Medhåll när det gäller karaktärsskapandet, däremot inte när det gäller under spelets gång.
Här var det medhåll i ännu ett led. Att få välja en startutrustning utefter sin rollperson utan att behöva blanda in mynt och dylika är bra. Fast sedan, i spel, så vill jag kunna "köpa" min utrustning på brukligt vis.
Vad folk än vill säga så tror jag på att handel en viktig del av samhället och har alltid varit det ända sedan tiden då man idkade byteshandel, innan myntsystem och liknande kommit till. Handeln i sig utgör därför ändå en viss "äkthetskänsla" i spelet och gör det mer levande. Att det sedan fungerar på ett sådant sätt som jag kan relatera till gör att det blir ännu ett steg mer levande för mig. Faktum är att jag gillar att rollspela köpslagningar, affärsuppgörelser och sådant. Det kan vara mycket roligt och mycket intressant, samtidigt som det som sagt också är en så vardaglig sak att göra. Ja, nu köpslår vi ju inte så mycket i Sverige, men vi inhandlar och konsumerar saker varje dag och vi upptäcker nya saker som vi behöver eller vill ha varje dag. Så att i spel ersätta detta med poäng eller dylika är rent av dödande för mig. Poäng ligger på ett sådant metaplan (eller hur jag nu ska beskriva det?) som om jag blandar det med mitt
rollspelande förstör mycket av känslan. Om saker min rollperson gör och är del av i spel plötsligt hamnar på ett sådant metaplan så känns min rollperson inte längre levande i den här världen, utan bara som anteckningar på ett formulär med siffror som talar om hur "bra" denne är på att utföra olika saker och inte mycker mer. ... Ehm, ja...
Nu blev det här inlägget precis lika taffligt och dåligt som alla mina andra inlägg. Fast ni är väl vana vid det här laget. Nåväl, även om ni inte förstår exakt eftersom jag liksom alltid misslyckas med att sätta de
precisa orden på vad jag menar, så hoppas jag att ni i alla fall förstår vart jag försöker komma?