Nekromanti Priser?

tordzek

Veteran
Jag undrar några saker.
Vad kan en järn klupp som behövs när man snider ett svärd kosta?
Och hur mycket kan man sälja kännsten för (att smida ett svärd)?

Jag har dessa frågor för att i min grupp så har vi en dvärg smed och jag vet inte riktigt för hur mycket jag kan sälja en järn klump till honom, som han skall smida ett svärd av.....
/images/icons/sad.gif

Krille

Super Moderator
Järnbank

"Vad kan en järn klupp som behövs när man snider ett svärd kosta? Och hur mycket kan man sälja kännsten för (att smida ett svärd)?"

Om jag får göra en okvalificerad gissning utifrån verkligheten så behöver du ett drygt kilo järn (1,1 till 1,3 kilo), under förutsättning att du tänker utgå från ett riktigt "svärd" och inte DoDs hejdlöst tunga grunks. Sen behöver du ungefär 20 kilo kol per kilo järn. De verktyg du behöver är en ässja, en blåsbälg, ett städ, en hammare, en uppsättning filar och ett vattenkar.

Du ska dessutom ha smidesjärn, vilket inte alls är samma sak som gjutjärn. Gjutjärn är sprött och kan inte smidas. Smidesjärn är segt men kan inte gjutas. Sedan är det bara att banka och forma svärdet. I och med att du bankar och hettar upp svärdsämnet i kolbädden så arbetar du in kol i smidesjärnet och får smidesstål i ytskiktet på svärdet. Det kommer ta ca en dag eller två per svärd om du koncentrerar dig på att göra ett svärd åt gången och kanske en vecka för ett dussin svärd.

Vad gäller priset, tag ett normalpris för ett svärd. Dela det med två. Det är vad dvärgen kan ta in som inkomst för svärdssmidandet. Av det som är kvar, räkna med att två tredjedelar går åt till att bekosta järntenarna som behövs och en tredjedel för att bekosta kolet som behövs.

Rickard

Urverk speldesign
Banka järn

Till EDD så kostar 1 kg järn 34 km/kg.
Ässja - Uppgift saknas.. Själv vet jag knappt vad det är..
Ett städ - 625 sm.
Stor blåsbälg - 190 sm.
Hammare - 18 sm.
Filar - eemm.. (nyckelfilar kostar 100 sm)
Vattenkar - Hmmm.. (stor kista kostar 15 sm, 100 liters järnkittel 1250 sm)

Detta till EDD som sagt var.. Ett tvåhandssvärd kostar där 560 sm (vikt 2 BEP ~ 6 kg).. Man kunde som mest få *eeh* 1800 sm (om adlig) och som minst 100 sm (om egendomslös).. Om du kör med DoD6 så ta priserna ×5 eller något..

~Om ni letar efter någon som har för lite att göra så vet ni var [color:448800]Han</font color=448800> finns