Nekromanti Prislistor eller inte ?

KamiFisk

Hero
Har fått en heldel input på mitt spel nu och en av de återkommande åsikterna är att jag borde ha med prislistor.
Nu är det inte så att jag motsätter mig prislistor helt och hållet men jag känner att man borde kunna lösa det på något annat sätt ?

Jag tänkte i min desperation att jag skulle ta min hjälp av er galna forumiter för att hitta en lösning.

Nässe

Myrmidon
en länk till ditt spel vore hjälpsamt :gremwink:

sätt som det lösts på tidigare
Exempellistor från en affär i spelvärlden som i Oktoberlandet
System med reursfärdighetsvärden som i Burning emire och Andra Imperiet...

Ja, sen kommer jag inte på mer...

Vad ser du själv för problem med det?
Varför vill du inte ha med det?

Den största poängen med prislistor tycker jag är som information om världen och genre på spelet- vad finns i den här världen
vilken typ av saker ska vi ägna oss åt när vi spelar- om det finns listor för varje litet klädesplagg ger det mig en signal om att detta är ett grisordlar- detaljspel. Om det nästan bara finns vapen tänker jag att det finns en förväntan om att det ska vara mycket strid i äventyret...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det beror på spelet, är det intressant att föra bok över prylar och pengar?

Jag skippade pryllistor i Höstdimma och vapentabellen har mindre än 10 poster. Helt enkelt för att det är inte något som är intressant i det spelet.

w176

Förlorad dotter
Analysera varför du får du den feedbacken.:
Är det för att du frågar tradspelar som är van och gillar den agendan som kräver prislistor?
Eller för att du skrivit ett spel där det känns som prislistor skulle passa?

Arfert

Facit
Instämmer med föregående inlägg, för att ge råd bör jag veta mer om ditt spel. Om det är traditionellt, med mycket detaljregler, så kan prislistor kännas viktigt, speciellt om spelet utspelar sig i en annan tid och/eller på en annan plats än "jorden 2010".

Är det ett väldigt regel-lätt spel kan de kännas som onödig overkill...

KamiFisk

Hero
Tackar för svaren.

Spelet är helt klart åt trad hållet har försökt att inkorperera lite indie tankesätt här och var.

Regeltung är det väll inte direkt fast det beror ju helt ifrån person till person.

Tror att poängen faktiskt ligger i att det är en annorlunda värld och folk vill helt enkelt ha en mer exakta prislistor, just för att få en bättre uppfattning om världen.

Så dags att sätta sig ner och skriva ihop en bra lista.

w176

Förlorad dotter
Du skulle kunna prestera de mjukare. Typ riktlinjen vad ett dagsverke kostar hos en kvalificerad hantverkare och hor en vanlig grovarbetare och bara ge några exempelpriser. Ett svärd kostar x, y är kostanden för 15 dagsverk och z för bra materual.

Rickard

Urverk speldesign
Ja till listor. Nej till priser.

Ha utrustning som en resurs, antingen som en poängpott (jag borde strypa de som skriver "poängpool") eller som ett värde. Hur värdet används kan bero på situation. Vissa system sänker värdet om ett slag misslyckas men man får prylen ändå medan andra säger att man har glömt att köpa föremålet.

/Han som inte tycker att myntbollandet för utrustning tillför något till karaktärsskapandet

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Han said:
/Han som inte tycker att myntbollandet för utrustning tillför något till karaktärsskapandet
Medhåll när det gäller karaktärsskapandet, däremot inte när det gäller under spelets gång.

När jag spelar upplever jag ofta att det är mördande tråkigt att sitta och köpa varenda utrustningsdetalj till rollpersonen då den skapas. Däremot tycker jag det är mycket roligare att handla för reda pengar i stället för något abstrakt resursvärde då jag gör enstaka inköp under spelets gång*. Eon tycker jag gör rätt, där man plockar ihop rollpersonens utrustning i form av paket när den skapas, men införskaffar utrustning för pengar under spelets gång.

Samma princip gäller för övrigt för färdigheter. Det är tråkigt att handla poäng för poäng vid karaktärsskapandet, men att få möjlighet till många små höjningar under spelets gång är kul.

*Undantag finns: att hålla koll på värdshusmåltider och liknande är fortfarande skittråkigt.

solvebring

Superhero
Medhåll när det gäller karaktärsskapandet, däremot inte när det gäller under spelets gång.
Här var det medhåll i ännu ett led. Att få välja en startutrustning utefter sin rollperson utan att behöva blanda in mynt och dylika är bra. Fast sedan, i spel, så vill jag kunna "köpa" min utrustning på brukligt vis.

Vad folk än vill säga så tror jag på att handel en viktig del av samhället och har alltid varit det ända sedan tiden då man idkade byteshandel, innan myntsystem och liknande kommit till. Handeln i sig utgör därför ändå en viss "äkthetskänsla" i spelet och gör det mer levande. Att det sedan fungerar på ett sådant sätt som jag kan relatera till gör att det blir ännu ett steg mer levande för mig. Faktum är att jag gillar att rollspela köpslagningar, affärsuppgörelser och sådant. Det kan vara mycket roligt och mycket intressant, samtidigt som det som sagt också är en så vardaglig sak att göra. Ja, nu köpslår vi ju inte så mycket i Sverige, men vi inhandlar och konsumerar saker varje dag och vi upptäcker nya saker som vi behöver eller vill ha varje dag. Så att i spel ersätta detta med poäng eller dylika är rent av dödande för mig. Poäng ligger på ett sådant metaplan (eller hur jag nu ska beskriva det?) som om jag blandar det med mitt rollspelande förstör mycket av känslan. Om saker min rollperson gör och är del av i spel plötsligt hamnar på ett sådant metaplan så känns min rollperson inte längre levande i den här världen, utan bara som anteckningar på ett formulär med siffror som talar om hur "bra" denne är på att utföra olika saker och inte mycker mer. ... Ehm, ja...

Nu blev det här inlägget precis lika taffligt och dåligt som alla mina andra inlägg. Fast ni är väl vana vid det här laget. Nåväl, även om ni inte förstår exakt eftersom jag liksom alltid misslyckas med att sätta de precisa orden på vad jag menar, så hoppas jag att ni i alla fall förstår vart jag försöker komma?

Möller

Hubert Hortlax
Kolla på Coriolis. Det är ett ganska traditionellt, regeltungt spel som har prislistor (härifrån kallat grejlistor, för det illustrerar min po
nog bättre). Och gör det hyfsat bra.

Det var en snubbe på Järnringens forum så var jättearg för att den prislistan inte innehöll en ficklampa. Något som såklart måste finnas i ett sf-spel! Eller?

Coriolis grejlistor innehåller, i stort, det som gör spelet speciellt. Det som skiljer sig från förväntningarna på nutid och/eller low-tech-sf. De helt nya grejerna, spindellika läkar-robotarna. De saker som fungerar annorlunda, taggar istället för kreditkort och USB-minnen.

Sen så har Coriolis ett litet stycke som förklarar vad allt är. Det är bra. När jag började rollspela satt vi där framför DoD6:R och undrade: "Va fan är en fyrpanna?"

Så, kolla på ditt spel och vilken genre det befinner sig i. Vad förväntas finnas att köpa i den genren? Låt din grejlista innehålla grejerna som finns utöver det som förväntas och det som ersätter sakerna som förväntas men inte finns.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Något annat jag tycker är intressant i prislistor är kul saker. Sånt som kanske inte hör till det centrala för spelet, men är perfekt att bränna pengar på eller sälja av. "Avgudabild i guld och obsidian", "extremt moderiktig hatt" och "dansande björn" är kanske inte centrala för spelet, men bara att se dem i prislistan stimulerar spelarnas vilja att bränna pengar på onödigheter.

Arfert

Facit
Bobby Magikern said:
Något annat jag tycker är intressant i prislistor är kul saker. Sånt som kanske inte hör till det centrala för spelet, men är perfekt att bränna pengar på eller sälja av. "Avgudabild i guld och obsidian", "extremt moderiktig hatt" och "dansande björn" är kanske inte centrala för spelet, men bara att se dem i prislistan stimulerar spelarnas vilja att bränna pengar på onödigheter.
Tack för tipset, den idén lägger jag på minnet för framtida bruk.

KamiFisk

Hero
Bobby Magikern said:
Jag kände också att det kunde vara lite underhållande.
Så mitt i en av prislistorna för saker som man har till dagligt bruk kommer en tron av guld.

Jag förstog din poäng Solvebring det är roligt att pruta och förhandla.
Att använda det som resurser går bort, det känns helt enkelt roligare att faktiskt handla saker.

Att lista vad hantverkare kostar osv är en idé som jag tar med mig. har någonform av ekonomi system liggandes någonstans som jag tänkte använda mig av.

Det finns inga rustningsdelar alla rustningar kommer i set, samt att det finns bara 4 olika sorters rustningar. Dessutom är hjältarna på Manga/Anime nivå + så rustning är överskattat.

Har ingen ordentlig version uppe på nätet för tillfället men jag har en länk till Wikin som vi använder oss av.
http://sv.edorpg.wikia.com

Ber i förväg om ursäkt för missade bokstäver mitt tangentbord dummar sig lite idag.