Nekromanti Prisa gud...

luxor

Veteran
Re: Vem bryr sig?

det var moget sagt....tack så mycket....

//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.

Johan K

Gammal & dryg
Jag var åxå lite negativ till Eon i början, men nu så tycker jag att det är bra !! Viss, nackdelen är ju att man måste slå ett x antal tärningar när man ska slåss och sådnat. Men världen och annan väger upp det mseta faktiskt.
Så ge det en chans !!

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>

Rosen

Myrmidon
Re: hm...[OT]

<I>jag tror att du tar fel där...jag är den enda guden...
//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.</I>

Anton LaVey, förmodar jag?

--
Åke

Sir Foilan

Hero
Re: Bevis och motbevis [OT]

Ok, nu föll poletten ner!

Det jag menade var att det inte finns några bevis för att tesen är sann. Därför går det inte motbevisa dessa bevis. Vi är inne på samma spår, men jag anser att det inte finns bevis för att tesen "Gud finns" är sann. Det går inte att motbevisa icke existerande bevis. Därför finns inte dessa motbevis. Det var dessa jag åsyftade.

/Sir Foilan

luxor

Veteran

kankse det...men inte så mycket numera.....det e mer ateism numer.....var mer laveyare förr...

//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.

Sodivra

Champion
Re: Undrar..

Igentligen så går det ju inte att bevisa något alls om man tänker på det. Se Matrix så förstår ni vad jag menar.

/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!

Greger

Veteran
Re: Inte det?

Om nu gud fanns och han nu var så allsmäktig som alla kristna säger, varför omvänder han då inte alla till kristendomen, och varför skapade han då helvetet och djävulen?
Då skulle han ju bara vara dum i huvudet./images/icons/smile.gif

Ironi mina vänner, ironi.

Nightowl

Champion
Det blev lite fel där i sista meningen. Skall vara:
...etsade i blod av fans till spelet, som liksom alla andra fans alltid drömt om att publicera just sina husregler som officiella, men i motsats till andra fans gjorde det.

Nightowl, som icke missbrukar socialstyrelsens namn, ty socialstyrelsen skall icke låta den gå ostraffad som gör således

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk

cernael

Warrior
Re: Bevis och motbevis [OT]

Du blandar ihop begreppen "Motbevisning" och "Falsifiering" (eller vad det nu var).
"Motbevis" (och "Bevis") riktas mot en tes, t. ex. "Solen är grön".
"Falsifiering" riktas mot (kanske) felaktiga bevis/motbevis.

Om jag har förstått Krille rätt.

RhiHaoEn
/Cernael san

Krellh

Warrior

Observera att helvetet med allt det innebär är en medeltida efterkonstruktion - det ingick alltså inte i startpaketet.
Kristendomen har ganska gott om logiska luckor, men i de allra flesta fall beror dessa på senare tillägg i bibeln.

Hoppas nu bara inte att någon tror att jag är kristen, för det är jag verkligen inte - monoteistiska religioner skrämmer mig.
Och "gud" innebär _inte_ automatiskt "den kristna guden"

/Tobbe

Rosen

Myrmidon

<I>inte så mycket numera.....det e mer ateism numer.....var mer laveyare förr...</I>

Men LaVey <I>är</I> ateist... (Vad gäller gud, alltså - jag tror inte han betvivlar sin egen existens.)

--
Åke, som tycker LaVey är lite vrickad, men klart underskattad som filosof

luxor

Veteran

jo jag vet att han e ateist, men många förknippar honom med satanism och därmed djävulsdyrkan (som för övrigt e helt olika saker)...
....därför är det ofta bättre att kalla sig ateist än satanist (eller laveyare)...

och lavey har ju lite tokiga ideer om sig själv och egot allt sånt tjafs....men det e lite överdrivet...tycker jag numera...

Sodivra

Champion

Dåliga moduler med andra ord.. /images/icons/wink.gif
Näh, gud kanske finns, men inte i den form som vi förväntar oss. Det kanske är omöjligt att förstå guds existens från vår synvinkel. Kanske gud inte är god, bara harmonisk. Och för att bli harmoniska måste vi förstå ondskan?

Min favorittolkning av bibeln är annars The Matrix /images/icons/wink.gif

Och nu en vits:
Varför begick Hitler självmord?
Svar: För att han fick gasräkningen. /images/icons/laugh.gif

/Jag är en jägare.
Och jägare vilar aldrig!

Sodivra

Champion
Ja för fan!

Ja, nu har vi allt hört tillräckligt med gnäll på DoD 6. Fattar inte folk att andra personer gillar spelet?

/Jag är en jägare.
Och jägare vilar aldrig!

Sir Foilan

Hero

"Åke, som tycker LaVey är lite vrickad, men klart underskattad som filosof"

Själv tycker jag att filosofer är mäkta överskattade...

/Sir Foilan

Jag tror Helvetet och allt sådant kom till efter att kristendomen tagit över norden. Lokes barn hell och freja var urhäxan. Bara för att vildarna i norr skulle vara lugna. Då freja var den asagud som levde kvar längst blev påven tvungen att hitta på nått sådant. Vi var anledningen till inkvisitionen.

Jag har läst om ämnet så jag vet.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Rosen

Myrmidon

<I>många förknippar honom med satanism och därmed djävulsdyrkan (som för övrigt e helt olika saker)...</I>

Inte enligt djävulsdyrkarna, men det är en helt annan diskussion.
(Dock har han onekligen en poäng i att satanism borde gå ut på att vara emot, inte att dyrka nåt.)

<I>och lavey har ju lite tokiga ideer om sig själv och egot allt sånt tjafs....men det e lite överdrivet...tycker jag numera...</I>

Måhända. Mycket av hans resonemang där är Nietzsche för Nybörjare, fast det är iaf inte flummigt; han är rätt praktiskt inriktad.

--
Åke