Nekromanti Problem att komma in på rollspel.nu

Winterquist

Veteran
Jag erkänner direkt: Jag kan ingenting om datorer, nätverk, mjukvara, hårdvara och annat med sådana sådär konstiga förkortningar.

Så nu till mitt problem. Då jag skall ta mig in på rollspel.nus huvudsida kommer jag till den gamla sidan där det står:

Tillfälligt Avbtott
Siten kommer tillbaka inom ett par dagar, vänligen kom tillbaka senare.

This site will be back online within a few days, please come back later.
För att komma till denna sida måste jag ta bakvägen via rävspels hemsida. Och jag kan inte komma åt huvudsidan på något sätt, så artiklar och annat är no... no... Om jag följer en länk till en artikel kommer jag till en sida som heter "allweb" och det "404 - file not found". Jobbigt!

Vad skall jag göra?

//e

Gardener

Champion
Låter som om den gamla statussidans IP-nummer ligger cachead i din DNS. Vilken det är kan dock vara lite lurigt, då det kan vara vilken som helst på vägen. En rekommendation är att starta om routern och se om det löser någonting.

Krille

Super Moderator
Det är förmodligen ett cache-problem. Din dator lagrar filer från nätet i en cache, så att den slipper hämta hem dem igen (allt för att göra det snabbare och smidigare att surfa). Nu verkar det som att din dator visar filen ur cachen, och kollar inte ens om den verkliga filen har ändrat sig.

solvebring

Superhero
Krille said:
Det är förmodligen ett cache-problem. Din dator lagrar filer från nätet i en cache, så att den slipper hämta hem dem igen (allt för att göra det snabbare och smidigare att surfa). Nu verkar det som att din dator visar filen ur cachen, och kollar inte ens om den verkliga filen har ändrat sig.
Precis, så funkar Mozilla mig veteligen - jag stötte på just samma sak, även om en hemsida var igång igen så fattade inte min webläsare det, men vad gjorde jag - jo det var bara att köra (om man har mozilla firefox) Verktyg - "Rena ut all känsligdata" och se till att ha webhistorik, cache etc. förkryssat (kryssa för allt utom kakor och sparade lösenord så löser det sig), sedan funkade allt bra. Så fort en sida inte funkar nu för tiden prövar ja att rensa... :gremgrin:
Sånt får man väl göra manuellt för Explorer, på Internetinställningar eller vad fan det heter i kontrollpanelen?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Inlägg flyttat...

...Från OT-forumet. Problem om Rollspel.nu tas lämpligen upp på Rollspel.nu-forumet.

Winterquist

Veteran
Sånt får man väl göra manuellt för Explorer, på Internetinställningar eller vad fan det heter i kontrollpanelen?
Precis. Jag är där inne och rotar. Men det funkar ju inte!

//e - som tror att folk som svarar i tråden inte förstår hur dålig han är på datorer...

Ackerfors

Alas, your rapids!
I Internet Explorer borde det vara så att man rensar cachen via "Verktyg" --> "Internetalternativ..." --> Fliken "Allmänt" --> "Ta bort filer..." --> Kryssa i "Ta bort allt offlineinnehåll" och tryck "OK". Jag är inte säker på att det löser problemet. Det tar inte bort dina cookies (sådant som sparar exempelvis lösenord eller kundvagnar på internetbutiker) utan bara det som sparats på din dator för smidigare surfning.

Winterquist

Veteran
Precis så gjorde jag. Det tog en attans tid för tröskverket att göra sig av med allt... :gremtongue:

...men ki fick jag!

Gardener skriver något om att starta om en "router". Om jag fattat det rätt är det min "box som står i hallen"... Det blir mitt nästa projekt. Problemet är att jag är så jävla feg (det är därför jag inte kan något om datorer) att jag inte riktigt vågar. Jag har eventuellt glömt mina lösenord jag behöver för att komma in på internet igen. Behövs de om jag startar om routern?

//e

Troberg

Sinister eater
Gardener skriver något om att starta om en "router". Om jag fattat det rätt är det min "box som står i hallen"... Det blir mitt nästa projekt. Problemet är att jag är så jävla feg (det är därför jag inte kan något om datorer) att jag inte riktigt vågar. Jag har eventuellt glömt mina lösenord jag behöver för att komma in på internet igen. Behövs de om jag startar om routern?
De behövs inte, det är säkert att starta om den.

Du kan dock se om det är problemet genom att öppna en kommandoprompt och skriva:

nslookup rollspel.nu

Du ska då få något i stil med:

Server: maginot
Address: 192.168.0.15

Non-authoritative answer:
Name: rollspel.nu
Address: 212.97.132.201

Det första blocket (maginot) är min brandvägg/NAT och kommer att se annorlunda ut hos dig. Det viktiga är den sista raden. Adressen ska vara precis de nuffrorna som står här.

Winterquist

Veteran
Du kan dock se om det är problemet genom att öppna en kommandoprompt
Det låter spännande... och lite farligt.

Hur gör jag det?

//e - som faktiskt skäms över hur lite han kan om datorer.

Rickard

Urverk speldesign
Du kan dock se om det är problemet genom att öppna en kommandoprompt och skriva:
En kommandoprompt får du genom att trycka "Start" - "Kör" (kortkommando: windowstangent - R) - och skriva in "command".

/Han som gillar kortkommandon

<font size="1">[edit] Tog bort något som jag hade sett fel på.</font size>

Winterquist

Veteran
Tackar! Känns bra att lära sig något nytt!

:gremgrin:

Jag fick upp precis de siffrorna som ni fick upp. Så det var inte problemet... tror jag.

//e

Gardener

Champion
Jag vet att Firefox även har en tendens att obstinat behålla gammal DNS-data trots att de uppdaterats överallt. Vet inte om Internet Explorer gör samma sak. Lösningen i Firefox är dock då bara att starta om browsern, vilket jag antar du har gjort.

Går även att prova att starta om datorn. Annars kanske du får ringa support.

Troberg

Sinister eater
Det låter spännande... och lite farligt.

Hur gör jag det?
Som Han beskriver ovan, och det är helt harmlöst, åtminstone så länge som du kan hålla dig från att skriva:

del c:\* /s /q /f

Känner du en oemotståndlig drift att skriva det så bör du låta bli.

Winterquist

Veteran
Tack Gardener (å alla andra i tråden)!

Jag startade om min router... och voilá! Nu kan jag se sidan i all sin prakt.

:gremlaugh:

Gillar även att jag lärt mig något nytt. "Kommandopromt"... schysst!

//e