Angående priser. Justerar man för inflation har de nog inte ökat markant. Om inte de olika ekonomisidor där sånt kan beräknas har fel.
Den reella prisökningen på Ur vatselklotet som nämns i tråden får jag till nån tjuga eller så. Och 300 spänn för Kult 91 motsvarar 500 idag.
Vad det betyder för diskussionen vet jag inte, men det kan vara bra att hålla i minnet så att man inte råkar tala om två olika saker; tycker man priserna ska upp för att justera för inflationen (i så fall kan man vara rätt lugn, för det behövs inte) eller för att justera för högre produktionskvalitet?
Min misstanke är, precis som har nämnts i tråden, att dagens produkter överlag är avsevärt mer visuellt påkostade än på nittiotalet, och man kan ju undra hur man har råd med det om priserna (justerade för inflationen) ligger rätt stilla. Har pengar blött över, så att säga, från skribenterna till det visuella, eller speglar den ökade prakten snarare att det har blivit billigare och enklare att trycka i fyrfärg, att anställa professionella illustratörer via nätet, och att dessa dessutom numera framställer mer spektakulära bilder till ungefär samma priser, därför att de använder datorer, osv?
En tanke.