Nekromanti Problem med offande

Ichabod_UBBT

Warrior
Jag är för närvarande spelare i en spelgrupp, och har upptäckt ett visst problem. Spelledaren och framförallt en av spelarna (men även den andra) har en tendens att offa väldigt mycket innan själva spelmötet går igång.

Ibland kan det ta upp till en timme innan vi faktiskt börjar SPELA... det kan vara väldigt irriterande, då kvalitativ speltid bara rinner ut i sanden. Jag har försökt kommentera några gånger som "ska vi sätta igång grabbar" men man får oftast bara nått dissande skämt tillbaka.

När spelgruppen väl SPELAR är det grymt bra, utan tvekan den mest rollspelstäta gruppen jag spelat i på länge. (Bland annat har några av oss grabbar suttit och gråtit på spelmöten...)

Tips hur man kan komma igång snabbare? (Speciellt i fallet då man inte är SL själv?)

Insignia

Swashbuckler
Det kanske är just för att de babblar av sig innan ni börjar som de kan koncentrera sig på spelet sedan.

Johan K

Gammal & dryg
Själv tycker jag att det är trevligt & sitat & småsnacka lite innan man börjar lira. Så kanske man slipper offande under spel.
Dock kansek ett tipps är att man träffas lite tidigare än vad man tänkt & snackar lite. För att sedan när klockan slagit rollspel så börjar man lira.

Olle Linge

Snigel
Nu spekulerar jag hej vilt eftersom jag inte känner vare sig dig eller din spelgrupp, men i alla fall. Antag att det är så att ni får högkvalitativt spelande just för att ni offar innan? De kanske behöver det? Annars kanske det blir så att de offar en massa under spelet istället.

Vi har gjort så ett par gånger att vi äter mat tillsammans innan vi börjar och då får chansen att offa av oss rejält. Jag tycker det är bra. Vi träffar inte varandra vidare ofta annars och det skulle vara tråkigt att inte offa.

Problemet i ditt fall verkar ju vara att du inte håller med de andra (du tycker inte offandet är okej, men det gör de). Ett tips kunde ju vara att du kommer senare till mötet? Kanske om äter innan kan du komma när de är klara. Det förutsätter ju förstås att du bara vill spela rollspel med dem, för annars ser jag inte att det är ett problem.

RaskoInikov

Veteran
Jag säger som alla andra; det är bättre att dom offar innan ni börjar spela än att de börjar offa i spelandet.

Annars kan du ju alltid SLÅ dina spelare lite. Det kanske hjälper.

Pom

Swashbuckler
Först mitt goddag-yxskaft-svar:

Om det är så att ni alltid senast 1h efter att ni börjat droppa in i spellokalen är igång med högkvalitativt spelande så tycker jag inte offandet är särskilt stort.
Men det spelar egentligen ingen roll eftersom du vill ha förslag på lösning och inte ett förringande av ditt problem. :gremsmile:

Mitt egentliga svar:

Istället för att föreslå att man skall börja själva spelandet, börja själva spelandet själv. Fråga SL lite saker som direkt har med spelandet att göra: exakt vad som pågick när ni slutade förra gången, någon regelfråga, en sak du funderar på angående din rollperson, undran om någonting du grunnat på sedan förra gången, etc.
På så sätt styrs folks tankar in på själva rollspelandet och SL glider in i SL-rollen.
Ingen universalmedicin, men det kan funka ibland.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Det låter på beskrivningen som att du har en väldigt bra spelgrupp. Om du tycker att det är ett problem att kanske en timme går åt till att komma igång så kanske ni vill börja lite tidigare eller sluta lite senare. Kör man heldag så är en timmes startsträcka inte så farligt. Men kör man kanske bara 3-5 timmar så förstår jag din huvudbry. I övrigt tror jag att det kan vara svårt att ändra på, men det är naturligtvis mest beroende av karaktären på dina spelare och din SL. Jag känner inte dom, så det är svårt att veta hur man ska gå till väga.

Men som sagt, om dom knappt offar någonting alls under självaste mötet så ska du snarast vara glad för att du har en så samlad grupp. Det är det inte alla som har :gremsmile:

/Naug

GoblinGurra

Swordsman
Bara en timme!!!
Wow, för oss försvinner ibland 3 timmar speltid...
Ett exempel var när jag Sl:ade Eon och han vi var hos tog upp sin Neotech saker och började göra en Slp...
Vi blev lite arga på honom, så han gick in i rummet brevid och spelade kort.

Brunalven

Warrior
Jag ser offandet som ett nödvändigt ont. Det gör att resten av spelkvällen blir mer seriös eftersom folk har fått prata av sig lite. En timme är inte så farligt. Vi brukar samlas runt kl 19 och komma igång någonstans mellan kl 21-23.

MrG

Swashbuckler
Själv har jag inget emot någon timmes snack innan vi kör igång, skapar bättre stämning och samhörighet i gruppen (plus möjlighet att prata av sig om livet; jobb, kärlek, veckopendlande, kundj-vlar, arbetslöshet...). För att få struktur i det brukar vi inleda med gemensam middag, då man glatt pratar om allt möjligt och när alla ätit klart, dukar vi undan och byter rum vilket fysiskt markerar att vi kör igång...

BraidsMamma

Veteran
Jag kanske missade om någon tog upp det innan men om det verkligen är ett problem... och du inte tror att folket behöver offandet innan för att spela så skulle jag rekommendera dig att prata med spelledaren om problemet nån gång då ni inte spelar, t.ex under en filmkväll :p
Då kan ni tillsammans prata om problemet och hitta en lösning... när offandet väl har dragit igång under själva spelkvällen är det svårt att stoppa.

Gordeg

Hero
Jag tror inte att du konsekvent kan manipulera ditt spelgäng till att börja tidigare om de inte själva vill det. Precis som när det handlar om spelstil (tex boffertomtar vs angstpretton) funkar det bäst om gruppen kommer fram till gemensam praxis - även om det blir en kompromiss.

I mitt spelgäng hade vi länge skilda åsikter om offande. Några tyckte att det var ok att sitta och småprata tyst off-game vid en bordsända om ens rollperson för tillfället inte var inblandad i spelet. Andra, exempelvis jag själv, tyckte att man istället skulle vara tyst och vänta istället för att störa spelet för de som faktiskt var inblandade. Ok, jag lyckades inte heller alltid bibehålla koncentrationen, men jag tyckte åtminstone att man skulle försöka...

Nu kör vi på en kompromiss: När vi märker att spelare börjar tappa koncentrationen tar vi en paus för 10-15 minuters tramsande. Pausen är slut när någon, oftast spelledaren, markerar att det är dags att köra igång igen. Detta funkar oftast (men inte alltid) för oss.

Jag tycker alltså att du ska fråga dina kompisar vad de tycker om offande. Om någon dissar din fråga blir det till att spänna ögonen i honom :gremelak: tills han börjar svettas som en gris.

Gordeg

Ichabod_UBBT

Warrior
Okej, det verkar som den allmänna åsikten är att jag inte ska gnälla så mycket för jag inte har så mycker problem :gremlaugh:

Det bör tillägas att jag I övrigt är väldigt nöjd med spelgruppen, alla fyra (vi skiftar spelledare lite då och då) är ävldigt duktiga spelare och spelledare (alla har inte hunnit spelleda än dock, men jag kan anta det). Så det är mycket BRA rollspel. Så nu är det sagt. :gremsmile:

Problemet för mig här har varit den långa tid det tar att komma in i spelet, eftersom vi alla känner varandra off också så brukar vi träffas annars också och hinner prata off både i telefon och i verkligheten. Kanske är jag lite extrem, men när jag kommer in och sätter mig i spelrummet så börjar jag tänka på rollspel. Visst, en stunds offande är ju helt ok... men när jag suttit i en timme och liksom börjat tänka som och med min karaktär börjar det bli irriterande. Speciellt irriterande blir det när man väl BÖRJAT spela och en 10 minuter in i spelet kommer de efterslättande offkommentarerna...

Kanske är det bara jag som vill ha så mycket kvalitativ speltid som möjligt under en kväll eftersom jag är beroende av rollspel som om det vore heroin... Det ultimata för mig hade varit om man offade en stund utanför. Men när man väl satt sig INNE i rollspelsrummet och börjat ha fram tärningar och rollformulär vill jag bröja spela.

Tack för alla kommentarer dock :gremlaugh: Jag antar att spelgruppen får mötas halvägs...