och teaser

... våra rollpersoners planer, alltså själva storyn, beskriver deras personlighet på ett väldigt läckert sätt.
Här är mina idéer, som kanske eller kanske inte kommer att dyka upp under säsongen.

Patric: Besatt av image och stil, så till den grad att han vill kasta sitt skotska arv och bli fransos. Hans behov att styla hotellet vare sig det säljs eller fortsätter drivas är ett sätt att göra om sin barndom och bakgrund till något mer fashionabelt. Hans perfektionism rör inte bara nuet, hans historia måste också vara perfekt. Hans spotlight-avsnitt är säsongens sista, nummer 5, och lär handla om en uppgörelse med hans mamma, ärkefienden, och om han kommer till rätta med sin självbild.

Jonathan: Besatt av att vara obunden och att inte behöva ta ansvar för något som har känslomässigt värde. Han vill sälja hotellet till någon utanför familjen för att slutligen klippa alla band och bli helt fri. Hans spotlight-avsnitt är nummer 3, mitt i säsongen, och lär handla om hur det dyker upp riktigt skumma typer och vill köpa hotellet. Jonathan måste välja mellan familjen eller riktigt, riktigt sviniga människor.

Adrian: Plågad av att inte bli accepterad eller kunan acceptera de runt omkring honom. Är fast i det förgångna, och kommer att söka i barndomens händelser och personer efter vem han är. Detta gör att hotellet måste fortsätta se ut som det alltid har gjort, för att han ska kunna vara omgiven av dess historia. Hans spotlight-avsnitt är nummer 4, och kommer förmodligen att antingen få honom att bli en del av familjen eller få honom att ta avstånd från den helt.

Jag kan ha helt fel, det får vi se när vi kommer till de avsnitten, men det är kul att spekulera.

Jepp, det finns en massa fördelar med tv-formatet:

* Varje spelmöte är viktigt, eftersom det är ett avsnitt i en tv-serie.
* Det enda som spelar någon roll är det som händer "i bild". Man behöver inte ägna en massa tid åt utrustningslistor eller planer för att storma borgar.
* Som spelare inser man att ens rollperson inte är en själv, utan någon som man kan leka med och sabba för. Det är skoj! Så funkar egentligen alla rollpersoner, men just här förstår man att man ibland måste låta de andra skina också.
* Spotlight-avsnitten gör att man vet att i ett spelmöte är ens egen rollperson viktigast. Det gör det hela intressant som spelare, och man kan kliva åt sidan för de andra i *deras* avsnitt. Också bra.
* Intro-vinjetten säger vad vi som grupp tycker är viktigt, vilken plats och vilken typ av handling som representerar varje person. Teasern i slutet säger vad nästa spelmöte ska handla om, och gör dessutom att man har något konkret att se fram emot.
* Säkert en massa saker jag glömt. (^_^)
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Re: Äntligen!

Entusiasm är inget att skämmas över, det är kul att höra att det är fler som är intresserade av PTA. Dessutom har du en konstruktiv fråga om några problem uppstod.

Svaret är tyvärr lite tråkigt; jag tyckte nämligen att allt flöt på mycket bra. Dels berodde det på att spelarna tog till sig allt med en gång, utan ifrågasättande och regeltolkardiskussioner. Dels så är PTA:s regler skrivna ur ett visst perspektiv, så det finns inte så mycket utrymme för att säga "så här borde det (armborst/att skjuta folk/osv fungera *egentligen*".

En sak som gjorde det hela enkelt var att alla direkt förstod att det var en tv-serie det handlar om. Alltså kan man acceptera att man inte vet allt från början. När någon introducerar familjens advokat med orden "McGillis, adkovaten, lever han fortfarande?" så räcker det. Som SL har jag inget emot att han uppfinns, jag får anpassa mig och komma på vem han är och vad han vill. McGillis behöver inte heller några spelvärden eller liknande, hur viktig han är baseras på hur intressant han verkar och jag kan anpassa hur mycket budget jag lägger på konflikter han är med i.

Jag kommer förmodligen skriva om avsnitten på forumet "Actual Play" på the Forge och på min blogg, men vi lär förhoppningsvis härja lite här efter varje avsnitt också och peka ut spelrapporterna.

Fortsätt gärna fråga, det är ett kul spel och en kul mini-kampanj att prata om.
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Ja, det är coolt att alla kan ha idéer och teorier om vad som egentligen ska hända, sen spelar man en scen och får veta att det inte alls var så. (^_^)

Spänningsmomenten blir, som du säger, dels att se vad de andra spelarna egentligen ska hitta på och dels att se hur rollpersonerna reagerar på det som händer. Ta er trevägskonflikt, till exempel. Vi visste alla att ingen av er skulle lyckas göra något av era planer med hotellet, speciellt inte med all budget jag spenderade. Det som stod på spel var hur era rollpersoner skulle hantera situationen, skulle Adrian lyckas vara auktoritär eller inte, till exempel. Det är precis som i en tv-serie.

En intressant sak är att när man sätter något på spel så går det inte *garantera* att det ska gå på ett visst sätt. Jag får alltid ett kort, och ni får max dra screen presence + fan mail + eventuella traits. Men även om ni drar 5 kort så kan ni förlora, så det finns en viss spänning där också. Inte "lyckas jag med handlingen" utan "lyckas jag med handlingen och verkar auktoritär, eller lyckas jag med handlingen men verkar vara en fjant?" Eller "misslyckas jag med handlingen men verkar autoritär, eller misslyckas jag med handlingen och verkar vara en fjant". Huruvida man lyckas eller inte bestäms av den med högst kort, men successerna bestämmer "auktoritär" eller "fjant".

Förresten, som ni sett om ni läst Forge-tråden, så är det bara *en* berättare per konflikt, den med högst kort. Alltså inte en massa mini-berättare. Att vara berättare innebär ju dock inte att man hittar på allt själv, bara att man har sista ordet. Man blir liksom SL för en konflikt, och får styra lite mer vad som händer. Men det funkade ju bra som vi gjorde, att alla kommer överens, det är bara att man ska ha en person som kan säga "japp, så blir det" eller "nepp, men så här istället".
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: TV-tablå

Jag hamnade rakt på Moose: In the City, en PTA-serie som är ett barnprogram ... och om inte ditt inlägg gjort mig lite sugen på PTA, så har det här gjort det!

Erik
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Vinjett, fanmail och teaser

De tre bröderna är huvudpersonerna och spelas av Arvidos, Marco Behrmann och MrG. Vem tror ni är vem?
Min gissning

MrG: Patric
Marco: Jonathan
Arvid: Adrian

Har jag rätt?

/Jonas, som inte alls läst The Forge-inlägget :gremgrin:
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Vi har en vinnare!

Yay, din gissning är rätt! Du vinner och kommer att få ett rabatterat pris på första säsongen av Återkomsten när den kommer på DVD.

För den som väntar på att säsongen ska visas på TV så kan jag berätta att avsnitt 1 förhoppningsvis sänds nästa torsdag.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Efter att vi till sist kommit till nästa avsnitt, så tänkte jag kommentera över de tankar som det väkte.

Spelet har en skön känsla av samberättande, i det att man kan plotta upp scener för andras karaktärer och det välkomnar även en metadiskution om vart man är på väg. Man måste också hålla sig öppen för tankar om att nya plottar kan komma ifrån vem som helst och när som helst (som är någon av karaktärerna äkta arvingar? eller vad gör tjänstemännen i trädgårnom natten?)

Det flöt mellan lite olika grepp när det gällde scenuppbyggnad, när man kände att det gällde så väl att väva på sin historia, följa på andras scener, hålla alla karaktärer med i handlingen och få in det man hade lassat in i teasern gången innan. Tror vi var lite krypplade av att det var vardag och alla skulle upp tidigt och vi kom i gång halvsent (även om diskutionerna innan var kul!). Lagom speltid för en episod tror jag gärna ligger på tre -fyra timmar mini (fast kommer nog bli snabbare när vi blir varma i kläderna).

Och så kommer det underlätta med en plottlista... så man minns vad som är igång.
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Från författaren

Man beställer det direkt från författaren Matt Wilson på den här sidan. Han tar $20 + $7 frakt, vilket totalt blir 215 kr. När jag beställde spelet fick jag det på några dagar, och han har fått beröm för sin snabbhet av andra också.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,901
Location
Stockholm
Re: Från författaren

Sådär, då har jag beställt det. Synd bara att jag inte har någon att lira med.
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Re: Från författaren

Om du inte har någon vanlig spelgrupp att spela med går det antingen att testa IRC eller helt enkelt haffa lite skoj människor och lira. Fördelen med PTA är att alla människor har sett en TV-serie, så alla vet ungefär vad det går ut på. Sen kan man skapa en serie som alla är intresserade av, istället för att försöka sälja in något spel med en färdig värld. Eller så kan du säga "Vi spelar Buffy!" eller "Vi spelar Gilmore Girls!", beroende på vem du försöker värva.

Men IRC, som sagt. Jag tror att PTA är lämpligt eftersom det är förhållandevis få tärningsslag (eller kortdragningar), ofta max en gång per scen. Den stora delen av konflikterna går inte ut på att slå tärning, kolla tabeller och uppdatera rollformulär, utan att snacka med varandra och komma fram till vad som står på spel och vilket utfallet efter slaget blir handlingsmässigt. Sånt kan man sköta via IRC.

Här är två länkar till ett gäng danskar som spelat via IRC: The Last Shore och The Last Shore - it's a wrap!.

Jag hoppas att du hittar någon att spela med.
 
Top