Nekromanti Priset?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Vad kostar det att trycka upp ett enda ex av regler av typen Mutant UA? Alltså hårda färgpärm med matt inlaga i svartvitt. På ett ungefär alltså.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Att bara trycka ett enda ex lär kosta tusentals kronor. Om man inte har Print on demand så faller styckepriset enormt med hur stor upplaga man har.

Big Marco

Läskig
I en off-set-press kostar det väl några tusen spänn + binding.

Digitaltryck hos lulu.com eller liknande blir väl någon hundring eller så.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vad kostar det att trycka upp ett enda ex av regler av typen Mutant UA? Alltså hårda färgpärm med matt inlaga i svartvitt. På ett ungefär alltså.
Om man ska trycka ett enda ex skulle jag gissa på att det kostar någonstans i trakten av 20000 kr, plus moms. Den stora utgiften när man ska trycka en bok är tryckplåtarna. När de väl är tillverkade är varje enskilt exemplar av boken ganska billigt att trycka. Ganska billigt betyder att de kostar ett par kronor. Med reservation för att de faktiska siffrorna bara är rena gissningar även om den bakomliggande principen är sund.

Digitaltryck är betydligt billigare. Om du till exempel skulle trycka ett exemplar av en regelbok i mutants storlek på lulu skulle det kosta ungefär $20, alltså ungefär 140 kr. Betydligt mer överkomligt, men betydligt dyrare om man ska trycka många exemplar.

/tobias

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Tack + fråga

Digitaltryck var bra mycket billigare än jag trodde. men kan man få en hård pärm då i 4-färg då?

Jag tänker kanske göra ett fint ex till mig och kanske mina brorsöner medan jag hystar ut resten for free i pdf format till de som eventuellt kan tänkas vilja ha det.

Hur lång tid tar det att layouta ca hmm... kanske... 200 sidor ungefär i 2 spalt med en del tabeller och eventuellt för in några illustrationer? jag för över det från Word. Har arbetat i PageMaker tidigare så jag är hyfsat bekant med teknikerna. Jag tänker mig lite som Mutant UA is layout här också dvs A4, liten text och två spalt.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Tack + fråga

Digitaltryck var bra mycket billigare än jag trodde. men kan man få en hård pärm då i 4-färg då?
Digitaltryck kan även vara bisarrt dyrt. Jag var inne på Arkitektkopia och frågade vad det skulle kosta att trycka ett exemplar av Supergänget och snubben jag pratade med räknade ut att det skulle kosta någonstans i trakten av 300 kronor! På lulu kostar det 70, och det är inlusive frakt.

Det pris jag uppgav i mitt svar är med hård pärm i fyrfärg. Mer exakt skulle en svartvit bok i formatet 20,96x27,31 cm på 200 sidor, med hårda pärmar med färgtryck, kosta $21. Det är samma storlek som en Mutant-bok minus en halv centimeter på höjden, tror jag.

Om du vill räkna ut priserna själv kan du titta på den här sidan.

/tobias

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Aha men det är bra mycket billigare än vad jag trodde (typ 3000 spänn). :gremsmile: Hoppas du fick Supergänget tryckt iaf.

Rising

Vila i frid

Hur lång tid tar det att layouta ca hmm... kanske... 200 sidor ungefär i 2 spalt med en del tabeller och eventuellt för in några illustrationer?
Det märker du ganska snabbt, när du ser hur många sidor du klarar att layouta på en dag. Om du har en väldigt simpel och enformig layout utan några krångligheter, så skulle jag tro att du kan klara fyra uppslag per dag + ett antal dagar för att ställa in mallar och så. Det blir omkring 30 dagar. Men då tar jag för givet att det kommer vara lite illustrationer och tabeller på nästan varenda sida. När det bara är text så rinner det iväg. (Och när man börjar trixa så kan det sakta ner rejält)

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Yieks!

Som mitt liv ser ut om något år då Starchallenge LE är så speltestat att man kan våga läsppa ut regler och faktiskt trycka en liten bok för eget bruk kommer jag aldrig ha tid att sätta de där reglerna... Undrar om någon på forumet är beredd att illustrera lite (alt få illisar) och sätta det mot en liten pening månne...?

Arfert

Facit

tja det beror väl på hur snabb och erfaren man är... jag layoutade, helt från scratch, jag gjorde alla mallar osv.. (och gjorde ett antal illustrationer) till PC Gamers specialnummer för WoW på fem dagar, 108 sidor. Och då kunde sidorna variera ganska mycket.

Sagas layout smällde jag ihop ca 20 sidor om dagen, men då gick jag på hallfart och gjorde vanliga jobb emellan. Jag layoutade ca 100 sidor till spelledarboken (fast lämnade bara plats för illustrationer) på 2 dagar.

Men jag tillhör nog de snabbare i landet, jag har ju jobbat med sånt här i över 20 år. Man kan ju inte begära att en nybörjare ska vara så snabb... men med lite vana kan man nog minst klara det Rising säger, eller mer.

En 30 dagar för en bok är realistiskt, för man vill ju gärna gå tillbaka och pilla med detaljer.. och sen är det ju korr som tar tid. Det är ju inte ovanigt att man fastnar, alltså gör nåt nästan klart, sen har man annat och göra, och lägger projektet åt sidan ett tag..

Rising

Vila i frid

Jag försökte bara ge en hänvisning till hur lång tid det skulle kunna ta för Niklas. Inte berätta om hur snabbt jag själv skulle göra det. (Men det var kul att få se dina siffror. 108 magasinsidor på fem dagar är ruskigt bra)

Det är möjligt att du skulle kunna estimera tidsåtgången för Niklas bättre än jag, ty själv har jag dels ingen erfarenhet av att layouta rollspel, och dels är det närmaste jag kan räkna på broschyrer; och när jag gör sådana så står jag också för all bildbehandling och -manipulering. Så det är möjligt att min gissning är helt off, eftersom mitt underlag är så dåligt att göra gissningar utifrån.

Så det är goda nyheter för Niklas. Om han på heltid skulle kunna arbeta lika snabbt som du gjorde på Saga så skulle det ju dra ner tidsåtgågen avsevärt.

Arfert

Facit

det var bara en allmän reflektion... tror din tidsuppskattning för honom stämmer hyfsat...

Illern

koppariller

Jag var inne på Arkitektkopia
Jo tack, de har jag också frågat. Jäveldyrt plus att personen bakom disken inte verkade ett dugg intresserad av att sälja något.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Om Arkitektkopia

Jo tack, de har jag också frågat. Jäveldyrt plus att personen bakom disken inte verkade ett dugg intresserad av att sälja något.
Det var ungefär det intryck jag också fick. "Usch, en kund! Om jag säger ett riktigt högt pris går han nog och stör någon annan istället."

/tobias