Nekromanti Problem med pdf:Er genererade i Indesign

Zadrith

Hero
Jag har problem med bilder i en pdf som jag genererat från InDesign och tänkte höra om det är någon här som haft liknande problem och i så fall hittat en lösning på dem.

Jag har bilder av gula ringar som jag använder i rollformuläret och som ser bra ut i InDesign. Men när jag exporterar formuläret till pdf så blir högra sidan av ringarna konstiga.

Formuläret finns på http://www.miralon.se/SoT/Regler/Formular.pdf ni kan se vad jag menar.

Zadrith

Hero
Quasimodo;n168883 said:
Något är knas med adressen - kan inte nå servern.
Stämmer, det saknades ett 'a' vilket är märkligt eftersom jag kopierat länken. Nu är den i alla fall rätt.

Mogger

Hipsteranka
Felet verkar ligga hos bilden du monterat. Är det rätt upplösning och så på den?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
PDF:en har mycket lågupplösta versioner av ringbilderna, kan man väl konstatera. Så antingen är originalbilderna lågupplösta eller så har du råkat ställa in någonstans att bilder ska skalas ner till låg dpi.

Caligo

Swashbuckler
bilderna med ringarna ser beskurna ut. kolla på bilderna i photoshop och fixa dem där.... gissar jag.

pappa

STOCKHOLM KARTELL
De ser antingen lågupplösta eller hårt komprimerade ut. Vad har du för exportinställningar när du gör pdf:en?

Zadrith

Hero
Tack för alla svaren. Jag inser att jag varit borta för länge från forumet sedan jag startade tråden.

Kalil;n168891 said:
Tack för länken ska läsa igen inlägget näsr jag skrivit färdigt det här svaret.

Arfert;n168892 said:
Till vilken sorts PDF exporterade du?
Jag har provat flera olika och det blir samma sak oavsett.

Måns;n168895 said:
Felet verkar ligga hos bilden du monterat. Är det rätt upplösning och så på den?
Den är högupplöst och ser helt ok ut i photoshop. Här finns bilden om det är någon som är nyfiken: http://www.miralon.se/SoT/Regler/ring.png

krank;n168957 said:
PDF:en har mycket lågupplösta versioner av ringbilderna, kan man väl konstatera. Så antingen är originalbilderna lågupplösta eller så har du råkat ställa in någonstans att bilder ska skalas ner till låg dpi.
Jag har provat att öka upplösningen och det förändrar utseendet på felet en aning men det finns kvar. Tittar man noga ser man att bilden faktiskt är lite klippt i vänserkanten och jag tycker det ser ut som det som klippts bort är det som hamnar på högersidan. Genom att öka dpi så blir det en lite smalare del som hamnar fel men felet består.

Caligo;n169025 said:
bilderna med ringarna ser beskurna ut. kolla på bilderna i photoshop och fixa dem där.... gissar jag.
I photoshop ser det helt ok ut.

pappa;n169028 said:
De ser antingen lågupplösta eller hårt komprimerade ut. Vad har du för exportinställningar när du gör pdf:en?
Tror att jag redan besvarat det här men jag har provat en massa olika och det förändrar bara felets utseende men avhjälper det inte.

Mogger

Hipsteranka
Rita upp en egen ring själv och testa. Då har du full kontroll.

Nu har jag bara telefonen här men tycker att upplösningen på bilden verkar låg. Den blir snabbt pixlig när jag zoomar in.

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Måns;n169040 said:
Rita upp en egen ring själv och testa. Då har du full kontroll.
This. Ett sånt här grafiskt element är bättre att göra direkt i Indesign, alternativt som vektorillustration och sedan montera in.