Zaphod
Veteran
Ni har säkert som jag märkt när spelarnas karaktärer gör något tillsammans, som typ spåra, söka, komma på något, smyga, etc. så är det ju ett problem med att alla ska rulla. Är det för att upptäcka eller hitta något som spåra, söka, etc. så kommer någon i gruppen med stor sannolikhet att lyckas eftersom Eon har de exploderande tärningarna (6:a = 2 nya tärningar). Är det något som hela gruppen måste lyckas med som smyga så är det oftast dömt att misslyckas eftersom någon troligen kommer misslyckas med rullet. Statistiken med exploderande 6:or samt många som måste lyckas för att alla ska lyckas ställer till det. Det finns ju massor av husregelvarianter så som att låta en karaktär vara huvudrullare och de andra ger bonus, t.ex. +1 i bonus per T6:a hjälparna har i samma färdighetsvärde (det har jag kört med lite), men det känns inte heller helt rätt. På samma sätt kan ju den bästa smygaren ge bort färdighetsnivå i smyga till dem i gruppen som behöver det mest. Vilket illustrerar att denne hjälper den sämre smygaren.
Har någon av er några andra varianter? Jag tycker reglerna haltar lite extra i Eon här. Typ alla rollspel gör det, men vissa har mer eller mindre snygga lösningar. Tacksam för tips/andras husregler.
Har någon av er några andra varianter? Jag tycker reglerna haltar lite extra i Eon här. Typ alla rollspel gör det, men vissa har mer eller mindre snygga lösningar. Tacksam för tips/andras husregler.