Trappa ner med striden
"
tror jag ska göra ett par äventyr där det inte är en ända strid
då kanske krigar lusten dras ner lite..."
Nej.. Jag tror inte (från egna erfarenheter) det kommer att fungera.. Att göra på detta sätt
eller att våldföra sig
ännu mer på rollpersonerna (vilket
Markusu skrev och det är nog IMHO det sämsta tips i hela forumshistorien som man kan ge) ger bara negativa effekter..
Ok, tänk dig själv.. Du gillar knark (läs: strid - men exemplet blir tydligare med knark).. Om någon tar knarket ifrån dig och säger "Nä, du.. Du ska minsann inte få knarka på 13 dagar".. Vad händer? Jo, de får abstinens och börjar gnälla.. Vill du att dina spelare ska ha tråkigt under spelmöten, så visst - kör på ickekombattanta äventyr..
Ponera istället att du gillar knark och kör på med
ännu mera knark för att överdosera (läs: slaktar dina spelares rollpersoner).. Vad händer? Jo, dina spelare inser att deras rollpersoner är för dåliga på att slåss och istället gör
ännu bättre rollpersoner i fortsättningen.. Det blir bara en ond spiral av det hela, där stridigheten trappas upp.. Du gör bra monster, de gör stridsdugliga rollpersoner, du gör bättre monster, de gör stridsveteraner, du gör ännu bättre monster, de gör vapenmästare..
Om dina spelare nu bara tycker strid är kul så har du tre alternativ som till och med går att kombineras med varandra..
× Prata med dem.. Detta är det mest vuxna sättet.. Säg att du inte tycker det är kul att jämnt köra strider och ge förslag på andra saker som skulle kunna vara kul att spela.. Föreslå lite kampanjer där spelarna spelar personer i riddarsällskap (en riddare och dennes tjänstefolk), gycklarsällskap, magikerlärlingar eller köpmännagillen.. Det är lättare att övertyga om de får alternativ..
× Kör på deras spår och gör någon kampanj där de är legosoldater eller liknande men försök väva in andra historier.. Många av de krigsfilmer och -serier som jag själv tycker är bra (
Space: Above and Beyond -
Good Morning, Vietnam -
Taegukgi) innehåller förvisso stridande men fokus är på karaktärsutveckling och händelserna runtomkring kriget.. Ta och spana in lite filmer och ta inspiration.. Vad du gör är alltså att du ger med dig till vad dina spelare vill spela och sedan slänger in egna influenser.. Det är lättare att följa en ström och sedan styra den i din riktning än att helt försöka stoppa den..
× Trappa ner på stridandet.. Ändra förhållningen i världen till att endast riddare har vapen större än kortsvärd.. Alver kan ha sina bågar visst, men har dolkar som närstridvapen och inte töntgrejer som lyfalisvärd.. Låt motståndarna som rollpersonerna möter ha stridsvärden mellan 7 till 9 och låt spelarna få
slakta.. Från egen erfarenhet så tror jag att efter något år (mina spelares rollpersoner dog sällan) har färdighetsvärdena sänkts med ett par snäpp.. Kom ihåg att alla varelser inte vill strida.. Vissa vill hellre ge sig än bege sig in i kamp med ett par äventyrare som är beväpnat upp till tänderna.. Många skyr också sådana krigiska personer, så om spelarna fortsätter envisas med att bära rustningar så får de svårare att söka kontakt med lokalbefolkningen..
för att ge en poäng på något som man kan göra med många (strids)färdigheter said:
Denna färdighet reflekterar en krigarens förmåga att dra sitt svärd och hugga i samma rörelse. Med denna färdighet kan man alltså dra sitt vapen och hugga i samma SR. /.../ Iaijutsu kan endast utföras med katana och ninjato, och för att lyckas krävs att man bär svärdet med eggen uppåt, något som normalt ses som ett tecken på agressivitet.
/
Han som citerade ur DoD: Samuraj, som där gav exempel på
regelmässig fördel men
världsmässig nackdel