Nekromanti Problem med krigiska rollpersoner

Myrcht

Veteran
Tjenare

har ni andra spelledare också problem med att alla spelare vill skapa "krigiska rollpersoner" hela tiden? som bara vill vara vapenmästare eller liknande, och kunna typ unika stridskonster. och som bara är aktiva när det e stri på g, annars e dom typ "halft med" i spelet? jag tycker sånt e gaska jobbigt iaf :p

Vicotnik

Den onde
Staff member
Låt dom skapa krigiska karaktärer och sen så amputerar och bryter ben i deras kroppar... Låt dom bryta tex högerarm på två olika ställen. Och du kan med lätthet säga att det är en av riskerna med att slåss.

Och sen så kan du ju alltid lägga om spelstillen så det inte blir så mycket strid och mer problemlösning och rollspelande. Dvs köra i sådana miljöer där det inte behövs en massa tärningsslag.

//Vicotnik som (o)gillar benbrott och avhuggna armar.

Hjalle

Swashbuckler
Visst kan man ändra på dem och så, men om det är det spelarna tycker är roligt så är det faktiskt spelledarens servicejobb att ordna fram äventyr som passar spelarnas spelstil. Sedan handlar det förstås om att alla ska ha roligt, så ett mellanting är nog det bästa.

Till Fredde: Nu tycker jag att du är lite bitter. :gremwink:

-Hjalle, skjuter in.

Marukusu

Hero
Marukusu's reviderade recept mot koboldighet

Du som SL kan antingen:

1. Döda dem.

a) Hårt och brutalt.
b) Visa ingen nåd.

2. Lemlästa dem.

a) Hårt och brutalt.
b) Kapa gärna av deras armar så att de inte kan fäktas.

3. Förslava dem.

a) Hårt och brutalt.
b) Förnedra dem maximalt.

4. Pacifiera dem.

a) Hårt och brutalt.
b) Låt deras samvete hinna ifatt dem.

5. Äg dem.

a) Hårt och brutalt.
b) Du är SL, för bövelen. Dina ord är lag, och om dina spelare inte respekterar det så kan de fara åt helvete. Tvinga dem att spela oboffriga roller om du inte tycker om att spelleda boffriga roller.

- Danne, funderar på att ge ut en kokbok.

Madon

Warrior
Mitt förslag är helt enkelt att låta dem ha det svårare om de är bättre i strid. Då inte genom att möta drakar, eller bara svårare fiender. Utan att de inte behöver använda sina kunskaper så ofta.

Till exempel så måste de klå person A. Problemet är att när de kommer dit så har person A livvakterna A-Z. Nu för att inte bli nerslagen av person As livvakter måste de ta sig till en baron och övertala honom att ge dem föremål 1, eller helt enkelt ta det. Kanske någon lite lättare strid, som de totalt överlägset äger alla tills de får en massa pilar i benen och rövare Q snor föremål 1.

/Madon - Evil

Twooshort

Veteran
Rövare Q? Vad hände med Livvakterna A-Z (inkluderar Q) Menar du inte livvakt Q utklädd till rövare så att person A nu har föremålet de behöver, och de kommer behöva sno tillbaks det alldeles blixtefort?

Eller så behöver man inte lägga problemen på hög på det där viset utan helt enkelt slänga in ett mycket litet I-landsproblem som gör deras ganska bultiga uppgift mycket svårare. Till exempel kanske prinsessan de ska eskotera till hennes bröllop (alltjämt plågade av banditer om spelarna verkligen måste ha lite strid) ångrar sig och inte vill gifta sig (oavsett om hon har nåt val eller inte). Hur hanterar spelarna det?

lijat

Swordsman
Släcktfejder

Istället för livakter kan man blanda in släckten. För varje npc som spelarna slår ihjäl i onöda så kommer det tre släcktingar efter dom om man har ihjäl dessa tre kommer tre till för var och en och så vidare detta leder till att rollpersoner som har ihjäl allt dom ser får armeer med fiender och fler släcktfejder än det går hålla reda på medans dom som är mindre flitiga med vapnena inte har lika många fienderutan kan ängna sig åt annat. (det vill säga låt konsekvenserna vara spelvärdsberoende och inte produkten av spelledarens godtycke) Se också till att spelarna vet varför det kommer så många efter dem och ge dem en ärlig chans att fly eller gömma sig från komfrontationen alltenativt lösa den diplomatisk innan det urartar.

Lijat - tror att detdär borde främja rollspelandet.

Aeon

Warrior
Stridssystem och sånt

Problemet med att alla spelare vill göra krigande karaktärer är nog det att Eon fixerar sig så pass mycket vid strid.

Det finns ett roligt och avancerat system för strid men inte ett för tex handel.

Förlänningssystemet gör det väldigt roligt att spela adlig, och magisystemet gör det roligt att spela magiker. Bristen på villiga magiker är nog ofta att magisystemet är´ganska komplicerat.

Sedan att spelare känner sig utanför om de inte spelar krigare beror på äventyret. Om strid tar upp mycket tid och de inte kan delta så blir de utanför. En konsekvens av att stridssystemet är väldigt segspelat är då också att strid tar upp mycket tid.

Det beror på spelledaren att spelarna inte väljer att spela olika karaktärer för att äventyren inte är tillräckligt balanserad.

Något spelledaren ofta gör fel är att det inte förekommer några konsekvenser av att strida. Man kan inte dra svärd på värdshuset och döda den fulla tiraken, då blir man gripen och dömd till döden. Något som händer allt för sällan tror jag.

ZaiToh

Warrior
Jag förstår inte...

Bristen på villiga magiker är nog ofta att magisystemet är´ganska komplicerat.

Håller med dig förrutom ovan citerade fras. Vad är det egentligen som är så svårt med magisystemet??? Läser detta till höger och vänster men har aldrig upplevt det själv. Den som spelar magiker i vår grupp frågade jag bara om hon ville det - visst sa hon och 1.5 timmar senare behärskade hon vid 'förhöret' besvärjelse och improviserad magi till fullo. Hon hade också full koll på vilken aspekt som passade hennes karaktär bäst.

Är rädd för att det har med inställning att göra. Tror man att det är svårt så nog fan blir det svårt. Att ta emot en karaktär från en SL med färdiga besvärjelser ska vem som helst klara av. Det står ju precis vad som ska göras så det räcker att SL kan bakomliggande regler.

Att hindra krigisar när det inte passar löses väl enklast genom att faktiskt prata med spelarna? Kompromissa och se till att ingen blir glömd. Tror de flesta som vill spela kan genomleva 3-4 spelmöten utan minsta strid om de får en hejdundrande strid emellanåt. 'Slentrianfighter' känner jag inte att det tillför särskillt mkt. För att riskera livet ska det vara av en anledning... det är inte att ta sig från punkt A till punkt B och bli överfallen 3-4 gånger.

Den dära...

Veteran
Re: Släcktfejder

Apropå släktfejder tycker jag det är ganska kul med rollpersoner om de har en ordentlig släkt. Många komme rofta undan med att släkten bor lånt, långt borta att man har klarat sig själv hela livet eller helt enkelt inte bryr sig.

Hur uppmuntrar man till släktrollspel?

Korpen

Hero

Tror det är fel metod, det snarare förstärker beteendet, om man inte vill att spelarna ska vara krigare så ska man helt enkelt förhindra att de kan inleda stid, inte göra stiderna svårare, det uppmuntar bara att nästa gång skapa en rp som är ÄNNU bättre på att slåss.

ZaiToh

Warrior

Kan ju utnyttjas i mer än ren strid tänkte jag. Rollpersonerna börjar nekas varor och tjänster, får betala extra för allt de har för sig, utbuade när de kommer in på värdhuset... Finns så många sätt som inte är stridsrelaterat.

galenapa

Veteran
Jag hade tidigare RP som bara gjorde tunga krigare.

Jag började då med en kampanj där samtliga fick vara 16 år...

Jag brände hela byn med ett gäng ashariska rövare i långbåtar, sen gällde det att fly för glatta livet men också att ta reda på varför detta skedde.

inte mycket strid men bra rollspel, det låg ju självklart ett större motiv bakom.

Sauron90

Veteran
är percis lika dant för mina spelare dom säger

nej det är bara roligt att vara krigare allt annat suger!

tror jag ska göra ett par äventyr där det inte är en ända strid

då kanske krigar lusten dras ner lite...

Rickard

Urverk speldesign
Trappa ner med striden

"tror jag ska göra ett par äventyr där det inte är en ända strid

då kanske krigar lusten dras ner lite...
"
Nej.. Jag tror inte (från egna erfarenheter) det kommer att fungera.. Att göra på detta sätt eller att våldföra sig ännu mer på rollpersonerna (vilket Markusu skrev och det är nog IMHO det sämsta tips i hela forumshistorien som man kan ge) ger bara negativa effekter..

Ok, tänk dig själv.. Du gillar knark (läs: strid - men exemplet blir tydligare med knark).. Om någon tar knarket ifrån dig och säger "Nä, du.. Du ska minsann inte få knarka på 13 dagar".. Vad händer? Jo, de får abstinens och börjar gnälla.. Vill du att dina spelare ska ha tråkigt under spelmöten, så visst - kör på ickekombattanta äventyr..

Ponera istället att du gillar knark och kör på med ännu mera knark för att överdosera (läs: slaktar dina spelares rollpersoner).. Vad händer? Jo, dina spelare inser att deras rollpersoner är för dåliga på att slåss och istället gör ännu bättre rollpersoner i fortsättningen.. Det blir bara en ond spiral av det hela, där stridigheten trappas upp.. Du gör bra monster, de gör stridsdugliga rollpersoner, du gör bättre monster, de gör stridsveteraner, du gör ännu bättre monster, de gör vapenmästare..

Om dina spelare nu bara tycker strid är kul så har du tre alternativ som till och med går att kombineras med varandra..
× Prata med dem.. Detta är det mest vuxna sättet.. Säg att du inte tycker det är kul att jämnt köra strider och ge förslag på andra saker som skulle kunna vara kul att spela.. Föreslå lite kampanjer där spelarna spelar personer i riddarsällskap (en riddare och dennes tjänstefolk), gycklarsällskap, magikerlärlingar eller köpmännagillen.. Det är lättare att övertyga om de får alternativ..

× Kör på deras spår och gör någon kampanj där de är legosoldater eller liknande men försök väva in andra historier.. Många av de krigsfilmer och -serier som jag själv tycker är bra (Space: Above and Beyond - Good Morning, Vietnam - Taegukgi) innehåller förvisso stridande men fokus är på karaktärsutveckling och händelserna runtomkring kriget.. Ta och spana in lite filmer och ta inspiration.. Vad du gör är alltså att du ger med dig till vad dina spelare vill spela och sedan slänger in egna influenser.. Det är lättare att följa en ström och sedan styra den i din riktning än att helt försöka stoppa den..

× Trappa ner på stridandet.. Ändra förhållningen i världen till att endast riddare har vapen större än kortsvärd.. Alver kan ha sina bågar visst, men har dolkar som närstridvapen och inte töntgrejer som lyfalisvärd.. Låt motståndarna som rollpersonerna möter ha stridsvärden mellan 7 till 9 och låt spelarna få slakta.. Från egen erfarenhet så tror jag att efter något år (mina spelares rollpersoner dog sällan) har färdighetsvärdena sänkts med ett par snäpp.. Kom ihåg att alla varelser inte vill strida.. Vissa vill hellre ge sig än bege sig in i kamp med ett par äventyrare som är beväpnat upp till tänderna.. Många skyr också sådana krigiska personer, så om spelarna fortsätter envisas med att bära rustningar så får de svårare att söka kontakt med lokalbefolkningen..

för att ge en poäng på något som man kan göra med många (strids)färdigheter said:
Denna färdighet reflekterar en krigarens förmåga att dra sitt svärd och hugga i samma rörelse. Med denna färdighet kan man alltså dra sitt vapen och hugga i samma SR. /.../ Iaijutsu kan endast utföras med katana och ninjato, och för att lyckas krävs att man bär svärdet med eggen uppåt, något som normalt ses som ett tecken på agressivitet.
/Han som citerade ur DoD: Samuraj, som där gav exempel på regelmässig fördel men världsmässig nackdel