Nekromanti problem? eller inte?

Lokpest

Veteran
Jo det är så här, jag spelleder mest på Asharina-halvön och har läst Asharien och soldarn nästan så mycket att den sitter i ryggmärgen. nu är det så att jag har börjat märka att jag sympatiserar med de personer som lever i länderna där ex är ALLA Jargier ONDA och DAAK är en ond Gud.... frågan är om detta är en tillgång eler ett problem.

Mouja

Hero
Problem

Det är ett problem (min blygsamma åsikt), för som SL ska du vara så neutral som möjligt. Ta t.ex. en snubbe i vår grupp, han brukar spelleda ibland och han hatar Tiraker och Dvärgar... han ser dem som onda.
Tirakerna ser han som genomruttna-sagan-om-ringen-orcher, och det är ju helt fel eftersom Tiraker är coola och dvärgar nästan är ännu coolare. De sistnämnda är i alla fall tuffare än de vanliga dvärgar man stöter på i andra rollspel.
Det är ganska ofta som man hör typ: "Aaa oxå kommer'e typ en massa tiraker å ska slå ne' er." - Jag kanske överdrev smått, men för mig låter det så.
Han ser dem som arketypsmotståndare.

Själv så hatar jag ingenting - förutom idrott, att vara positiv(under pistolhot), att inte ha något som har med rollspel i närheten och fotboll... och kanske vissa lärare som talar med en som om man vore fem år.

Phelan

Hero
Tja, det är ju inte svårt att uppfatta Jargien och kristendomsrippen Daak som onda, för det är ju inte mycket i materialet om Mundana som ställer dem i en god dager (Daak som har lånat det mesta från kristendomen UTOM syndernas förlåtelse (jag har i alla fall inte sett något i texterna om Daak som tyder på något liknande koncept) och dessutom lider av att vara monoteistiska i en värld där man kan BEVISA (även andra) gudars existens...). Om du vill söka lite i forumet så finns det en och annan diskussion om hur man kan se på Jargien och kanske även få det mer "neutralt", t ex här och söker du på Daak finns nog en del där också.

Mvh / Phelan

zokie

Veteran
ser dom som onda, fast jag diggar ju mest alver och sånt anti-daak...
Tycker det är en tillgång, Jargien med sin daak är ganska interessanta fiender, de har ju inkvisitörer överallt
Consabers daak kyrka är lite roligare och snällare

Lokpest

Veteran
Re: Problem

Mitt inlägg behöver nog förtydligas. Då jag spelleder mycket på Asharina-halvön så lär inte Rp få se Jargier i sin rätta miljö (Jariska Inkvisitatörer som stiger iland i soldarn lär inte gör det för att de ärbjudna på te) alltså det är bara en väldigt smal grupp människor som min grupps Rps får se. Och dessa ser jag som ONDA (eller rättare sagt korrumperade, maktgalna, fanatiska och fundametalistiska vilket leder till onda handlingar) inte gemene jargier. Men visst finns det ONDA soldier me.

Jag bara väntar på den dan då någon spelare uttrycker: Vi förväntade oss inte den Jargiska Inkvisitationen! Då skall jag låta 3 Jargiska Inkvisitatörer öppna dörren och hoppa in och säga: Det gör ingen, det är vårat främsta vapen, överaskning. Fruktan och överrakning. Våra två största vapen är fruktan och överraskning. och en nästan fanatiskt hängivelse till abboraten i Tibara. Våra tre största vapen är fruktan, överraskning och en nästan fanatiskt hängivelse till abboraten i Tibara.

Våra tre största vapen är fruktan, överraskning och en nästan fanatiskt hängivelse till abboraten i Tibara.
Varpå de halar fram Mjuka Kuddar och Bekväma Stolar...

/Lars, livet e python.

Lokpest

Veteran

NEJ, inte de mjuka kuddarna!!!! Jag lovar jag skall berätta allt jag vet bara ni inte använder de mjuka kuddarna! AHHH!!!!

Mouja

Hero

Men man ska som spelledare fortfarande vara neutral... vem vet någon gång i framtiden kanske du har en ny grupp som gillar jargier..

Gastono

Hero

Alltid måste du vara neutral det är viktigt..
Du är inte spelarnas fiende och inte vän.
Men du måste försöka komma på vad som är realistiskt och utgå från det , inte vad du själv tycker.