Om man ska trycka ett enda ex skulle jag gissa på att det kostar någonstans i trakten av 20000 kr, plus moms. Den stora utgiften när man ska trycka en bok är tryckplåtarna. När de väl är tillverkade är varje enskilt exemplar av boken ganska billigt att trycka. Ganska billigt betyder att de kostar ett par kronor. Med reservation för att de faktiska siffrorna bara är rena gissningar även om den bakomliggande principen är sund.Vad kostar det att trycka upp ett enda ex av regler av typen Mutant UA? Alltså hårda färgpärm med matt inlaga i svartvitt. På ett ungefär alltså.
Digitaltryck kan även vara bisarrt dyrt. Jag var inne på Arkitektkopia och frågade vad det skulle kosta att trycka ett exemplar av Supergänget och snubben jag pratade med räknade ut att det skulle kosta någonstans i trakten av 300 kronor! På lulu kostar det 70, och det är inlusive frakt.Digitaltryck var bra mycket billigare än jag trodde. men kan man få en hård pärm då i 4-färg då?
Jodå, det fick han! Jag har mina ex hemma i hyllan!Hoppas du fick Supergänget tryckt iaf.
Det märker du ganska snabbt, när du ser hur många sidor du klarar att layouta på en dag. Om du har en väldigt simpel och enformig layout utan några krångligheter, så skulle jag tro att du kan klara fyra uppslag per dag + ett antal dagar för att ställa in mallar och så. Det blir omkring 30 dagar. Men då tar jag för givet att det kommer vara lite illustrationer och tabeller på nästan varenda sida. När det bara är text så rinner det iväg. (Och när man börjar trixa så kan det sakta ner rejält)Hur lång tid tar det att layouta ca hmm... kanske... 200 sidor ungefär i 2 spalt med en del tabeller och eventuellt för in några illustrationer?
Jo tack, de har jag också frågat. Jäveldyrt plus att personen bakom disken inte verkade ett dugg intresserad av att sälja något.Jag var inne på Arkitektkopia
Det var ungefär det intryck jag också fick. "Usch, en kund! Om jag säger ett riktigt högt pris går han nog och stör någon annan istället."Jo tack, de har jag också frågat. Jäveldyrt plus att personen bakom disken inte verkade ett dugg intresserad av att sälja något.