Nekromanti Prisa gud...

Ögat

Hero
försynen, din goda uppfostran och socialstyrelsen för att just du lade händerna på det svenska rollspelet EON och inte ett gudsförgätet svenskt dito vars namn aldrig borde uttalas (och av respekt för nära anhöriga inte heller nämns här), och som aldrig borde fått se dagens ljus.

Till sist, en uppmaning/vädjan till Neogames: När den dagen väl kommer, låt Eon dö fridfullt i sömnen i stället för att hålla det vid liv som en ofärdig och vanställd krympling; med slangar till lungor och hjärta och så gott som var enda kroppsdel söndervittrad eller amputerad och ersatt av en protes.

desperat //
olav, som sett en fallen jätte resa sig till en motbjudande vandöd genom illa klingande besvärjelser, etsade i blod av marknadskrafterna

luxor

Veteran
GUD FINNS INTE [NT]

hur kan man prisa ett fantasifoster?

//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.

Largoi

Warrior
finns jag visst det

*pekar nedåt*

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...

Krellh

Warrior
Inte det?

Och hur vet du att gud inte finns? Visst, det finns inga konkreta bevis på guds existens, men det finns å andra sidan inte ett jota som motbevisar denna existens...

/Tobbe

Riddaren

Swashbuckler
Hur tror du annars åskan uppkommer? (OT)

Vet att det är Tor som är ute med sina bockar och sin vagn när det åskar ;-)

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Largoi

Warrior
*jätte skrattar*

det var kul faktist

Largoi

Warrior
Re: Nä..

Spela roll om det är ett barnsligt arument (tycker jag inte det är)
det är ett vldigt bra argument just i en sådan här diskussion när ingen har rätt och ingen har fel (iallafall vet vi ju inte vem som har rätt)
Tobbe har ju helt rätt i sin sak, Visst man har inga bevis för att Gud finns, men man har heller inga bevis för att Han inte finns, så man kan inte säga att han inte finns, bara att man intte tror på att han finns

Krellh

Warrior
Re: Nä..

Var det lågt? Det tycker jag verkligen inte. Däremot är det ett sätt att visualisera problematiken i den här frågan. Att häva ur sig nåt i stil med "Gud finns inte, så det så" bevisar ju på ett väldigt uppenbart sätt att man inte är det minsta insatt i just denna problematik, och att man inte gör någon nämnvärd ansträngning att ta sig ur ett tämligen inskränkt och enahanda synsätt.

Och tankegången är inte det minsta förlegad, tvärtom används den i allra högsta grad som grund i Religionspsykologi på universitetet (den användes så sent som för ett år sedan då jag läste Religion B).

/Tobbe

MidNight

Swordsman
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Undrar..

..förtvivlat var det förra vackert formulerade inlägget tog vägen. Nåväl, jag gör ett nytt försök, trots att det är sent och att jag ska spelleda imorgon.
Först och främst vill jag påtala att det egentligen inte är så vettigt att hålla en "diskussion" kring personliga teologiska tankegångar, då vi ju trots allt skriver på ett rollspelsforum.

Jag vill inte påstå att ett argument som 'Gud finns inte, så det så' är ett vettigt eller kreativt sådant. Angående 'bevisnings'-argumentationen förfaller den för mig mycket underlig.
För mig låter den ungefär som en populär frågeställning ang. Gud (något irrelevant, men duger till att illustrera mitt tycke) "Om Gud nu är Allsmäktig, kan han skapa en sten som han inte kan lyfta?".
Likaså är ju Theodice-problemet ett.. problem för de flesta troende, som de mer eller mindre lyckas åla sig ur.
Egentligen vet jag inte riktigt vad det är jag stör mig på när det gäller nämnda formulering, men jag skulle ju t.ex. kunna säga: "Det finns utomjordingar och de besöker vår planet", något som väldigt många skulle fnysa åt och tycka vara det jävla dummaste de hört (förmodligen inkluderar de en del av dem som anv. 'bevisnings'-argumentationen till andra saker ex. Guds existens), varpå jag genast skulle säga "Men det finns ju inga bevis för att det inte är så.."
Jag vet inte, men jag antar att de flesta skulle tycka att jag var tämligen.. dum (for lack of a better term) som argumenterar på det viset..

Tilläggas bör att jag anses, av mina kära kristna spelkamrater vara en Hedning.. /images/icons/wink.gif
Jag ifrågasätter Guds existens men jag försöker inte heller förneka den. Jag hyser visst agg mot kristendomen, inte för deras trosuppfattning utan för mycket av det den organisationen (kanske man bör säga kyrkan) står för och har gjort under historiens gång (vilket, naturligtvis, kan appliceras på de flesta religoner..).

Jag försöker i ganska stor grad vara öppensinnad och för mig så får folk gärna tro vad de vill, men jag vill gärna, som sagt, bibehålla rätten att ifrågasätta deras tankegångar i lika hög grad som jag brukar bli ifrågasatt för mina tolkningar och ideer kring världen. (ska inte gå in närmare på dom, eftersom det oundvikligen leder till sura kommentarer och långa utläggningar.)

Nä. Jag är trött och svamlar på en hel del - hoppas att delar av det här är begripligt iaf. Med största sannolikhet har jag lyckats göra ett par icke-politiskt-korrekta meningar här och där, så jag får väl ursäkta dem i förväg.

//MiDNiGHT. - som hoppas att det framgått att han inte är kristen, inte har ett (förhoppningsvis) alltför inskränkt synsätt och framförallt att han inte vill ha någon 'vad ska man tro på då'-diskussion.

Sir Foilan

Hero
Re: Inte det?

"Och hur vet du att gud inte finns? Visst, det finns inga konkreta bevis på guds existens, men det finns å andra sidan inte ett jota som motbevisar denna existens..."

Det finns inga bevis (konkreta som du kallar dem) att motbevisa. Därför är motbevisen så få. Så enkelt är det.

/Sir Foilan

Krille

Super Moderator
Bevis och motbevis [OT]

"Det finns inga bevis (konkreta som du kallar dem) att motbevisa. Därför är motbevisen så få. Så enkelt är det."

Nej, det behövs inga bevis att motbevisa. Vad vi har är en tes, "Gud finns". Det är den vi ska bevisa eller motbevisa. Först när vi har bevis för eller mot tesen kan man ge sig i kast med att falsifiera bevisen.

Men med tanke på en hel del skumma mirakler, troende etc... tja, det finns en hel del vittnesmål på att Gud finns och en hel del starka indicier, men de skulle inte hålla i en rättegång. Eller i en vetenskaplig miljö heller för den delen.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

luxor

Veteran
hm...[OT]

jag tror att du tar fel där...jag är den enda guden...

//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.

luxor

Veteran
Re: mmm...det var jag

men se hur mycke diskussion som "Gud" har orsakat...
...om jag jag håller Pippi Långstrump (Astrid Lindgren) framför någon om tvåtusen år, kommer dom då tro på det eller??

jag påstod att det inte fins någon kristen gud, och det är vad jag tror...och därför reagerade jag på "prisa Gud"...eftersom jag inte kan förstå hur man gör när man prisar något som inte finns...

Marcus_UBBT

Warrior
favvo-argumenten

mina favvo-argument för emot kommer från nån engelsk serie om nån kille från liverpool som gjorde nånting nånstans som gick för nåt tag sen.

Kristen: "Hur uppkom synen då?"
Ateist: "Inte fan vet jag...men varför uppfann Gud hemorrojder då?"

eller nåt sånt...fan, det lät mycket roligare när dem sa det, tro mig.

äventyrsbanken - länkar till 42 1/2 eon-äventyr!
<A HREF="http://hem.passagen.se/pratchet/eon/" target="_new">http://hem.passagen.se/pratchet/eon/</A>

Krille

Super Moderator
Vem bryr sig?

"jag påstod att det inte fins någon kristen gud, och det är vad jag tror..."

Men uttrycket "Prisa Gud" behöver ju nödvändigtvis inte syfta på den kristna guden. Det kan ju till exempel syfta på Roger Sjögren, vår systemansvarige och Gud på jobbet. /images/icons/wink.gif

"och därför reagerade jag på "prisa Gud"...eftersom jag inte kan förstå hur man gör när man prisar något som inte finns..."

Det är skillnad på "finns" och "tror finns". Och även existensen kan faktiskt ifrågasättas (hänvisning till en skitjobbig diskussion i SF-forumet). Så tror man att kvarkar, supersträngar, Schrödingers katt eller andra saker som bara har iakttagits i andra hand, eller till och med bara antagits, finns så kan man väl lika gärna tro att Gud finns också, när man ändå håller på? Det är ju ungefär lika bevisbart.

Låt dem prisa om de nu vill det. Det finns ingen orsak att racka ner på dem bara för att du kanske eventuellt måhända har fel eller rätt. /images/icons/wink.gif

- Krille

Sir Foilan

Hero
Re: Bevis och motbevis [OT]

"Nej, det behövs inga bevis att motbevisa. Vad vi har är en tes, "Gud finns". Det är den vi ska bevisa eller motbevisa"

Just, och eftersom det inte finns några bevis finns där heller inget att motbevisa.

Sen förstår jag inte riktigt skillnaden i att bevisa att "Gud finns" och att bevisa att "tesen Gud finns är korrekt"...

/Sir Foilan

Krille

Super Moderator
Re: Bevis och motbevis [OT]

"Just, och eftersom det inte finns några bevis finns där heller inget att motbevisa."

Jodå, du kan lägga fram bevis som bevisar att tesen är falsk, dvs bevis mot tesen. Hävdar jag att solen är grön, och du lägger fram en kasse spektroskopiska bevis som säger att det är en gul sol av typ G5V så har du motbevisat min tes utan att jag har lagt fram några bevis som säger att tesen är sann.

- Krille