Nekromanti Priser

Ridijeck

Warrior
Är det någon mer än jag som har uppmärksammat de underliga priserna i Gemini? Jag tänker bland annat på priset på djur - en ridhäst kostar 350 silvermynt, detta kan jämföras med en ringbrynja på 1200 silvermynt. Okej att det ligger mycket arbete bakom en ringbrynja, men att den skulle kosta lika mycket som 3,43 hästar...? Man får bara anta att nämnda ridhästar är billiga och absolut inte stridstränade.

Är det förresten någon mer än jag som brukar få nyskapade rollpersoner som knappt har råd med en dolk? Det är lustigt att exempelpersonen Rakel, uppenbarligen en knekt med stridsvana, med största sannolikhet inte har råd att ha ett svärd i början. Jag förstår att Gemini inte är ett stridsinriktat spel och att höga priser på vapen och rustningar är ett sätt att understryka detta, men jag tycker ändå att prissättningarna är ogenomtänkta på sina ställen.

Ridijeck
vars senaste nyskapade rollperson knappt hade råd med en påk

G

Guest

Guest
Jag brukar ge rollpersonerna den utrustningen som är rimlig. En knekt bör ju ha något vapen, annars blir det ju bara fånigt.

/Korp

Zire

Swashbuckler
Jag håller med dig om att hästdjuren är alldeles för billiga. Men tänk på att priset för ringbrynjan är för en hel och därför ganska dyr. En ringbrynja kostar väl i nuläget 1/4 häst. Hästpriset låter jag ligga kring 1000 SM, men en ringbrynja(hauberk) för 360SM tycker jag är ganska rimligt.

Att RP får börja ganska fattiga tycker jag är bra. Det är enklare att motivera dem för arbete. Dessutom får de kämpa för att få lite utrustning istället för att bara köpa vad de vill ha i början.
Men är det någon som tex vill ha ett svärd från start, så kräver jag bara en enkel motivering (att denne har varit knekt tex) för att låta denne få det.

- Zire

Hobert

Warrior
Jag brukar ge rollpersonerna den utrustning jag tycker är lämplig från starten, och sedan får figuren lite pengar över på fickan. Oftast slår vi ändå fram startkapital för att få en uppfattning om hur mycket saker gubben ska få på ett ungefär. Hällre ser jag till att de får börja med lite pengar och en del utrustning än att de går runt med alldeles för mycket pengar ("Svärdet är för dyrt så jag behåller pengarna"). Jag brukar dock inte ge bort för mycket saker. Lite enkel vildmarksutrustning, ett lätt vapen, kläder och lite annat som passar är lagom för en medelrik person.

[Hobert]

Jag brukar låta rollpersonerna få saker och köpa saker i en jämn avvägning som i slutändan gör att de har ett ganska litet kapital. En rollperson som har hållit på med sitt yrke i några år har säkert lyckats spara ihop pengar till en rustning eller en häst, eller nåt annat eftersträvansvärt.

//Purgie

Totenklage

Veteran
Precis! Jag låter mina spelare få den start utrustning som verkar rimlig. En riddare har med all sannolikhet en häst och en rustning (oavsett om han har råd att köpa dessa grejer med sitt startkapital eller inte). Nystartade kampanjer/äventyr brukar annars bara börja med att spelarna kutar omkring i jakt på utrustning eller pengar......sad but true.

"Was mich nicht umbringt, macht mich stärker!"

MVH
<Totenklage>

G

Guest

Guest
Jag ska bara säge en liten kort sak om ett annat inlägg.
Man kan inte vara riddare om man inte är adel, och då får man ett riddjur, en lättare rustning och vapen samt råd till en sköld, så det är inga problem.

Det man dock måste tänka på är att ringbrynjor och liknande inte direkt fanns hos varje bonde, men det gjorde å andra sidan hästarna. Därför är priserna bra, utom i vissa fall. Exempelvis borde man kunna höja priset på hästarna en aning, men rustningarna och vapnens priser är faktiskt bra. Man har bara inte ett lager med fjorton bredsvärd på vagnen, utifall-att.
Men som flera andra redan sagt, så kan en knekt få exempelvis ett svärd till att börja med, för annars var det någonting fel. En magiker en formelsamling eller i alla fall en bok, en präst ett rökerlsekar och lite psalmer, en bard ett instrumet och så vidare. Sedan får de köpa andra saker för sina pengar. Det man får akta sig för att göra är att ge för mycket, för då blir det ingen skullnad mellan högadel och en bonde om båda i alla fall får nästan samma!
DET om någon skulle vara helt fel.

Alla har inte råd till allt, man måste prioritera!