Nekromanti Problemlösning utan ekvationer

Lord decado

Veteran
Har en Rp i min spelgrupp som är snäppet grymmare än dom andra, egentligen två stycken. Den ena är thism o har en serinenae moddad som *piiip* tror att den kan skjuta 780 m.
Den andra har ungefär 7 olika stridskonster.

Tips på hur jag kan jävlas med dem utan att dom andra hamnar i trubbel??

Phelan

Hero
Well, utmaningar från andra som är aktiva inom deras respektive område. Om de är så tuffa på båge respektive stridskonst finns det säkert andra som är/tror sig vara tuffare än dem och vill utmana dem för att vinna ära och ryktbarhet. Om du utformar det till att få in dem i olika tävlingar och uppvisningar så kan du ju utan att känna dig för elak förse dem med motståndare som är bättre och som oftast piskar upp dem utan de stryker med på kuppen. Vem minns killen med 7 stridskonster när det finns en som behärskar 8? :gremsmile:

(Annars är ju standardsvaret att sätta dem i situationer som inte kan lösas med handgemäng och där deras fysiska överlägsenhet inte kan hjälpa dem. Fast det är ju så mycket roligare att övertrumfa folk i sånt som de är bra på. Om det nu var det du var ute efter...)

Mvh / Phelan

HerrBjörn

Warrior
Om du verkligen har ruttnat på dem så sätter du en gräns på max 1-2 stridkonster/>Rp och inga unika om man inte får vapenmästare på kontakt.. (då spelar ni som vanligt med andra ord)
Sedan avlivar du deras Rp:s..
En klassiker är när de kommer till en grotta för att slå läger för natten så hör de tjut och skrik..
En frakka sätrter sig i ansiktet på den ena av dem..
(extraskada: "Oj.. Shit det blev hjärna")...
Sen börjar ni på ny kula...
Alternativt piska dem med någon joppe til Slp som är bättre..
Du behöver inte tacka för hjälpen :gremgrin: :gremtongue: :gremcool:

Simon

Swashbuckler
Jag brukar köra en grej med rollpersoner som är bra på det de gör (och jag som spelledare tycker oftast att det är okej med mäktiga rp:ar), som jag tycker är bra dramaturgikt: Om de är bra så ska de sällan misslyckas med de de är bra på! Jämför filmscener, där huvudpersonerna kickar ass med tjugo motståndare - för de är ju überbra - bara för att sedan däcka av ett oväntat slag i bakhuvudet precis när de dammar av händerna med ett nöjt flin.

Alltså, om de är bra, låt de vara det! De för storyn nödvändiga motgångarna kan komma från annat håll!

Funkar för mig.

/S

Se Valine Anar

Veteran
Kan dom simma? *ler*

ah, tänk dig en massa skatter på en ö...
måste åka skepp dit...
sen finns många alternativ:
skeppsvrak
jättebläckfisk
pirater
storm
myteri
strandsatt
"man över bord*
förälskad i en sjöjungfru

det är lite svårt att simma i rustning:)

Sankt Creigh

Warrior
Bra poäng, håller med dig Simon, MEN, allvarligt, haha, 7 stridskonster. Det är väl ganska oseriöst, nu bör vi snacka Rpn som är mellan 4-5 tusen år gamla som minst.

// Creigh

Se Valine Anar

Veteran
hehe, jag kanske inte ska säga nått, för tillfället spelar jag en 13 årig dvärg som har en ovanlig stridskonstoch en vanlig,fast det enda han gör är att supa sig full

sist han slog ... ob3t6 +ob5t6 mot hans vapen (13)

har dom en bra historia till sina rp´s låt dom spel, men anpassa motståndet till dom.

en ide är att slänga in lite vandöda, dom dör inte så for, sen börjar dom få svårare om dom får lite utmattning:)
t ex, öken expedition
nån gammal ruin
om du vill dom ska dö, ebhron-staden doletar;)

Simon

Swashbuckler
Nä, jag håller med. Om jag skulle låta spelare ha extremt hi-po-rollpersoner så skulle jag nog låta dem se ut på lite annat sätt än så.

/S (som nyligen hade besök av en rollperson som var femtonårig drake i Eon, och en annan gång en tvåtusenårig drakhumanoidlegosoldat... De var ganska Hi-Po, men det var både kul och fungerande -- inte bara krazy!)

Pendragon

Swashbuckler
Gangstarapp i Mundana? (OT)

Om jag skulle låta spelare ha extremt hi-po-rollpersoner
Jag skulle minsann aldrig tillåta några hip-hop-rollpersoner i mitt Mundana...

/Joel - läser slarvigt

Simon

Swashbuckler
Re: Gangstarapp i Mundana? (OT)

Det riktigt jobbiga är när spräckjazzen trillar in, vilket är snäppet värre än skatepunk...

/S

Malkavvaklam

Veteran
Det finns två regler som löper genom de flesta rollspel, och det är regel nr 1 & 2 (rätt o slätt).
Regel 1 : SL har alltid rätt

Regel 2 : Om Sl har fel se regel nr1

Våga sätta regler, våga vara SL och inte bara vän.
För om några av dina spelare blivit koboldiga och utnyttjar det, bör de få känna på SL:s makt.
Du behöver ju inte avrätta dem rätt och slätt... tänk cinematik, speciellt efter asiatiskt tema, där hjältarna faktiskt inte behöver överleva trots att de vann slaget/kriget/testet.
Låt spelarna dö en hjältedöd, eller övertyga dem om att de rubbar balansen såpass att det är bättre om karaktärerna försvinner för att aldrig mera återses. :gremgrin:
Diskutera nu med var och en av spelarna som la ner sin karaktär, och låt deras namn höras i sånger runt om i mundanas värld, låt dem känna att deras karaktär blir mytomspunna o finns kvar och inte bara ströks, för att sluta existera. :gremwink:
För vem vet, kanske en dag ropar mundana på hjälp och åkallar hjältarna som hörsammar ropet... lite som hjältesagan kring Arthur (som fortfarande inte åkallats, eller åter dragit svärdet ur handen från "Lady of the lake")

Malkavvaklam - som ogillar ren skär avrättning av hjältar, utan en logisk anledning

LutherHex

Veteran
Man behöver inte vara asgammal för att kunna 7 stridskonster.

Jag har för mig att Jet Li kan en sådär sex stycken. Vad jag vet är han inte några tusen år gammal, men jag har kanske fel?