Nekromanti Principfråga: Föremål som fördelar

Nightowl

Champion
  • Om man skapar/hittar en pryl får man behålla den; man har förtjänat den genom äventyrande eller hårt arbete.
  • Den som hittar en pryl har bara kvar den vid nästa spelmöte om man spenderat erfarenhet på att behålla den (troligtvis så att två prylar motsvarar att man skaffat en ny Fördel rent erfarenhetsmässigt). Annars har han sålt den och blåst pengarna på svampöl och skökor, spelat bort den på tärning eller bara förlorat intresset.
  • Om man hittar en pryl har man den och kan göra vad man vill med den, men om man inte försäkrar prylen genom att ta en "halv" Fördel enligt ovan är den elake SL i sin fulla rätt att ta ifrån en prylen genom in-game-händelser (tjuvar, plötsligt höjd inkomstskatt, brand, magiska prylar slutar fungera, tekniska prylar går sönder etc.). Om man försäkrar prylen kommer den däremot alltid till rätta om man inte medvetet gör sig av med den.

Hellzon

Långsamma Vargen
*hosthost*Mutants & Masterminds*hosthost*

Nå, om Kalles rollperson bygger en appagrunk eller hittar en appagrunk, är det då rimligt att kräva honom på Erfarenhet för att han ska få behålla den?
Och precis så fungerar det i Mutants & Masterminds. Nu är ju M&M baserat på en genre (superhjälteserier för er som inte visste) där man inte lootar så mycket, så där fungerar det bättre att kräva spenderande av poäng för att få behålla saker än det gör i Vilda Världar (antar jag). För övrigt representeras "byggda" föremål just av att man har betalat erfarenhetspoäng för dem.

Så jag röstar för alternativ tre, plus en klausul som uppmanar SL att vara MYCKET elak. Bärsärkande magiska förmål torde dessutom kunna leda till finfina småäventyr. ("Kalle, dina sjumilastövlar är ute på gatan och sparkar folk i röven igen.")

(Snällare SL kan vilja använda alternativ två. Så är det väl tänkt att M&M ska fungera egentligen.)

Hellzon - Bueller bueller

Johan K

Gammal & dryg
Nå, om Kalles rollperson bygger en appagrunk eller hittar en appagrunk, är det då rimligt att kräva honom på Erfarenhet för att han ska få behålla den?
Alltså, rent principiellt skullejag låta personen i fråga låta honom behåla denan artefarkt/grunka..
Vad jag däremot ställer för fråga när han har fått den, kan han använda den...
Tänker som så att vissa artefakter är mer mähtiga/kraftigare/liknande ordval än andra. Så personen i fråga kanske inte kan använda den förrens han har skaffat sig mer kunskap/erfarenhet om denan grunka.

/ Johan K, som är lite småhungrig..

gråhök

Veteran
Nå, om Kalles rollperson bygger en appagrunk...
Enkelt, att "bygga saker" tar in-game-tid, det är nästan lika bra som att kosta Erfarenhet. Man kan säkert bygga en Erfarenhet->Tid-konverteringstabell, så att Nisse Äventyrare kan bygga sin appagrunk mellan spelsessioner i stället för att skippa ett, två, tio speltillfällen (det ger dessutom en juste möjlighet att bygga saker vid de speltillfällen man inte kan närvara...).

... eller hittar en appagrunk, är det då rimligt att kräva honom på Erfarenhet för att han ska få behålla den?
Knepigare. Det kan (nog) vara vettigt att kräva tid (eller Erfarenhet) för att kunna använda alla funktioner som appagrunken har. Låt oss säga att Nisse Ä. har hittat en patronladdare, som trycker ner kulor i patroner. Nisse har inte den blekaste aning om vad det är och har den som brevpress. Man låter Nisse spendera pyttelite Erfarenhet och han inser att det är en Patronladdare. Man låter Nisse spendera lite mer och inse att den har en krutblandare, man behöver bara hysta i rätt råvaror i den utfällbara tratten. Man låter Nisse spendera lite till och tändhattsbyggarmojten uppenbarar sig.

Nightowl

Champion
Låt oss säga att Nisse Ä. har hittat en patronladdare
Sorry, prylar man kan hitta funkar inte så i spelet. I Fallout hade det funkat fint, eller i Mutant.

Enkelt, att "bygga saker" tar in-game-tid, det är nästan lika bra som att kosta Erfarenhet.
Öh... nä.

Antingen så säger alla andra: "OK! Jockes gubbe bygger en mackapär, vi dricker öl i två månader!" och så går det en sekund... och så har det gått två månader, eller så säger alla andra "nääää... ööööh, vi vill inte VÄNTA på Jocke!" av någon märklig anledning, och så får antingen stackars Jocke inte vara med alls (han kan förstås läsa mina serietidningar) eller så får han inte bygga sin koola appagrunk. Tredje alternativet är att jag ska avbryta Jocke mitt i sitt pulande bara för att SL-a mig och vara taskig.

I alternativ ett visar sig speltid inte vara VÄRT något, så där går man bet, eftersom spelaren inte förlorar något. I alternativ två är det grupptryck och metaspelande som bestämmer vilket låter taskigt. I alternativt tre är det Sls lilla italienska minibil som avgör vem som får göra saker och ting. Om jag kunde avgöra saker jämt hade jag friformat! :gremsmile:

Om andra kunde träna under tiden, eller nåt, så var tid värdefullt för alla (vilket fortfarande inte hindrar alternativ 1 - nu vinner ALLA på att vänta tre månader). Nu är inte systemet byggt för detta riktigt, men det skulle kunna vara möjligt.

Så så enkelt var det inte, tyvärr.

Erik

gråhök

Veteran
Låt oss säga att Nisse Ä. har hittat en patronladdare
Sorry, prylar man kan hitta funkar inte så i spelet. I Fallout hade det funkat fint, eller i Mutant.
Ja, OK, han hittar en exormupplostav som om man flirpar lillbötten skickar ut hurklosignaler som söver alla reptiloider inom 25 meters radie och om man stöter den i marken medelhårt planterar sporer som växer ut till en ätbar och näringsrik svamp efter 12h.

Om andra kunde träna under tiden, eller nåt, så var tid värdefullt för alla (vilket fortfarande inte hindrar alternativ 1 - nu vinner ALLA på att vänta tre månader). Nu är inte systemet byggt för detta riktigt, men det skulle kunna vara möjligt.
Det är nog (andra tränar) den bästa varianten på "tar in-game-tid".

Nightowl

Champion
Ja, OK, han hittar en exormupplostav som om man flirpar lillbötten skickar ut hurklosignaler som söver alla reptiloider inom 25 meters radie och om man stöter den i marken medelhårt planterar sporer som växer ut till en ätbar och näringsrik svamp efter 12h.
My bad - jag menade att folk är tämligen införstådda med den "teknik" som fanns förr i tiden (inte nödvändigtvis särskilda individer, men). Om man är totalt mängul på gamla artefakter så är det av samma skäl som jag inte kan värdera ett bord från 1600-talet och måste vända mig till Antikrundan, inte för att jag inte vet vad bord är.

Folk kan inte reproducera en mängd grejer från Förr i mitt spel för att de saknar resurser, inte för att de saknar kunskap. En av de viktigaste anledningarna till att spåra upp gamla magiska "matriser" är att man kan bygga om den till nya magiska "matriser" som gör något vettigare (för en själv, alltså).

Tiden kan vara lösningen, men då måste tiden bli värdefull för alla, ja. Eller så måste man mickla med den mer.

Erik

gråhök

Veteran
My bad - jag menade att folk är tämligen införstådda med den "teknik" som fanns förr i tiden (inte nödvändigtvis särskilda individer, men). Om man är totalt mängul på gamla artefakter så är det av samma skäl som jag inte kan värdera ett bord från 1600-talet och måste vända mig till Antikrundan, inte för att jag inte vet vad bord är.
Attans, då funkar det ju Inte Alls (mnja, kanske på magiska artefakter och artefakter som explicit är byggda för att vara knepiga). Iofs, vad jag tänkte mig var inte "jag har INGEN ANING om vad det är" utan snarare "bruksanvisningen är uppbränd, jag blir tvungen att exprimentera för att se var alla funktioner bor".