Nekromanti Problem med inloggning

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag har haft problem ett tag nu med inloggningen på rollspel.nu, och på senare tiden har det blivit värre. Jag loggar in som vanligt, och kommer till min kontrollpanel, men när jag klickar på ett forum så loggas jag automatiskt ut. Om jag sedan klickar på "logga in" står det att användarnamnet/lösenordet inte hittades. Om jag tittar på "inloggade"-sidan är jag ibland inloggad enligt den.

Det brukar funka efter att jag provar att logga in upprepade gånger från Forumlista-sidan eller informationssidan, men idag tvingades jag göra över tjugo inloggningsförsök innan jag accepterades.

Jag har rensat cachen.

Jag kör Firefox 2.0.0.11

Någon som har förslag på lösning?

- Vitulv

Troberg

Sinister eater
Jag har haft liknande problem. Både i Windows/Opera, Linux/Konqueror och Linux/Opera.

Dimfrost

Special Circumstances
Har du testat att kryssa för "kom ihåg mig"-rutan? Det brukar hjälpa mig när jag loggas ut, men jag är inte säker på att det är samma problem. Hur som helst är det inget problem att använda den även på en publik dator om man ser till att logga ut efter sig.

/Dimfrost

Vitulv

Har du testat att kryssa för "kom ihåg mig"-rutan? Det brukar hjälpa mig när jag loggas ut, men jag är inte säker på att det är samma problem.
Jajjemän, använder alltid den. Och när jag kommer till wrnu så står det ofta på första sidan att jag är inloggad, men tji får jag när jag försöker komma till ett forum eller till kontrollpanelen, då sidan ber mig om inloggningsuppgifter ändå.

Gardener

Champion
Det där är precis vad som händer när en cookie inte blir satt. Kontrollpanelen visas första gången därför att den går på inloggningsuppgifterna som du angav, men alla nya sidor måste ha cookien för att veta att du är inloggad. Därför ser det ut som om du blir inloggad och du sedan blir utloggad igen.

Exakt vad problemet beror på r däremot svårare att säga. Några vanliga problem:

* Du har inte cookies aktiverat. (verkar dock inte riktigt vara fallet då det funkar ibland)
* Din browser är buggig och hanterar cookies felaktigt (får inte skriva till cookie-filen eller så till exempel, men din browser-version verkar vara vettig, och om det funkar på andra siter så lär inte heller det vara problemet)
* Du loggar in via en annan domän än den som du sedan använder för att surfa på. (borde inte vara ett problem eftersom cookien ska sättas till .rollspel.nu och alltså gälla alla underdomäner på siten).
* Du har en övernitisk brandvägg som rensar bort cookies som något farligt och integritetskränkande (Norton är speciellt knäpp på detta, kolla dina brandväggsinställningar helt enkelt)
* Du sitter bakom en proxy som av nån anledning inte propagerar vidare cookies korrekt (låter galet och det är isf din internetleverantör som har konfat den helt fel eller har en trasig proxy)
* Kakmonstret har hittat in i din dator och äter upp alla kakorna (troligt, men borde vara lätt att upptäcka)
* Siten har buggat ur och skriver kakorna felaktigt (troligt, men då borde det bli fel för fler, och jag har dessutom inte rört något på länge)
* Det kommer utskrift på sidan innan cookien har satts, då blir den aldrig satt (kan enkelt kontrolleras genom att det blir error-meddelande eller annan ful text allra längst upp på sidan när du loggar in)

...finns säker fler möjliga problemområden... cookies är ett sattyg.

Du kan iaf kolla vilka cookies som är satt för siten med den här länken:
http://forum.rollspel.nu/cookiepal.php?Cat=0

Du borde ha en w3t_myid som innehåller ditt användarnummer för att du ska vara inloggad.

Krille

Super Moderator
* Siten har buggat ur och skriver kakorna felaktigt (troligt, men då borde det bli fel för fler, och jag har dessutom inte rört något på länge)
Det kan mycket väl vara så: mitt konto för min dryga magilärare på Eon-forumet (Rafali) uppför sig på exakt samma sätt. Exakt hur länge det har varit så är helt okänt, eftersom jag inte har använt mig av det på hur länge som helst och upptäckte det först när det var dags att dryga sig på Eon-forumet igen.

Det här kontot uppför sig som vanligt, dock.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Det är ingenting ovanligt. Jag tycker ofta kakorna är lite buggiga - och har varit så under en lång tid. Men jag har get upp idén om att det ska lösa sig innan vi äntligen får det nya forumet.

Vitulv

* Du har en övernitisk brandvägg som rensar bort cookies som något farligt och integritetskränkande (Norton är speciellt knäpp på detta, kolla dina brandväggsinställningar helt enkelt)
Det kan stämma, jag kör nämligen Norton. Kanske har vi någon annan användare som också gör det som har lust att berätta hur man ska göra inställningar för att hantera problemet? Jag hittar nämligen inte.

- Vitulv

Krille

Super Moderator
Det kan stämma, jag kör nämligen Norton.
Det gör inte jag, men problemet uppstår för Rafali i alla fall. :gremgrin:

Konstigt nog fungerade det när jag loggade in i en annan webbläsare (IE7). Men när jag loggar ut, rensar cookies, och loggar in i Opera med Rafali så fungerar det inte.

Krille-kontot funkar fortfarande.

Vitulv

Förresten, senaste två dagarna har det fungerat mycket bättre för mig. Jag är visserligen inloggad när jag kommer till förstasidan, utan att fortsätta vara det när jag klickar på kontrollpanelen, men jag behöver åtminstone bara logga in en gång efter det.

- Vitulv