Nekromanti Problem kring superhjältebas?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
OK, först och främst: Ni, mina kära spelare (ni vet vilka ni är) får givetvis inte läsa den här tråden.

För att underlätta för er, så har jag spoilertaggat resten av det här inlägget. No peeking!

Till er som inte är i min spelgrupp:

Sammanfattning av kampanjen hittills:
Jag skulle behöva idéer på saker som kan "kämpa emot" när rollpersonerna ska undersöka och sedan bosätta sig i en övergiven militärbas.

- Ingen el. Det gör inget om det tar ett tag att fixa den; hur de löser belysningsproblemet kan bli intressant.

- Mat och sådant. Allt som finns är typ frystorkat.

- Döda soldater? Var gör man av kropparna?

- Som nämnt ovan finns det såklart nånting som gått snett i labben längre ner, eller iaf nånting därnere man måste ta omhand. Den biten tänkte jag dock vänta med.

- Jag tänker mig att de kommer att behöva dela basen med andra; mer eller mindre färgglada individer med olika idéer, åsikter etc. Hur håller man lugnt i begränsat utrymme? Hur avväger man "vi borde nog hålla ihop" med "ibland behöver man utrymme"?

- Jag tänker mig att rollpersonerna har en viss tid på sig att göra stället hyfsat beboeligt innan "resten av folket" kommer. Det sätter lite extra press.

Vad tror ni? Vad kan gå fel? Vilka hinder kan en övergiven militärbas erbjuda? Om vi bortser från monster att slåss mot då, det undviker jag gärna.

Hur skapar man en schysst utforskarstämning? Vad kan man ha med för att ge känslan av att det är lite farligt att traska runt, utan att faktiskt ha med några supersoldater eller whatever att slåss mot?

Übereil

Swashbuckler
Tanke 1: Det kan vara värt att ha en plan B planerad om spelarna mot förmodan skiter i att gå ner i underjorden. Exempel är att dom hittar info om att en McGruffin finns därnere. Man kanske kan återställa strömen där nere? Det skulle både göra så att spelarna får brottas med att inte ha något ljus och ge dom ett väldigt bra skäl att ta sig ner i underjorden.

Tanke 2: Det kan vara värt att låta militären hitta basen igen en bit in i kampanjen, det kan vara intressant att se hur gruppen skulle hantera att komma tillbaks och inse att militären håller på att söka igenom deras högkravter.

Och sedan på det faktiska ämnet:

Det kanske finns bomber vars timer råkar sättas på? Känns lite töntigt, men det kanske kan göras intressant på något sätt...

Labbutrymmet kanske har nedrasade delar/hål i golv (och därmed också tak) så att man kan ramla ner till nedre delen?

Dom kanske låser in sig i nederdelen av basen av misstag när strömmen går på ("oj, fan, det var elektroniska lås på alla dörrar...")? Om spelarna gillar labyrinther så kan detta skapas med hål i golv/tak som enda sättet att komma runt dessa dörrar.

Übereil

solvebring

Superhero
Först vill jag bara säga: Så jävla coolt! Önskar att jag bara kunde knalla över gatan och spela med dig som SL. =)

Nå...
Jag diggar hela den här "skaffa replokal"-känslan; att bygga, fixa och dona själv. Det är liksom det kittet - "Okej, här får ni ett gammal cykelrum. Gör vad fan ni vill, bara ni inte pajar något. Vatten? Trasiga vägguttag? Tja, jag vet inte... Det ordnar sig nog. Hej på er!"

Underbar helt enkelt, basen kommer att vara lika skitig och skum som hjältarna själva, om inte mer. Och ja, jag älskar det: Hödljudda fläktar,flimrande skärmar, hemmabyggen av serverburkar som står med hempopnitade chassin vilka man bygga om på bara ett par minuter för att de ska passa alla överdimensionerade nätagg och extra fläktar. Skit som man skrapat ihop på minsta möjliga budget. Ny och gammal teknik blandad i ett nördigt mecha a la smutig superhjälte.

Nå, jag kommer att tänka på alla skumma lokaler som man stöter på i The Dark Tower - all den teknologi som lämnats efter åt sitt eget öde. Och där finns det mycket att hämta rent stämningsmässigt. Men jag förstår att du inte bara vill ha ett dassigt monster, för det är mest bara B och kliché. Ingen riktig utmaning heller för den delen.

Nå, jag vill helt enkelt gå vidare på det här med att basen egentligen inte är övergiven.

x Det första som poppar upp i min skalle är illegala flyktingar. Säg att det börjar lite halvskumt - en inte alltför gammal tidning, matrester, en gammal madrass som faktiskt ser ut att ha sovits på rätt nyligen. Fast allt verkar ju lugnt. Och sedan då när man behöver fixa en vattenläcka eller ett elfel så sticker man ned i någon jävla oljegrop under lokalen och finner en stor grupp illegala flyktingar som bott där innan och som nu gömt sig sedan RP klampade in.

Hur ska man göra med dem? Man kan ju inte bara kasta ut dem? Ska man ange dem? Är det möjligt efter att de faktiskt bönat och bett och man kanske lärt känna dem och deras öde lite granna?

Eller så kanske de illegala flyktingarna kanske är politiska flyktingar - flyktingar från staten eller Chicagos lokala styre?

... De skulle ju förövrigt kunna vara en annan grupp supersnubbar- och kvinnor som är jagade av stater pga en eller annan anledning.

x Ett bortglömt militärt projekt som absolut måste tystas ned vore också najs. Säg att man får igång delar av elen och upptäcker att den förut trasiga hisskorgen fungerar. Den går djupt ned i marken och där hittar man kortslutna, kodlåsta dörrar som naturligtvis kräver lite mek och haxor för att forcera. Nå, vad hittar man där? Jag vet inte exakt men gärna något som är hyschhysch, något som RP inte vet om de ska hålla käft om eller borde avslöja för folket, borde stänga inne eller i hemlighet använda själva.

... Fan att jag inte kommer ihåg alla detaljer kring den teknologi som lämnats kvar från den äldre eran i The Dark Tower för de gamla lagerlokalerna och baserna där var ju totalt jävla awesome...

x Möjligen att någonting i det gamla systemet finns kvar? Man fixar elen man installerar delar av sin egen utrustning och sitt system, och så - what the fuck? Något datoriserat men jävligt smart tekniskt jota finns kvar och smittar ned hjältarnas system och får i princip hela jävla lokalen att jobba mot dem.

Ja, jag har ju för mig att du läst The Dark Tower? Vore det inte fett om lokalen kunde bjuda på ett gammalt halvittrat, galet AI-system som infiltrerar allt och blir din version av Blaine the Mono?

... Det jag kommer på nu. Skithäftig kampanj hur som helst, asskönt stuk på all stämning och trevliga detaljer. Du har gjort ett bra och intressant jobb måste jag säga. Och jag blir verkligen avundsjuk på dem som får spela detta och möta den här övergivna basen och bygga upp den. =)

krank

OK, reveal time:

Det här är en grej för ett kommande äventyr:

Längst ner är det som sagt igenbultat. Det står också DESOLATION med meterhöga bokstäver, skrivet med rödfärg, på den igenmurade ingången. Man verkar ha svetsat dit allt man hittat, allt för att hindra... ja, nånting.

Rollpersonerna kommer den närmaste tiden att bli stolta ägare till både en "life sign detector" med ganska kort räckvidd - och en gestaltdetektor, som de kommer att ombes sno från borgmästarn (öppna problem ftw!)

Grejen är den att därnere finns en Gestalt vid namn Desolation. Det är en Gestalt av det Gömda, som varit där... ett tag. Den är förvirrad, mäktig, farlig.

Och... den är inte en människa. Den har aldrig varit människa. Den är bara en Gestalt. Just nu försöker jag nämligen lura spelarna att Gestaltkrafter är nåtslags psykiska parasiter. Senare (eller kanske innan det här) ska jag tona ner den biten och fokusera på att det minsann är mutationer, en liten klump abnormala celler i hjärnan som sänder ut en viss sorts strålning eller så.

Och det är vad som bor längst ner. I förlängningen måste de bestämma hur och vad de ska göra med Desolation. Få den att hoppa in i en person? Isåfall vem? Släppa den lös? Fortsätta hålla den instängd? Den är svår att diskutera med, verkar ha mycket dåligt korttidsminne. Något verkar... trasigt. Vad? Hur fixar man det?

Och därför vill jag inte pilla alltför mycket med de allra nedersta delarna ännu.

Men - jag gillar hur du tänker, du är helt med på banan =) En AI ska jag fundera på, trots att det är 1987. Immigranter absolut en tanke, det är ju Reagan/Thatcher/Chiletid trots allt.

solvebring

Superhero
Tja, du kan ju i princip placera det jag nämnt vart som helst i byggnadskomplexet.

Men - jag gillar hur du tänker, du är helt med på banan =) En AI ska jag fundera på, trots att det är 1987. Immigranter absolut en tanke, det är ju Reagan/Thatcher/Chiletid trots allt.
Kul att något kunde vara användbart. =) Ja, själv blev jag särskilt fast vid en fuckad AI. Det är trots allt coolt och kan växa i en massa olika riktningar.

Lycka till! :gremlaugh:

Låter förövrigt som att du har ganska så roliga och feta planer på G. Me like.

Übereil

Swashbuckler
Är det tänkt att dom här superkrafterna kommer från dessa mutationer, och att de forskades fram i labbet men släpptes lös iom krashen (dvs det var egentligen ren slump som inte hade något med rymdstationen att göra)?

Detta funkar väl bäst om man forshadowat att det är rymdstationen som är orsaken sedan tidigare. Kan väl göras från och med nu genom att dom hittar krypen vid rymdstationen när de av någon anledning åker dit (krypen försöker klättra in i deras kroppsöppningar!!! Fast bra gjort, givetvis).

Låter väl rätt klyshigt, men det skulle förklara varför det blev nertystat (särskilt om dessa Gestalter ställer till med en jävla massa problem - då vill inte regeringen ta ansvaret).

Übereil

krank

Übereil said:
Är det tänkt att dom här superkrafterna kommer från dessa mutationer, och att de forskades fram i labbet men släpptes lös iom krashen (dvs det var egentligen ren slump som inte hade något med rymdstationen att göra)?

Detta funkar väl bäst om man forshadowat att det är rymdstationen som är orsaken sedan tidigare. Kan väl göras från och med nu genom att dom hittar krypen vid rymdstationen när de av någon anledning åker dit (krypen försöker klättra in i deras kroppsöppningar!!! Fast bra gjort, givetvis).

Låter väl rätt klyshigt, men det skulle förklara varför det blev nertystat (särskilt om dessa Gestalter ställer till med en jävla massa problem - då vill inte regeringen ta ansvaret).

Übereil
OK, om vi ser ännu längre fram i kampanjen (Desolation ligger ju bara 3-6 äventyr framåt, knappt nånting alls):

Gestalterna, eller Alphorna, är egentligen arketyper från det mänskliga kollektiva undermedvetna (jfr. Freud), som brutit sig igenom väggen mellan psyke och fysisk värld. Exakt varför vet jag inte riktigt ännu, men det är inte helt uteslutet att det ligger nån form av transhumanistiska experiment i bakgrunden.

Fast den sanningen ska spelarna få skala lök ännu ett par år för att få reda på. Först ska de tro på psykiska parasiter, sedan mutationer av hjärnloben, sedan regeringsexperiment, sedan utomjordingar, sedan invasion från en annan dimension... Och sen kanske de får reda på den egentliga sanningen.

Alltså, typ: De har fått hintar om att nånting krashade in i rymdstationen utifrån. Det kommer senare att veckla ut sig till en plot om "utomjordingar". Vilket i sin tur leder till insikten om att det som krashade i själva verket kommit från jorden. Vilket i sin tur leder till andra-dimensioner-grejen.

Och varje "sanning" ska gärna gälla i nåt tiotal spelmöten, minst. Är tanken.

Jag valde att inte dra hela den här biten tidigare för att... tja, du ser själv. Vägg av text. Jag vet att en del stör sig på när deras svar "slås ner" genom att jag kommer med information jag inte gett tidigare (det är ju bl.a därför Han ignorerar mig), men jag ser ärligt talat inte hur jag skulle kunna få några svar om jag på allvar skrev in allt det här redan från början...

krank

Och sedan på det faktiska ämnet:

Det kanske finns bomber vars timer råkar sättas på? Känns lite töntigt, men det kanske kan göras intressant på något sätt...

Labbutrymmet kanske har nedrasade delar/hål i golv (och därmed också tak) så att man kan ramla ner till nedre delen?

Dom kanske låser in sig i nederdelen av basen av misstag när strömmen går på ("oj, fan, det var elektroniska lås på alla dörrar...")? Om spelarna gillar labyrinther så kan detta skapas med hål i golv/tak som enda sättet att komma runt dessa dörrar.

Übereil [/quote]

Hm, ja, det är precis sånt här jag är ute efter. Bra skit. Fast jag är osäker på vad mina spelare tycker om labyrinter.

En tanke jag har är att jag vill ha känslan av utforskande utan att ha känslan av att gå i ändlösa korridorer. Jag kommer att rita en karta, och försöka ha berättarkrut för att kunna beskriva varje rum de går igenom. Något viktigt: det ska gärna finnas något att göra eller fundera över i varje rum. Vilka rum finns i en militärbas? Jag tänker mig att det ursprungligen varit en raketsilo av något slag, att basen är uppbyggd kring ett cylindriskt schakt där det funnits en raket/atomvapen/whatever. Kanske flera sådana schakt. I övrigt: Armory, kraftstation, bostäder, uppehållsutrymmen, toaletter, förråd, garage/fordonsförråd.

En grej jag kom på; jag har ju faktiskt introducerat den lede ryssen (soviet) som antagonist för ett ganska bra tag sedan, men inte gjort något av den. Klart det kan finnas ryssar i basen, som utforskar. Och då kan rollpersonerna t.om få något att slåss mot - senast stötte de på en RASPUTIN 12-enhet, de kan få stöta på något liknande den här gången (alltså nåtslags powerarmour a' kalla kriget).

//Krank, som gillar såna här trådar, för de brukar ofelbart få igång hans stelnade tankeprocesser

Übereil

Swashbuckler
Kort fråga: vad gör ryssar i Chicagotrakten? Och hur fan kom dom dit? Liksom, det är en hundra mil innåt kusten, hur lyckades Ryssarna smuggla dit ett militärförband?

Übereil

krank

Übereil said:
Kort fråga: vad gör ryssar i Chicagotrakten? Och hur fan kom dom dit? Liksom, det är en hundra mil innåt kusten, hur lyckades Ryssarna smuggla dit ett militärförband?

Übereil
Det här är kalla kriget. Det finns ryska spioner överallt... =)

Jag har inte riktigt bestämt exakt hur ännu. Bra påpekande dock. Kanske har ryssarna en teleportör? Eller alldeles för djupa kontakter inom nåt fraktbolag?

Übereil

Swashbuckler
En idé är att ryssarna vill undersöka det som hänt i Chicago (vem vet vad för intel dom kan sno med sig hem, och att dom därför smugglat in ett förband. Via Canada, då Canadensarna troligen har mesigare säkerhet än USA. Troligtvis är ryssarna inte helt värdelösa på Engelska då de måste kunna ta sig igenom Canada någolunda obehindrat, vilket öppnar upp för att faktiskt interagera med Ryssarna också. Dom kan antingen har tagit sig de stora sjöarna med något "mutat" fraktbolag eller genom att posa som Jugoslaviska turister som är där på fiskesemester (väst gillade Jugoslavien IIRC).

As for alla rummen - blinkande maskiner kan man väl alltid göra något med tror jag. Men vad skulle sagda maskiner göra? Med någon maskin kan man fiffla med ljuset på något sätt. Kanske att det finns för dåligt med el så att man måste hushålla, vilket man kan göra med någon maskin (av/på knappar för basens alla flyglar/rum)?

Übereil

krank

Trådnekromanti!

Jag har fortfarande inte löst det här. Orkar inte spoilertagga; spelarna får väl fatta.

Nå; en grej jag funderat på de senaste dagarna är det här med transporter till och från basen. Om den ska ligga insprångd i ett berg en bit från Chicago blir det jämrans svårt och krångligt att hyfsat snabbt ta sig till barringtonlägret eller till Chicagozonen.

Så... Vilka transportmöjligheter kan en sån här bas ge? Dels har vi såklart militärfordon, men det känns ju ganska trist. Jag funderar just nu på obehagliga, begränsade och inte helt pålitliga teleportrar, kvarlämnade av militären.

Problemet med nästan alla rollpersonerna kan tänkas stöta på nere i basen är att vilka de än är så kommer de att veta var rollpersonernas bas finns. Not so fucking secret, om t.ex ryssar eller regeringshjältar vet var man bor. Det är helt klart ett problem. Eventuellt kan det lösas om rollpersonerna inte ger sken av att vilja bosätta sig, och om SLP-gruppen eller grupperna inte ges anledning att komma tillbaks.

Det här med flyktingarna/immigranterna kommer jag nog inte att använda. Mest för att jag inte riktigt vet hur jag ska gestalta det på ett bra sätt - vare sig problemstrukturellt eller konkret.

krank

Recca said:
Du glömde spoiler-tag.
Jag räknar med att spelarna vid det här laget greppat att de inte får läsa den här tråden =)

Cybot

Mest spelbar
Skulle det inte vara ganska kul om basen också innehåller en rysk infiltrationsgrupp (som låtsas vara illegala immigranter, men som håller på att träna på att verkligen kunna smälta in). Efter ett tag så tar ledaren (som är den helt klart bäst tränade, utbildade och kunnige), som börjar fatta att de är Gestalter, och avslöjar vilka hans grupp egentligen är.

Enligt hans historia så trodde kreml att de hade blivit utplånade i Chicago incidenten och skrivit av dem.
Ledaren har inte gjort något för att ta kreml ur den illusionen, för han tänker defektera med hela gruppen.
Inte på det gamla vanliga sättet med defektioner (för ungefär hälften av gruppen är fortfarande sovjetfanatiker), utan han (eftersom han också är deras kontaktperson med kreml), tänker helt enkelt låtsas att han har kontakt med kreml och fortsätta med charaden att de är inaktiva sleepers så att de som verkligen vill defektera kan leva ett normalt liv.
Självklart så skulle en grupp Gestalter (med deras diverse kontakter) vara användbara för att uppehålla en sådan illusion. Kanske till och med gå så långt att de ska låtsas att de är ryska specialagenter (skit att de inte kan någon ryska. De är så hårt tränade specialagenter att de ALDRIG bryter sitt cover som "amerikanski").

Kontaktnät, potentiell fiende samt spion- och relationsintriger i ett paket.

Chryckan

Swordsman
krank said:
Trådnekromanti!

Jag har fortfarande inte löst det här. Orkar inte spoilertagga; spelarna får väl fatta.

Nå; en grej jag funderat på de senaste dagarna är det här med transporter till och från basen. Om den ska ligga insprångd i ett berg en bit från Chicago blir det jämrans svårt och krångligt att hyfsat snabbt ta sig till barringtonlägret eller till Chicagozonen.

Så... Vilka transportmöjligheter kan en sån här bas ge? Dels har vi såklart militärfordon, men det känns ju ganska trist. Jag funderar just nu på obehagliga, begränsade och inte helt pålitliga teleportrar, kvarlämnade av militären.

Problemet med nästan alla rollpersonerna kan tänkas stöta på nere i basen är att vilka de än är så kommer de att veta var rollpersonernas bas finns. Not so fucking secret, om t.ex ryssar eller regeringshjältar vet var man bor. Det är helt klart ett problem. Eventuellt kan det lösas om rollpersonerna inte ger sken av att vilja bosätta sig, och om SLP-gruppen eller grupperna inte ges anledning att komma tillbaks.

Det här med flyktingarna/immigranterna kommer jag nog inte att använda. Mest för att jag inte riktigt vet hur jag ska gestalta det på ett bra sätt - vare sig problemstrukturellt eller konkret.

Vet inte om du redan "gett" basen till din spelare och därmed etablerat vart den ligger. Annars så skulle ju den enklaste lösningen vara att helt enkelt flytta basen till en mer central plats. Det logiska eftersom din kampanj utspelar sig i Chicago är ju att knyta an basen till den del av Manhattanprojektet som tog plats vid Chicagos universitet.
Om du lägger basen under Chicago så löser du transport problemet. Dessutom så kan du även lägga till problem som kvarvarande strålning, andra underliga kvarglömda militära experiment, skador från rymdstationskraschen.

Om du inte kan eller vill lägga basen i stan utan ha den i bergen så kan du ju fortfarande knyta an till Manhattanprojektet genom att till exempel ge basen underjordiska pneumatiska höghastighetståg (Tänk raketprylen som Indiana Jones åkte på i början av senaste filmen med med tryckluft istället. Var stort på 40-50-talet.) som leder till en gömd station i Chicago.
Då har basen en 5-10 minuters tågresa från händelsernas centrum.

Recca

Femme Fatale
Om du vill ha mer lowtech så kan det vara världens längsta kulvert, så får de race'a in i stan med sina jeepar. :gremsmile:

Tyr

Hero
krank said:
Det kanske inte är som du tänkt dig, men varför inte använda dig av Desolation? Gestalten har som en aura runt sig, och allt inom den tenderar att falla i glömska. Till en början var auran liten och kunde avskärmas men den blev större och mer kraftfull med tiden. Kanske Desolation blev trött på att folk inte lämnade denne ifred. Till slut så täckte den hela basen och den glömdes helt bort. Denna auran påverkar inte gestalter dock, och om rp:na inser Desolations förmåga så kanske de vill försöka alliera sig med denne för att fortsätta hålla basen hemlig.

Så om rp:na stöter på, låt oss säga ryska infiltratörer, så har deras minnen fler hål än en schweizerost och är lite halvt från vettet. Och även om de kunde rapportera något från var de är så skulle ingen förstå rapporten. Skulle de bege sig till en stad så har de glömt hela skiten och rapporterar att det inte fanns någon bas alls. Det udda beteendet och att de håller till i utkanten för att de "känner sig bättre" där hintar att det är något skumt på gång.

krank

Tyr said:
Det kanske inte är som du tänkt dig, men varför inte använda dig av Desolation? Gestalten har som en aura runt sig, och allt inom den tenderar att falla i glömska. Till en början var auran liten och kunde avskärmas men den blev större och mer kraftfull med tiden. Kanske Desolation blev trött på att folk inte lämnade denne ifred. Till slut så täckte den hela basen och den glömdes helt bort. Denna auran påverkar inte gestalter dock, och om rp:na inser Desolations förmåga så kanske de vill försöka alliera sig med denne för att fortsätta hålla basen hemlig.

Så om rp:na stöter på, låt oss säga ryska infiltratörer, så har deras minnen fler hål än en schweizerost och är lite halvt från vettet. Och även om de kunde rapportera något från var de är så skulle ingen förstå rapporten. Skulle de bege sig till en stad så har de glömt hela skiten och rapporterar att det inte fanns någon bas alls. Det udda beteendet och att de håller till i utkanten för att de "känner sig bättre" där hintar att det är något skumt på gång.

Riktigt bra idé! Jag gillar den. Ska ta och fundera på hur jag ska stoppa in det bara; men det är en asbra förklaring som ger gott om möjligheter.

Jag funderar på om de kanske kan tänkas stöta på två olika grupper. En som liksom de själva är hyfsat nya, men som målinriktat sökt i de nedre regionerna. Och sedan en som... kanske bara är en enda person. Vars sinne är helt bortblåst, pga prolonged exposure därnere. Grönsak. Eller kanske mer savage; lever som en dementerad Gollum därnere...

Vimes

Sillkung
Tyr said:

Sjukt bra idé. Kan tänka mig att basen blir mer och mer underlig och skrämmande. Jag tycker det låter helt awesome!

Recca

Femme Fatale
Rollpersonerna i min London by night kampanj behöver också nåt ställe att bo på och jag har fått massor inspiration från den här tråden.