Nekromanti Problem med RP-gruppen...

Foggmock

Myrmidon
Detta ämne har avhandlats förut här, men jag behöver desperat hjälp! Min spel grupp har bestått av En hacker En mediaarbetare en avdankad Officer sparkad för feghet, en gangster och en översittar-playboy-typ... för det första var det ett helveta att väva ihop dem i ett äventyr, och nu vill de använda nya gubbar, allihopa. de vill ha 2t6+6 metoden, och ajg har använt 94-poängssystemet, då det generar bra gubbar som inte är övermänskliga. Jag har även haft begränsningar på cybertech (installation är okej, men det ger problem att använda dem...) och de får INTE köpa handgranater, då detta är FÖR effektivt att döda folk med... poängen är att de har övergivit mig som SL, tagit boken som gisslan och låter en ICKE rutinerad SL (han har tidigare spelat DoD, inte SL:at dock..) SL:a deras supergubbar, och jag har vart med när de spelat (dock inte vart med själv, gillar inte deras hyper-multi-ulti gubbar) och de körde så här: okej, vi öppnar ett äentyr. de hittar en cybertech klinik. de installerar cybertech i ammasor, SL säger att de inte får nåra Psykoskrys respektive trrauma... de tar ett uppehåll på en vekca (i äventyret) och kör sen ett äventyr i typen av "gå-in-i-mega-företags-huvudkontor-och-döda-så-många-och-så-blodigt-som-möjligt" och om nån händelsevis skulle råka dö, återupplivas den genast på närmsta sjukhus... även om den har alla kryss blodförlust. apropå blodförlust, kan amn förlora hur mycket blod som helst, rent teoretiskt.. ajg tycker att amn bporde va symboliskt död när de ca åtta liter en människa har är slut... elelr iaf om man förlorat typ tre liter(man kan även köra med att man får trauma av blodförlust,bra regel, tips!) så nu får ni hjälpa mig, vad ska jag göra av min hopplösa RPgrupp??

"The Danish Wrath Shall Come Upon All Of You"

G

Guest

Guest
Blod

jag tycker att amn bporde va symboliskt död när de ca åtta liter en människa har är slut... elelr iaf om man förlorat typ tre liter

Så vitt jag vet har en normal människa 5 liter blod i sig och normalt kan man förlora max 1 absolut högst 2 liter blod innan man dör.

/Tiamel - petig värre..../images/icons/smile.gif

G

Guest

Guest
Ja gisslandrama är alltid kneppiga... men du borde iallafall försöka ta tillbaka boken! och när du har boken i din ägo så vägrar du att spela med deras super gubbar. om de sedan vill spela super slaktar gubbar så kan de ju ta å köpa DoD:Chonopia eller mutant:chronicles...

Mvh Ezzy

G

Guest

Guest
Re: Blod

Det beror väl på hur stor man är? är det tio procent av kroppen som är blod?

Mvh Ezzy

BigB

Veteran
Jag tycker du ska göra ett inte-göra-någonting-äventyr du får liksom göra så då får det riktigt hett om öronen.
t.ex. dom får en bomb att börja ticka (tik-tik), ingen bomb som helst utan en ultra-atombomb-bomb som kommer att spränga hela den ljuva neotech världen...

eller kan du helt enkelt befria den neotech bok som dom har tagit till gisslan och sen får göra en snygg upphägning som du sätter boken i sen ett litet eld-bål under... sen får du plåga dom andra spelarna...

volla, ingen bok
fast du förlorar på det för boken kostar ju lite.

BigB

Scorpion

Veteran
Ta tillbaka boken!!!
Låt dem få göra sina gubbar med 3T6 systemet, det blir en jämn kompromis. Låt dem sedan få köpa cybertech och handgranater, handgranater är extremt dyra och svåra att få tag i på svarta marknaden jag brukar låta mina spelare slå typ 5T6 under undre världen, priset brukar vara "gånger 16". Vad det gäller cybernetiken så kör med allt, trauma, smärta, psykos, allt!!! Det är samma sak där, dyrt och svårt att få tag i. Jag hade en liknande spelgrupp.

Scorpion
-Det finns två sätt att göra det här på
Mitt sätt...
eller fel sätt

Deminus

Veteran
Hur kör ni, gäller garantin för 9 uran kulor ?
Annars blir det mycken dyrt med cybertäck

Foggmock

Myrmidon

jaja procentsatsen har jag ingen aning om, men visst är det mer än fem liter iaf?
iofs spelar det ingen roll, man borde få trauma andå, då trauma representerar skador på kroppen (inget blod måste bettraktas som en skada, eller? =)

Deminus

Veteran
Låt dom göra super gubbar då men om RP har så höga värden så är det inget som säger att SLP är minst lika kraftiga , och vad än spelarna har för tillgångar så har ett mega företag mera att tillgå (landmates , sentry-gun m.m.)

Eller så kör du SLP som vanliga vakter med pistoler efter 10 äventyr där RP har gatling kulsprutor och är osårbar så borde dom tröttna på att köra såna lätta äventyr.

Confusion

Veteran
"Eller så kör du SLP som vanliga vakter med pistoler efter 10 äventyr där RP har gatling kulsprutor och är osårbar så borde dom tröttna på att köra såna lätta äventyr."

Detta är så tråkigt för SL att det är mer värt att strunta i dem å börja leta efter ny spelargrupp...

/Henning

Foggmock

Myrmidon

jag tycker bara att man borde få FLER traumakryss för att man har blodförlust....... tex om man har tio blodförlustkryss så får man 5 trauam från de blodförlusten.. förstår du vad jag begriper?

ripperdoc

Myrmidon

Varför då?
Du dör ändå om du förlorat mer än 1.5-2.0 liter blod, ungefär. I N2 alltså. Varje rad är 0.25 liter blod, ungefär. 6 rader eller fler är IMHO anledning att slås dödsslag för förblödning.

/RipperDoc - står i boka!

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Scorpion

Veteran
Brukar köra med ingen som helst garanti. Om RPna vill ha cybertech så får dem betala. Det brukar hindra mina RP från att skaffa ben och liknande, men ögon och sånt brukar de flesta ha.

Scorpion
-Det finns två sätt att göra det här på
Mitt sätt...
eller fel sätt

G

Guest

Guest

jaja procentsatsen har jag ingen aning om, men visst är det mer än fem liter iaf?

Jag har kollat upp det i ett uppslagsverk. En normal människa har cirka 5 liter blod i sig och blodet utgör normalt 3-6% av en normal människas vikt.

iofs spelar det ingen roll, man borde få trauma andå, då trauma representerar skador på kroppen

Håller inte riktigt med dig där heller. Om man blir av med blod så symboliseras detta regeltekniskt av blodförlustskryss, alltså inte trauma. Mitt förslag är att du börjar slå när svårigheten är alldeles för hög. Du kan ju mäta nu också. Ripperdoc nämnde att varje rad är cirka 0,25 liter blod. Alltså borde en normal person vara totalt död på 8-9 raden. Men låt spelaren slå när han kommer ner på cirka Ob6T6 eftersom en person kan sakna alltför mycket blod för att överleva redan då.

/Tiamel

G

Guest

Guest
Låt dom göra super gubbar då men om RP har så höga värden så är det inget som säger att SLP är minst lika kraftiga , och vad än spelarna har för tillgångar så har ett mega företag mera att tillgå

Det avhjälper ju inte problemet. De kommer fortfarande ha super-blaffa-gubbarna. Jag skulle säga att det snarare förvärrar situationen. Blir de vana vid super SLP så går det antagligen aldrig att lära dem att spela "vanliga" karaktärer eftersom de då kommer tycka att alla SLP:s är ju så grymma, även om SL reglerar nivån efter spelarnas rp:s.

Det här är ungefär som problemet vi diskuterade med pengar i någons kampanj. De fick så otroligt mycket pengar av sin SL för minsta lilla uppdrag så SL var tvungen att höja priserna med flera 100%. Visst det blir ju balans i spelet men varför inte använda de priser/värden som redan finns i regelboken istället för att hålla på och multiplicera allt med 4? Samma sak gäller alltså här. Varför överdriva alla värden för att få ner dem till en normal nivå? Nej, lägg nivån normalt redan från början.

Jag kan ge dig ett förslag på hur de inte ska få så mycket cybertech. Ge dem all cybertech de vill, men se till att de måste skaffa den olagligt så att priserna blir x7-8. Nu borde de ha lärt sig att cybertech är dyrt. Sedan så gäller de att ge dem så många nackdelar som möjligt med cybertechen. T.ex. de kan inte flyga för när de går genom metalldektektorerna så hör de ett fint "pip-pip-pip". Gör så att folk ser när rp:na använder sin cybertech och låt dem stå och tydligt prata om hur omänskliga människor med cybertech är osv. Gör helt enkelt cybertech till en nackdel.

Eller så kör du SLP som vanliga vakter med pistoler efter 10 äventyr där RP har gatling kulsprutor och är osårbar så borde dom tröttna på att köra såna lätta äventyr.

Eller så tycker de att det är skitkul att alltid vinna och vägrar göra rp:s av normal klass eftersom då kanske de helt plötsligt börjar förlora. Det är svårt det här /images/icons/smile.gif.

/Tiamel

smaffy

Hero
Uj, vad alla försökte hjälpa dig att få tillbax din rollspelsgrupp... Som motvikt till deras hjälpsamhet måste jag nog skriva nått riktigt ohjälpsammt! (hur stavar man ohjälpsammt/ohjälpsamt?)

Du får la helt enkelt acceptera att de vill spela sånna typer av äventyr..
De har ju bara skruvat lite på ordet ROLLspel och gjort det till rollSPEL (som nån sa). Dessutom verkar de ju inte vilja ha dig som spelledare (ups, sådär får man ju inte säga! *mosar ditt självförtroende hårt*)..

Om jag vore du så skulle jag vänta tills de tycker att det är tråkigt att smattra med kulsprutor och börja spela med dem igen när de börjat fatta att det ska vara ROLLspel igen.. Eller så kan du ju försöka skrapa ihop lite avdankade typer till ett nytt rollspelsgäng!! Jag hade kört på version två av mina lösningar... /images/icons/tongue.gif

Smaffy är jag. blä.

smaffy

Hero
tänk om de helt plöttsligt bara köper en ny bok då?
Då är han ju rätt utspelad lixom..

Dessutom är den lösningen ganska barnslig...!
[color:"yellow"]Danne: näe, ni får inte ha min bok. Den ska jag ha SJÄLV!
RP: Själv? Rollspel är ju en gruppaktivitet!! Vad ska du med den till!?
Danne: Jag ska titta i den!
RP: Varför då? Du BEHÖVER ju den inte!!?
Danne: Jooo!!
RP: Näe!
Danne: Jo!
RP: nä!
Danne: Jo!
</font>osv......

Smaffy är jag. blä.

NecTech

Swordsman
Tjenare....

Det är förstås jätte trist om spelarna överger en sådär bara.....Men man måste lyssna på sina spelare lite då och då...Ibland måste dom få spela så som dom känner för...Vill dom ha ultrakobold gubbar, spränga och skjuta folk från höger till vänster så måste dom få göra det. Alla ska ju få ha roligt. Nu har dom tydligen hittat en SL som passar dom och som inte bara säger nej bara för att HAN inte vill ha med vissa saker´, och då trivs dom.

Så gör ett jätte ultravåld äventyr som även kanske innehåller en spännande intrig så kanske dom kommer tillbaka.

Nåväl....Trevlig helg...

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>