Nekromanti Problem vi har.

WHaLe

Hero
Se till så att ni enbart spelar när ni har förberedda äventyr. Detta kommer antagligen att leda till färre speltillfällen, men däremot kommer varje spelmöte att bli roligare. Klagar någon spelare på att ni spelar för sällan så är det bara att tvinga denne att vara sl..

WHaLe

<A HREF="http://come.to/whale" target="_new">http://come.to/whale</A>

Krille

Super Moderator
Tolv goda råd till omotiverade spelledare

"Trodde inte det fans några här som förstog problemet... Iofs är ju det du säger inte så uppluftande och jag fynderar på om vårt problem någonsin kan lösa sig..."

Några tips till omotiverade spelledare:

1) Du vet mer än spelarna. Njut av det faktum att de inte vet ett skit om vad som händer, och du vet allt.

2) Skadeglädjen är den enda sanna glädjen. Njut av glädjen att ge spelarna en svår utmaning.

3) Det är kul att få beröm. Gör du ett bra äventyr så lär dina spelare uppskatta det och berömma dig. Då är det kul att spelleda.

4) Intala dig själv att det är kul att vara kreativ. Du gillar att skriva, du gillar att pilla med kartor och handouts till dina spelare. Du gillar att få höra "waow - det var fräckt!" och det kommer du få höra om du gör något riktigt kreativt.

5) Du får inspiration av andras verk. Läs därför andras verk, eller se deras filmer, eller lyssna på deras musik. Sno inte direkt, men inspireras gärna.

6) Du har en fräck idé, eller hur? Visst har du? Bra. Realisera den.

7) Se till att alla är en del av historien. Det är tråkigt om någon har tråkigt, och tråkighet smittar, även till dig.

8) Sträck upp dig!

9) Spelledare kan bli mutade. Havreflarn är gott. Muffins är kul. Smörande spelare är otroligt underhållande. Kort sagt, bestickning är ball! Utnyttja möjligheterna!

10) Le i mjugg och skrocka. Spelarna blir alltid oroade av sådant. Allt som oroar spelarna roar dig.

11) Tärningsrassel oroar. Slå lite då och då och skratta förnöjt. Eller säg "Oj!" - den funkar bra. Be även spelarna att slå lite då och då utan att tala om varför. Det är också oroande, i synnerhet om det är för saker som Leta eller Spana.

12) Lycklighet är en plikt! (om du undrar vad det betyder, leta upp rollspelet Paranoia, läs det, och inse att spelledande är förbaskat helskoj!)

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

William_Besario

Warrior
se då förfan till att ha kul , var en sadist t.ex. när jag har tråkigt och en spelare beter sig illa och sånt äre bara och låte en stor buse komma in...

MVH Sir William Besario , Nybörjare , Småtting , 13år...

Oceanliner

Warrior
Ambitionsnivå

Jag har haft precis samma problem med två spelledare i sammansvetsad grupp. Jag och en till turades (turas) om att spelleda och ingen av oss tyckte det var så speciellt kul.

Vad ditt problem ligger känner du bäst själv. Men att jag själv inte hade så speciellt kul var att jag och mina spelare låg på helt olika ambitionsnivåer. De ville inte ROLLspela utan bara göra häftiga vapenmästare med stora vapen. Jag tyckte att det var själa mötet med personer som var det intressanta och strid skulle bara utföras om det fanns någon grund för det. Så vi fick mötas på halva vägen.

<I>"Någon som haft samma problem och löst det på ett bra sätt?"</I>

Så hur löste jag detta? Jag ville lyfta fram rollspelandet och minska på de allt för trista striderna med rövare dumma nog att anfalla yrkessoldater till häst.

Vändpunkten kom en kväll när jag bjudigt in en jag rollspelat tidigare med som är ett par år äldre en oss andra. Sedan så var det bara två spelare till och jag. Så jag satte igång ett gammalt äventyr jag laddat ner från The Dreaming. Äventyret utspelar sig på en bal där rollpersonerna får jaga ett spöke igenom balsalarna osv. Detta visade sig bli det roligaste spelmötet dittintills. Detta tackvare att han jag bjudigt in var den som tog initiativet att börja rollspela så snart tillfälle gavs och jag var inte sen att utnyttja detta. Så framåt två på natten kände vi att det skulle vara lagom att avrunda. Vid den tidpunkten hade jag syltat in spelarna i en kampanj som sedan slutade långt ifrån där den började.

Än så länge känner jag inte att det alltid är jätte kul att spelleda. Det är liksom som om man missat poängen när man som spelare säger:
- Jag frågar värdshusvärden om han har något rum ledigt.

Sådant gör mig rätt frustrerad. Då brukar jag svara umm gör det då! Responsen på det blir hela tiden samma oförstående när jag säger åt dem att säga vad de säger till värdshusvärden.

Nåväl det kräver mer jobb men jag tror jag skiter i det här snart...

<I>"Vad gör man?"</I>

Min motfråga då är:

Vad har du för ambitionsnivå?
Vill du spelleda "hack'n slash" uppdrag eller satsa på rollspelandet?

Vad har dina spelare för ambitionsnivå?
Vill de spelleda "hack'n slash" uppdrag eller satsa på rollspelandet?

//Jonas
<A href="http://home.swipnet.se/circle "TITLE="Min hemsida"> http://home.swipnet.se/circle</A>

Lord Samuel

Warrior
Re: mmmmmmmm

Alltså i stora delar att mitt liv har jag bara spelat med en person, alltså 2 pers, en SL och en RP.
Detta för att vi inte träffade någon annan som spelade, vi letade inte aktivt heller vilket var dumt, men men. Några stycken kom och gick men i det stora hela så var det bara vi två.
Fördelen däremot var att vi kunde spela nästan jämt. Hur svårt är det för två pers att träffas om man jämför med 4-5?
Men nu var det så att det egentligen bara var jag som var en naturlig SL, så jag fick leda nästan hela tiden. Det är väl okej lite då och då, men ibland (ofta) så vill man spela istället, för man blir trött på att vara SL. Tyvärr så ville han inte det, och var dessutom inte så bra, så det blev mest jag.

Mitt råd är som förljer:
Turas om att vara SL som ni har gjort, och ha bra förberedning vilket gör det lättare att vara SL. Förbered dessutom saker som slumpmässiga möten, oförutsädda händelser och lite annat småkul och lägg in lite då och då. Det ger mer djup i spelet.
Låt de som kan vara SL vara det, det blir roligast för alla inblandade. Tänk dessutom på att ibland måste man offra lite av sin egen lycka för att andra ska bli glada. Så är nog fallet för er. Såtillvida ni inte tycker det är värre än att ha pest att vara SL så tycker jag ni ska göra som ni gör nu.

Dessutom föreslår jag att ni letar efter fler rollspelsintresserade. Vem vet? Kanske hittar ni nån superSL?
Kontaktannonserna på forumet är ett bra sätt att leta...

Re: problem.

Jag har samma problem som nauselem( eller vad du nu hette). Mina spelare vill helst inte vara SL. En vill ha ett bra startäventyr för att inte skämma ut sig, en annan orkar inte och tycker inte det är skoj, den tredje SUGER på att göra äventyr, så det är bara jag kvar. Lösningen är inte bara att tacka och ta emot som Krille säger utan att göra så att Spelarna tycker det är skoj att vara SL för en stund. Hjälp dem gärna på traven, gå igenom äventyret med den som vill testa, så att han får en bra start och upptäcker att det är skoj att vara SL(det spelmötet blir kanske inte så roligt för dig då du vet vad som händer, men det lönar sig i längden, jag lovar).

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Nauseam

Veteran
Re: Men så äntligen nån som fattar.

Ja, det är lite så vi tänker fortsätta men där har man lite problemet att ioma den andra SL:n spelar i den andras grupp så blir det mysko om han får reda på sådant som han egentligen inte vet. Och när man har haft ett äventyr så är det ju endel som RP:na missat eller inte fåt reda på, som att de gåt förbi en hemlig dör, att en viss person ljög sig blå eller något liknande... Och hur kul skulle det att inför nästa äventyr få veta att hela gruppen har en kohord lönnmördare efter sig /images/icons/wink.gif

~nauseam~~~~~~
<A HREF="http://i.am/nauseam" target="_new">http://i.am/nauseam</A>

Oceanliner

Warrior
Men ta då och...

...knåpa ihop några nya rollpersoner till dina spelare. Prioritera personligheterna och försök passa in varje spelares personlighet med respektive rollperson. Ni känner varandra så det borde gå. Jag bifogar ett exempel på vad jag kallar karaktärsblad. Detta är en enkel grej att göra som ger spelarna bra uppfattning om deras rollperson.

Skapa gärna rollpersoner med lite motstridiga åsikter inom ett visst område. Detta får absolut inte urarta till rena våldsamheter men lite inbördes gnabb fårs pelarna att rollspela som aldrig förr då de andra självklart kommer att dras in som medlare eller eventuella bundsförvanter.

Är du riktigt ambitiös kan du rita en snabb bild på varje rollperson för att ge dina oförberädda spelare snabbare uppfattning om deras rollpersoner.

Ta sedan ett äventyr som du gillar. Något som passar den stilen som du vill spela. Läs igenom det om och om igen så att du kan det utantill. Skriv ner ett tiotal namn på ett papper så att du kan använda dem på personer som rollpersonerna möter. Om man improviserar fritt kan det dessutom vara bra att använda t.ex. en vanlig T6 för att avgöra om personen de möter är vänlig eller elak som person.

Personligen skulle jag rekommendera ett äventyr med få utstakade händelser utan äventyret ska bara fungeras som en levande kuliss i vilken rollpersonerna själva skriver sitt manus. Grunden för att lyckas med ett sådant äventyr är enligt mig att man har ett välbeskrivet begränsat område som man sedan låter rollpersonerna uppleva. På så sätt slipper man snärja in sig helt i gatnamn och sånt utan man behöver bara koncentrera sig på spelledandet.

Jag har ett förslag på sådant äventyr att ladda ner på min <A href="http://home.swipnet.se/circle "TITLE="Min hemsida"> hemsida</A> om du är intresserad. Äventyret är dock inte klart men kan nog med lite påtryckningar bli det framåt helgen :)

När så allt är klart är det bara att bjuda in så många du vill spelleda och köra igång. Skapa en god stämmning redan från början med levande ljus osv. Försök sedan att hålla intresset uppe med ett intressant äventyr. Humoristiska inslag är att föredra, bara det inte går till överdrift. Sådant kan t.ex. vara att mitt under en bal bli tvungen att slå ner en präst och gömma honom och en rollperson i varsin tunna...

<B>Det vikigaste</B> är ialla fall att du får spelarna att rollspela, helst inte bara med spelledarpersoner utan sinsimellan också. Är de dåliga på detta så ställ dem mot väggen genom att sätta deras rollpersoner i sådan händelser som man bara kan ROLLspela sig ur. Nu när du kanske endå gjort dig besväret att ge spelarnas rollpersoner en bakgrund så kan du ju ta och använda den. Låt några ev de personer rollpersonerna möter fråga om deras förflutna och ge spelarna chansen att brodera ut någon händelse i deras rollperons förflutna för att imponera på en barflicka till exempel.

Nåväl, ska detta lyckas krävs att alla är 'spelsugna' också därför kan det vara bra att göra ett avbrott på några veckor så att man hinner förbereda sig.

*pust* Detta var nog så mycket vettigt jag kommer att hosta ur mig idag. Vad skrivigt är hur jag gjort för att skapa stämmning och få mig själv att gilla spelledandet. För jag har nämligen haft exakt samma problem. Så här är några goda råd på vägen mot ett rikare rollspelande, lycka till!

//Jonas
<A href="http://home.swipnet.se/circle "TITLE="Min hemsida"> http://home.swipnet.se/circle</A>

Darth Apoc

Veteran
Hmmm Anders...?
det funkar dock inte alltid om spelaren vägrar kunna EON...
och resten vägrar spela något annat...

Watashi aku ryuujin desu