Nekromanti Problemet med Neotech (långt)

O.J

Veteran
Re: Neogames och spelet som inte finns:

Det var länge sedan det kom ett inlägg på hela denna sida som var så exakt lik de tankar jag inte själv har kunnat få ned på papper (dataskärm).

Mr Gadsby

Veteran
Ännu konstigare

Det må gälla till Eon där det släpps nya moduler stup i kvarten, men när det gäller N2 så är det oftast samma namn bakom grejorna. Hade det varit många olika personer så hade de problem som jag tagit upp ovan varit ännu konstigare.

Hmm... jag kan iofs ha helt fel vad gäller författare eftersom det var ett tag sedan jag bläddrade i böckerna, men detta är vad jag får för mig på rak arm.

Mr Gadsby

Veteran
Därom tvista de lärde...

Detta kan man diskutera länge fram och tillbaka utan att komma fram till någonting. Vi tycker helt enkelt olika.
Min ståndpunkt är dock att ett spel ska ha en definierad stämning och världsbild. När man läser grundboken ska man helt enkelt få en känsla för spelet. Undantaget är givetvis system som GURPS eller D20 som är ett regelsystem som man köper modula världsböcker till.

När jag läser N2 och dess moduler så far tankarna åt de olika planetböckerna till Traveller som bara består av en massa siffertabeller som betecknar vilken typ av planet som ligger var och vad den har för kemisk och geologisk uppbyggnad (typ). Ingenstans kunde man läsa en text som faktiskt beskrev hur det såg ut när man öppnade dörren och klev ut. Utomordentligt långrandigt tycker jag. Fantastiskt inspirerande tänker kanske du.

/G

ripperdoc

Myrmidon
Samma författare?

Jag skulle inte säga att det var en korrekt slutsats. Till N2 har det för det första skapats så få moduler att det inte riktigt är relevant att dra några slutsatser alls, och till de som släppts har författarna varit ganska varierande. Grundboken författades av de flesta bakom Neogames, d.v.s. Carl-Johan, Marco och Krille och några till, medan Offensiv författats av Marco, Carl-Johan och mig. Euro skrevs ursprungligen av Anders Blixt om jag inte missminner mig, medan Emil Björnsson levererade den i dess nuvarande form. Ultra är förvisso återigen Carl-Johan, men den nya författaren är Petter Nallo, samtidigt som de flesta andra som varit med i Neotech hjälpt till (jag reserverar mig för att ha glömt någon...förlåt :gremcool:)

Varje modul sedan grundboken har introducerat åtminstone en ny författare, och det tycker jag inte är så illa med tanke på de få modulerna.

Att jag sedan inte har något emot att fler personer skriver till Neotech är en helt annan sak :gremsmirk:

/RipperDoc - skicka in era utkast till NG och se vad som händer...

Danilow

Veteran
Äventyr kontra scenario

Jag håller med om mycket av det som Gadsby skriver. Jag har funnit en stämning i Neotech 2, men jag har fått kämpa för den och den har ändrats sedan NT 1. Men det var inte det jag tänkte skriva.

Jag tänkte skriva att stämningstexter a la "en gangbangers vardag" eller "att råna en spritbutik år 2060" kanske inte inspirerar till äventyr men däremot till scenarier. Äventyrskrokar (adventure hooks) är NG bra på att langa in i sina böcker (tycker jag, iaf) men ofta saknar jag små scenariokrokar. Jag behöver konstant idéer till små händelser och platser som kan dyka upp i äventyr, även om de inte påverkar äventyret på annat sätt än att skapa en stämning.

Neotech Ultra tycker jag f.ö. lyckats fånga lite stämning.

Ordförklaring: Äventyr = en lång eller kort serie scenarier.
Scenario = Händelse, plats, person som tillsammans utgör del av ett äventyr.

/d