"
Jag föredrar att låta magi vara något så ovanligt att det knappast finns några standardiserade priser."
Jag, å andra sidan, tillåter en riktlinje för spelledaren så att denne har något att utgå från.. Jag har knappast med "Seven Elven"-butiken överallt med magiska prylar utan om det finns en magikerakademi i staden så kan rollpersonerna få betala för att få ett föremål laddat med magi.. Dock tillåter jag inte PERMANENS eller NEXUS såvida inte kunden själv står för PSY-poängen.. Jag brukar köra med riktlinjen 300 sm per E spenderad (EDD-priser, ta det ×3 om 91:an).. Rollpersonerna brukar ha råd med högst 3 E på det sättet när jag spelar.. Dock bortser jag från SIGILLets E eller de två andra.. Jag har faktiskt inte stött på ännu att spelarna velat ha PERMANENS på ett föremål..
"
Apropå det här: hela systemet med sigill, permanens och nexus tycker jag är ganska stämningsdödande. Visst är det mycket trevligare med magiska föremål som får vara unika?"
Jag brukar köra med regeln att magi kan bli föråldrad och ändra på sig.. Jag har dock inga riktlinjer på hur det fungerar eller aningar för hur jag ska skapa dem.. Jag hade en tråd uppe om det, men fick dålig respons.. Du tog Elric som exempel och svärdet hade väl en demon i sig? Reglerna för dessa brukar i sig ha med negativa konsekvenser.. Allt med själar i sig tycker jag borde ha några "nackdelar" då föremålet faktiskt innehar en levande varelse.. Mitt favoritföremål (alla kategorier i magiska föremål) är faktiskt dolken Demens från Svavelvinter..
"
Avslutningsvis, om rollpersonerna har så mycket pengar att man behöver fundera över priserna för magiska föremål kanske det är läge att fundera över om man kanske inte ger ut lite för mycket skatter... "
Exakt.. Att hålla spelarna med lite pengar ser jag som en nödvändighet då jag lite lättare kan motivera deras äventyrande.. I köpta äventyr så brukar jag försöka skära ner penningflödet till rollpersonerna..
Till oerfarna spelledare där ute.. Försök inte att ge belöningar i mynt.. Ge de belöningar i form av tjänster (mat, kontakter, husrum), föremål, kunskap eller ovanliga ting (bra häst, magiskt föremål laddad med svag magi).. Det blir lite roligare för spelarna och lättare för dig som spelledare.. Pracka dock inte på dem för mycket, då det kan sabba spelbalansen! Låt de kivas om en sak i gruppen istället för dela ut en sak till var och en..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som glömt bort prissättningen i Monster och Män