Nekromanti Problem med arv

chrull

Stockholm Kartell
Det är ju de andra spelarnas rättighet att ta sina döda kamraters saker.
Eh. nått sånt i alla fall.

Jag skulle i alla fall bli asförbannad om SL kom men stadsvakten och sa åt mig att jag inte fick ta min döde kamrats magiska pryttlar...
Och jag tycker det är en idiotisk lösning på ett vanligt problem.

Har man problem med för mycket magiska föremål så finns det ett väldigt enkelt sätt att lösa det på. Ge inte bort så många. skär ner på dem totalt.

Annars kan man ju helt enkelt se till att kroppen och prylarna förstörs. Men på ett sätt som inte direkt ger spelarna anledning att tro att det är för att de inte ska få hans saker.

Det är ju faktiskt SL som delat ut alla magiska föremål. Kommer han då och ångrar sig så blir man ju bara arg. Dela ut mindre istället...

chrull

Troberg

Sinister eater
Jag skulle i alla fall bli asförbannad om SL kom men stadsvakten och sa åt mig att jag inte fick ta min döde kamrats magiska pryttlar...
Håller med, i de flesta situationer skulle det känna konstlat.

Det är ju faktiskt SL som delat ut alla magiska föremål. Kommer han då och ångrar sig så blir man ju bara arg. Dela ut mindre istället...
Dessutom så händer det ganska ofta för mig att spelarna lyckas bli tillfångatagna eller liknande. I många fall så innebär detta att det första den som fångat dem gör är att ta deras föremål, ofta dessutom att han/hon/de säljer dem så fort som möjligt.

Sedan kan man ju låta spelarna jaga runt halva stan efter pryttlarna tills de tröttnar.

DanielSchenström

Swashbuckler
"Jag skulle i alla fall bli asförbannad om SL kom men stadsvakten och sa åt mig att jag inte fick ta min döde kamrats magiska pryttlar...
Och jag tycker det är en idiotisk lösning på ett vanligt problem."

Lösningen ska isåfall komma ett bra tag innan, ha presenterats som en del i kulturen. Vår värld är ju fylld av exempel där folk begravts med sina bästa ägodelar av en anledning eller annan. Som efterkonstruktion suger det förstås.

Hade det varit jag, och det har varit jag en gång, då skulle jag försöka integrera in förlusten i kampanjen. (Hur jag löste det? Tja, rollpersonerna släppte lös en gud som en annan gud hade infångat, men när de skulle fly lät guden dem fångas och ställas inför valet av att behålla alla sina ägodelar eller sina vänner och familj. Samtidigt nere i världen hade en superonding lurat en annan äventyrargrupp (andra rollpersoner, annan kampanj, samma värld) att slänga i ett svärd i havet, det svärdet formade om världen efter superondingens vilja vilket tog bort resterande störande magi.)

Så, när får jag höra Monty Haul och koboldism ropas efter mig? :gremwink:

Black_Ocean

Veteran
Har man problem med för mycket magiska föremål så finns det ett väldigt enkelt sätt att lösa det på. Ge inte bort så många. skär ner på dem totalt.
Om du hade mej som SL så skulle du veta att jag inte ger ut magiska föremål till höger och vänster. Jag är snål på den punkten (precis som med allt annat enligt Black Dwarf :gremsmile:) Men problemet är inte mängden man ger ut utan det att de då finns där mer eller mindre permanent inom spelgruppen.

Annars kan man ju helt enkelt se till att kroppen och prylarna förstörs. Men på ett sätt som inte direkt ger spelarna anledning att tro att det är för att de inte ska få hans saker.
Visst, det där fungerar ibland men upprepar det sig så blir det bara skit. Spelare är inte dumma.

Black_Ocean

Veteran
Ja..jag vet, men mycket lättare att skylla på någon annan :gremcrazy:

Skyll inte på mej, skyll på MIN lärare (han som inte finns här men är mera känd som Tomp :gremlaugh:)..och ja, det håller på att ändra på den punkten för mig.
Dock blev det ett problem då man måste lära upp nya spelare från grunden.

Nightowl

Champion
Liksom, det är en bit av din själ som du planterar i ringen. Hur bekvämt kan det vara på en skala?
Dessutom kan det vara FARLIGT att göra sådär... Jag kände en kille en gång som lade nästan alla sina PSY-poäng på en ring och så kom det en osnuten hobbit och slängde den i en vulkan...

Erik