Undrar..
..förtvivlat var det förra vackert formulerade inlägget tog vägen. Nåväl, jag gör ett nytt försök, trots att det är sent och att jag ska spelleda imorgon.
Först och främst vill jag påtala att det egentligen inte är så vettigt att hålla en "diskussion" kring personliga teologiska tankegångar, då vi ju trots allt skriver på ett rollspelsforum.
Jag vill inte påstå att ett argument som 'Gud finns inte, så det så' är ett vettigt eller kreativt sådant. Angående 'bevisnings'-argumentationen förfaller den för mig mycket underlig.
För mig låter den ungefär som en populär frågeställning ang. Gud (något irrelevant, men duger till att illustrera mitt tycke) "Om Gud nu är Allsmäktig, kan han skapa en sten som han inte kan lyfta?".
Likaså är ju Theodice-problemet ett.. problem för de flesta troende, som de mer eller mindre lyckas åla sig ur.
Egentligen vet jag inte riktigt vad det är jag stör mig på när det gäller nämnda formulering, men jag skulle ju t.ex. kunna säga: "Det finns utomjordingar och de besöker vår planet", något som väldigt många skulle fnysa åt och tycka vara det jävla dummaste de hört (förmodligen inkluderar de en del av dem som anv. 'bevisnings'-argumentationen till andra saker ex. Guds existens), varpå jag genast skulle säga "Men det finns ju inga bevis för att det inte är så.."
Jag vet inte, men jag antar att de flesta skulle tycka att jag var tämligen.. dum (for lack of a better term) som argumenterar på det viset..
Tilläggas bör att jag anses, av mina kära kristna spelkamrater vara en Hedning.. /images/icons/wink.gif
Jag ifrågasätter Guds existens men jag försöker inte heller förneka den. Jag hyser visst agg mot kristendomen, inte för deras trosuppfattning utan för mycket av det den organisationen (kanske man bör säga kyrkan) står för och har gjort under historiens gång (vilket, naturligtvis, kan appliceras på de flesta religoner..).
Jag försöker i ganska stor grad vara öppensinnad och för mig så får folk gärna tro vad de vill, men jag vill gärna, som sagt, bibehålla rätten att ifrågasätta deras tankegångar i lika hög grad som jag brukar bli ifrågasatt för mina tolkningar och ideer kring världen. (ska inte gå in närmare på dom, eftersom det oundvikligen leder till sura kommentarer och långa utläggningar.)
Nä. Jag är trött och svamlar på en hel del - hoppas att delar av det här är begripligt iaf. Med största sannolikhet har jag lyckats göra ett par icke-politiskt-korrekta meningar här och där, så jag får väl ursäkta dem i förväg.
//MiDNiGHT. - som hoppas att det framgått att han inte är kristen, inte har ett (förhoppningsvis) alltför inskränkt synsätt och framförallt att han inte vill ha någon 'vad ska man tro på då'-diskussion.