Kul diskussion, och så får jag tänker över en massa vad jag tycker egentligen.
Krank
Så med andra ord ska jag inte spela någon med munläder om jag har dig som SL? Min player skill-utmaning blir alltså att hitta sätt att lösa problem utan diplomati. =)
Åh, du antyder att jag inte kan anpassa mig utan är statiskt låst i en spelstil, du sårar mig min bäste herre!

* I den nämnda Star Wars-kampanjen gjorde jag inte så bra ifrån mig som munläderkaraktär. Det försämrade inlevelsen (för mig iaf, inget vi pratade om direkt) att gruppens diplomat var klart sämre på att snacka än Samuels rollperson. Hade Samuel spelat diplomaten hade det blivit mer naturligt. Jag vill inte förbjuda folk att spela olika saker, men det påverkar spelet. Så vill man inte snacka kanske man ska låta bli att göra en diplomat, eller se till att gruppen är med på att låta Olofs (thats me) tafatta övertalningsförsök verka bra och spela med när vakten köper snacket och låter oss passera in i det säkerhetsklassade rummet. Jag vill att gruppen är medveten om det i alla fall.
* Jag har aldrig haft någon djupare diskussion med en spelgrupp om spelupplevelse/spelstil. Jag har försöker några gånger men det brukar inte komma ut så mycket utan folk är nöjda som det är (får man ju tolka det som om ingen kritik framförs). Så jag blir ställd av ditt påstående om vad din player-skill-utmaning blir (skitbra, för då måste jag tänka efter), men med min rådande spelledarstil så har du rätt gissar jag. Hade jag spelat med dig är det dock troligare att jag bönat&bett om att få testa en detektivkampanj så som du spelleder dem.
ps. Jag känner ju inte dig men trodde du var en munläder-kille eftersom du kan formulera dig så bra i text. ds.
zonk
Här tänker jag som så - hur ofta lyckas man snacka bra nog för att SL ska ge nån bonus som gör någon egentlig skillnad? Och om man råkar ha en karaktär som inte är så bra på att övertala, kanske man går från 35% till 45% chans att lyckas. Mkt slit för nåt som spelar rätt lite roll i slutändan, hade jag sagt. Hade SL gett rejäla bonusar hade det börjar pratas i spelgruppen om huruvida de där egentligen fördelades rättvist, osv. Kort sagt, det finns inget tydligt system för att ge player och character skill tydliga och separata roller, och funkar alltså IMO rätt kasst.
Mycket slit? Ett par sekunders prat för att få lite plus på tärningsslaget, eller menar du att för att slippa slå alls utan lyckas direkt måste man lägga massa slit på att komma på så bra argument? (Här får jag alltid för mig att folk jag SLar över hatar mig i hemlighet, men inte klagar över de fel jag gör för att vara artiga.) Eftersom jag inte fått klagomål från någon spelgrupp så har jag ju ingen anledning att ändra något. När jag blir miljonär ska jag hyra in olika forumiter att spela med mig så jag får testa lite mer first-hand.
Jag tycker överlag inte det är så mycket fokus på lyckas/misslyckas när jag spelar. Lyckades vi inte spränga bron? Nähä, då tar berättelsen en ny vändning och så har vi kul när vi berättar den.