solvebring
Superhero
När det har scenariots har spelats vill vi lätt ha en krönikerapport!
Själv skulle jag nog kört på med ström, just eftersom det späder på effekten av att det inte är vilken övergiven bas som helst. Kombinationen av topphemlig bas, hög budget och omständigheterna kring hur basen blev övergiven gör att det inte är helt otroligt att försvaret har glömt att säga upp elen för något kodat projekt som ingen kommer ihåg om den är ihopklumpad med andra projekt. Sedan kan du ju göra basen så mörk som du vill. De flesta av de lampor som lämnats på har gått sönder vid det laget. Brand, djur, tid, galna ryssar osv kan ha sabbat eltillförseln för vissa delar av basen. På så sätt kan du skräddarsy precis var du vill ha lyse och var du vill ha el för maximerad upplevelse. Saker som att ta sig in den mörka basen och helt plötsligt höra fläktar från ventilationen. Att ha rört sig genom korridorer med sporadiskt lyse för att sedan prova att slå på lyset i ett mörkt rum och stöta på ryssarna för första gången. Att försöka få ut någon information från urgamla datorterminaler osv.krank said:Stor, mörk bas. Ingen ström. Den är mestadels insprängd i berg eller möjligen mark.
Bara en tanke. När ryssarna började känna av effekterna på korttidsminnet så kan de ha börjat skriva anteckningar på armarna med kulspetspennor för att inte tappa bort anteckningarna. De insåg inte hur farligt det var att stanna. När de sedan var så långt gångna att de inte kunde förstå sig på anteckningarna så blev de mer som kroppsmålningar som de förnyar i ritualer. Finns gott om pennor i kontor och labaratorier. De kan också syssla med "grottmålningar" där de ritar saker som hänt och vad de sett.krank said:Det finns ett gäng vilda människor, som saknar egentligt språk och civilisation. Som postapok-vildar eller grottmänniskor. De har satt upp primitiva fällor och kan anfalla med spjut de tillverkat. Telepati avslöjar att de helt saknar minne, och har blivit närmast djurlika. Dessa människor är resterna av ett ryskt team. De tillber resterna av en Rasputin 12-powerrustning som en gudom, kanske. Om det inte känns för lökigt.
Potentiellt så tror jag att det räcker och blir över. Men det skadar väl inte att ha ett par äventyrskrokar i bakfickan om rollpersonerna skippar för mycket.krank said:Behöver jag någon mer grupp, något mer problem?
Något liknande en Titan 1 missilsilo?krank said:Nu ska vi se; Element:
Stor, mörk bas. Ingen ström. Den är mestadels insprängd i berg eller möjligen mark.
Daaaamn! Balltofta nästa!Cybot said:
Hehe... Tog det där bokstavligen när jag läste det första gången. En stor muterad röd sill som bebodde basen.krank said:Nu ska vi se; Element:
Stor, mörk bas. Ingen ström. Den är mestadels insprängd i berg eller möjligen mark.
Laboratorier, med rester av biologiskt material. Det har brunnit. Några stora "klontuber" är trasiga. Detta är mestadels en röd sill, men kommer att användas för att lura spelarna att Alphakrafter är resultatet av mutationer och/eller genetisk manipulation/experiment.
Rätt mycket den riktningen, ja.Cybot said:
Haha, sorry. Jag tänkte länka hit men glömde bort det.chryckan said:Hehe... Tog det där bokstavligen när jag läste det första gången. En stor muterad röd sill som bebodde basen.
Bra grejer, precis sånt jag hade tänkt förbereda =)chryckan said:Varför inte utnyttja själva miljön till att ge hjältarna ett antal relativt lätta men stämningsskapande problem.
Luftslussar till biologiska laboratorier som plötsligt går i baklås och stänger av syret när hjältarna använder dom.
Sönder rostade gångbroar som lossnar och riskerar att skicka ner hjältarna i hisschakt och avgrunder.
Golv som kollapsar.
Utrymmen fulla med farlig gegga som läkt ut.
Transformatorer som får överslag och skapar nät av blixt urladdningar.
Och så vidare...
Bara små grejer som bara understryker att a; stället har varit övergiven under en lång tid, b; det kommer ta tid och energi till att rusta upp basen, c; tills stället är upprustat så är det ingen lek stuga.
Hemmabygge som heter >Human. Det håller just nu på och byggs om. Men inom ett par månader hoppas jag kunna presentera nåt begripligt.chryckan said:(Lite off topic mer är nyfiken på vilket regel system du använder för ett superhjälte spel?)
Idag måste jag bestämma mig för hur jag ska göra med det här. I dagsläget lutar jag åt att dels ha "Alpha-ryssen" och "biogrejs i luften" som potentiella saker man kan göra något åt; och i övrigt vara redo att låta rollpersonerna kämpa lagom hårt mot andra saker de kan tänkas få för sig är orsaken.krank said:Jag skulle behöva något sätt att få rollpersonerna att tro att de tagit bort eller möjligen fått kontroll över minnesförlustgrejen. Så att de inte märker att Desolation finns där, så att de inte fortsätter gräva djupare än jag vill att de ska göra just nu.
Så... vad ska jag lura i dem? Att det är luften, som de kan vädra ut bara de får igång kraftverket som styr ventilationen? Att det är nåtslags fält från teknologi? Att en av de primitiva ryssarna är en Alpha med en minnesförlustförmåga?
Bra tanke. Det är coolt med varningsskyltar som saknar text.chryckan said:En liten över elak tvist jag kom att tänka på när jag läste att Desolation radera text ur böcker och datorer.
Gäller det även varningsskyltar? }:>
Cybot said:Tja. Du kan ha en av de primitiva ryssarna babbla om att de måste få upp labbets containmentfield, men han vet inte varför och han minns inte hur. Kanske är det för att minnas som han måste göra det? Men han vet inte hur.
Men han är säker på att om de bara får man igång labbets kraftsystem så löser sig saken. Det vet han.
Så kan man sända äventyrarna på villovägar genom att när man väl har fått igång nödkraften så kan man interagera med labbets dator som varnar om att labbet har höga doser av strålning (någon typ av strålning. Mumbojumbo strålning som var en av labbets felaktiga förklaringar på källan till Gestalternas kraft, men det förklarar man inte. Lite röda strömmingar är alltid trevligt) och att man måste få igång labbets primärgenerator för att aktivera säkerhetsystemen.
När man väl fått igång generatorn så går det ordinära lyset igång, datorn säger att strålningen är under kontroll, ryssen är glad (även om han fortfarande inte minns saker) och stället ser faktiskt mer hemtrevligt ut.