Re: Vad är hyperrymd?
Det är ju intressant. I Space Master är den skalfaktorn beroende av vilken hastighet man har innan man övergår i "hyperrymden". Själv föredrar jag givetvis min egen variant på principen för resor snabbare än ljuset, dislokalitetsdriften, i en kommande Travellerkampanj.
Principen är att det är möjligt att manipulera en abstrakt sannolikhetstäthetsvåg och att forcera den mest sannolika positionen till att vara den önskade destinationen istället för den ursprungliga positionen. Den abstrakta vågfunktionen definieras som en lösning till en känd differentialekvation, Schrödingerekvationen. Principen har givetvis nästan ingen förankring i verkligheten.
Man strävar efter en ögonblicklig superluminal övergång när man upphäver lokaliteten. Det låter sig emellertid inte alltid göras och det kan hända att förflyttningen tar en viss tidsrymd i anspråk, under vilken rymdfarkosten befinner sig i ett tillstånd då den är mer eller mindre sannolik i varje punkt i universum, snarare än att den verkligen passerar varje punkt av universum med en oändlig hastighet, som ju är varianten i Douglas Adams böcker.
Man kan man ju betrakta detta som en rörelse längs en fjärde rumsaxel, om man vill, då det inte finns ett linjärt beroende till de övriga koordinataxlarna. Det kan man ju kalla en euklidisk hyperrymd. Övriga tillämningar av flerdimensionella system i t.ex. brottsstatistik kan man ju lämna därhän i detta fall.
För att det skall vara trovärdigt får den princip man hittar på i sitt spel inte vara vara motstridig mot de redan kända fenomenen. Newtons mekanik är ju tillämplig fortfarande t.ex., med reservation för höga hastigheter då massa, tid och längd är subjektiva.
Fysikern Miguel Alcubierre har beskrivit hur en warpmotor som förekommer i Star Trek skulle vara möjlig om det skulle finnas ett sätt att producera tillräckligt med energi, vilket det inte gör. Principen bygger på konstaterandet att universum expanderar och finessen med principen är att en farkost i överljushastighet ändå skulle befinna sig i lokal vila, utan problem med relativistiska effekter som tidsdilatation och annat. Den principen lär också kräva exotisk materia, vad nu det kan vara.
För den rollspelsmakare som vill läsa mer kan jag rekommendera
http://www.weburbia.com/physics/FTL.html
Med oerhört vänlig hälsning
Jens G