Nekromanti Priskoll: Planescape- och Al-Qadimsamlingar

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Hej!

Jag har mycket mindre tid att använda min rollspelssamling än tidigare och jag tror inte att jag kommer få mer tid på länge, så jag funderar på att sälja av lite.

Ett par grejer är svåra att värdera tycker jag, så jag tänkte vända mig hit för att se om det är värt att skiljas från dem. Vad tror ni att följande saker är värda (d v s vad kan någon vilja betala för dem i Sverige)?

* Nästan komplett planescapesamling i gott skick. Det som saknas är Planescape sketchbook, som gavs ut enbart på ett konvent och numera är mer eller mindre omöjlig att få tag på. Den senaste sketchbooken gick för över tusen dollar på ebay för ett par år sedan, vad jag hörde.)

* Komplett al-qadimsamling i gott skick.

För den som vill veta exakt vad som ingår står det under respektive settings rubriker på engelska wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Planescape
http://en.wikipedia.org/wiki/Al-Qadim

Någon som kan göra en vettig uppskattning av värdet?

Undrar

Christian

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Du kan ju kolla med NobleKnight.com vad de vill ge. Du får iofs skicka prylarna till jänkarland. men det kanske det kan vara värt om du inte hittar ett passande hem för prylarna här på hemmaplan.

Fiktionslek

Tack för förslaget, men det är inte värdet om man säljer till en butik som jag är ute efter. Då är det betydligt smartare rent ekonomiskt att bara lägga ut allt bok för bok och box för box på tradera, det är jag övertygad om.

Men det vore lite synd, och en del jobb för mig.

Det jag är ute efter är samlingarnas värden som helheter, för en svensk samlare som annars skulle varit tvungen att köpa dem bit för bit under längre tid och med avsevärda fraktkostnader från utlandet.

Hälsar

Christian

Dimfrost

Special Circumstances
Jag vet inte, det är svårt att värdera så stora paket. De billigaste grejerna (äventyren) lär ju knappast driva upp totalpriset något alls, till exempel. Planescapesamlingen är säkert värd 4000 eller så, men i ett paket borde du väl kunna få ut 3000 eller något åt det hållet. Jag skulle gärna köpa den själv om jag kände mig rik. :gremsmile:

Det hela beror lite på vad du menar med "gott skick" också. Nästan nyskick eller gott läsbart skick (hundöron, slitna boxar, etc)?

Fiktionslek

Det mesta är i nästan nyskick utan hundöron etc, såsom jag bedömer det. Det är någon bok som har sån där styv bindning som det blev i vissa TSR-produkter, och outlandsboxen är sliten.

Tack för din bedömning, Svante. Jag gissar att planescapesamlingen kostar minst det dubbla om man köper den i secondhandbutiker/ebay och betalar en massa separata frakter, om man nu ens lyckas få tag på alla delar. Det som gör det så svåruppskattat är att det aldrig i en given stund går att hitta mer än typ hälften av samlingen till salu samtidigt, och vissa delar säljs mycket sällan.

Men det är mycket möjligt att det inte går att hitta nån som vill betala mer än det du säger för hela klabbet, och då behåller jag det hellre. Det kommer ju inte sjunka i värde i alla fall. En annan tanke, om jag orkar, är att köra det del för del på tradera under längre tid.

Tack för hjälpen!

Någon som har tankar om al-qadimsamlingen?

Hälsar

Christian

Dimfrost

Special Circumstances
Ja, problemet är ju alltid att det är svårt att hitta någon som är på jakt efter varenda del av samlingen och därmed värderar allt enligt vad det är värt. Man får ju snarare väga att man köper lite grejer man inte vill ha mot att man slipper en massa separata frakter.

Jag vet heller inte hur stor efterfrågan det egentligen är på Planescapegrejer på Tradera. Och så som frakten (och dollarn) är lär det inte gå att sälja några enstaka saker på Ebay.

Om inte annat kan jag nog vara intresserad av enstaka grejer när du splittar samlingen, typ de tunga boxarna och astral- och eterböckerna. Jag har själv bara grundboxen men lite mer vore trevligt att ha, även om jag inte riktigt har den fulla samlarmanin. :gremsmile:

Fiktionslek

Nä, du har rätt. På tradera får man nog lägga ut på tvåveckorsauktioner, samt spamma på andra forum för att ragga intressenter. Jag ska gärna skicka dig ett pm om det blir aktuellt.

Och samlarmanin när det gäller planescape infinner sig inte förrän man har pengarna och har läst/sett lite mer av settingen :gremsmile:.

Menar

Christian

entomophobiac

Low Prep High Play
Svårt. Väldigt svårt. Boxarna kan ibland gå för hundralappar, ibland spottstyvrar. Det som folk betalar för är nog oftast själva grundboxen, däremot. Mer än så vete tusan. Och då pratar jag främst Planescape -- Al Qadim kan man hitta på konvent i billiga lådor så de är inte alls lika ovanliga.

Är du intresserad av att sälja Planescape-stuff? PM:a mig.