Nekromanti Problem: Lära sig färdigheter i spel.

KamiFisk

Hero
Det har hänt flera gånger när jag varit med och spelat att det blir färdighets inflation. Alla lär sig av alla och tillslut har alla rollpersoner tonvis med färdigheter.

Som spelledare har jag övertygat folk att inte lära varandra, men jag skulle vilja hitta en regelteknisk lösning så att "svaga" spelledare har något att luta sig emot.

Ram

Skev
McFisk said:
Det har hänt flera gånger när jag varit med och spelat att det blir färdighets inflation. Alla lär sig av alla och tillslut har alla rollpersoner tonvis med färdigheter.

Som spelledare har jag övertygat folk att inte lära varandra, men jag skulle vilja hitta en regelteknisk lösning så att "svaga" spelledare har något att luta sig emot.
Jag har i omgångar kört med att det finns en bestämd mängd kunskap man kan ha (egentligen hålla fräsch). Du kan bara totalt ha 100 poäng att fördela över alla dina färdigheter typ och om du vill skaffa dig nya så får du dra ned gamla. Inte superbra, men enkelt att förstå och mycket funktionellt.

anth

Vetefan
En lösning är att om en rollperson inte använt en förmåga på ett halvår i världen så börjar den sjunka.
Enklast är att använda BRPs "skillchecks", d.v.s. man ska "misslyckas" med sin skill för att den inte ska sjunka.

Men det kräver merarbete för spelledaren eftersom denne måste föra statistik på när olika färdigheter användes sist. Dessutom måste han göra det i hemlighet så att inte spelarna påminns om att deras rollpersoner inte använt en förmåga på väldigt länge.

Givetvis ska spelaren inte få reda på att hans rollperson blivit sämre, det blir en trevlig överraskning när rollpersonen till slut använder förmågan.

Man kan dessutom lägga ett tak på hur mycket rollpersonen kan lära sig, sedan åker det äldsta helt enkelt ut ur hjärnan. :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Min lösning: Spelarna får inga extra poäng att spendera på färdigheter av träning, utan kan snarare använda träningen som motivation för hur de placerar de poäng de ändå får per äventyr eller spelmöte. Då bibehålls balansen.

Andra delar av min lösning är att dels dela ut väldigt lite poäng, och dels se till så att det inte finns så värst mycket "nertid" i äventuren så att de skulle hinna spendera de, säg, sex månader det krävs för en normal människa att bli hyfsad på nåt man inte kunnat något om tidigare.

rjonas

Hero
Ram said:
Jag har i omgångar kört med att det finns en bestämd mängd kunskap man kan ha (egentligen hålla fräsch). Du kan bara totalt ha 100 poäng att fördela över alla dina färdigheter typ och om du vill skaffa dig nya så får du dra ned gamla. Inte superbra, men enkelt att förstå och mycket funktionellt.
Jag gillar det här systemet. Det leder till att figurerna förändras över tiden och anpassar sig efter spelstilen. Det kan dock vara lite för avslöjande eftersom det driver alla rollfigurer mot samma färdigheter. Men om man silo:ar upp det med klasser är det fiffigt. Typ att tjuvar har rabatt på undrevärlden-färdigheter.

Jag kör annars en variant där det bara finns åtta färdigheter som påverkar spelet hårt. Utöver det kan du fabulera kunskaper i vad du vill. De åtta färdigheterna delas upp mellan spelarna så ingen har färdigheter som någon annan har. Om det krävs kan man byta färdighet med varandra eller till och med låna en färdighet. Det låter knasigt men jag har funnit att olika rollpersoner har olika förevändningar att använda en enskild färdighet.

Nu är jag sprickfärdig av förväntan för jag är på väg att ta ett steg upp i rollspelsfixarsvängen. Mer om det senare.

KamiFisk

Hero
Alla idéer verkar vara riktigt trevliga.
Jag har själv gått i tankar under kvällen och de saker jag kommit fram till att, dels förlänga tiden det tar att lära sig något. Men även att man kanske måste ha en Pedagogik färdighet för att kunna lära ut effektivt.

Gillar skarpt idén om att man bara kan ha ett visst antal färdigheter sen får man byta ut de gamla om man vill lära sig något nytt, snor nog den om det går för sig. =)

Spitfire

Swordsman
Det var därför jag gillade "upkeep" i Western.
En färdighet som är skyhög men inte använts på länge införskaffad under skapandet? Strunta i betala och riskera att du glömmer saker.
Du glömmer inte allt, utan på en viss nivå är det gratis.

Fast en ide är att om man inte använt en färdighet så får man avdrag på -1, sen -2 , sen -3 osv. Sen får man köpa loss dessa minus billigare än att tvingas köpa tillbaka en färdighet, för att simulera en viss tids ringrostighet, men sen kommer allt tillbaka..