Fast i det förra fallet så spelar spelaren teater, vilket var poängen.
Då måste jag fråga dig vad du egentligen menar med "spela teater". För mig låter det nämligen som en rätt verklighetsfrämmande syn på rollspel.
Jag gissar att du avser situationer där spelaren lever ut sin rollpersons röst, uttryckssätt, gester, m.m. - och att du kontrasterar detta mot situationer där spelaren bara styr sin rollperson såsom om den vore en marionett. Men i sådana fall tycker jag att du missar ganska många
andra verktyg för att leva ut sin rollperson på. (Alltså inte blott att agera i enlighet med ens rollpersons övertygelser - det du med en bra term kallar för "teater i teorin" - utan att verkligen leva ut sin rollpersons personlighet, karaktär, egenheter och uttryckssätt)
Vad säger du exempelvis om en spelare som - såsom NisseNytt kallade det - blir "besatt" av sin rollperson? Alltså såsom den spelare som gestaltar en dryg och arrogant greve, och plötsligt deklarerar med snoffsig, nedlåtande röst att han
"minsann går fram till den där ovårdade plebejen och lär honom veta hut via ett rappt slag medelst min handske mot dennes kind. Sedan stirrar jag kanaljen i ögonen och inväntar dennes respons."
Liksom, vem är det som pratar här? Spelaren använde grevens röst och dennes ordval (vi tar för givet att spelaren själv inte använder ord såsom "plebej" eller "kanalje" till vardags) så det är uppenbarligen grevens personlighet som vi ser framför oss - men samtidigt var det ju inte så att greven satt ner vid sitt bord och
uttalade orden vi just hörde. Utan vad vi hörde var ju givetvis något som greven
utförde i fiktionen.
Det där kan låta exotiskt om man inte tänkt på det tidigare, men är i själva verket mycket vanligt i de allra flesta spelgrupper. Vi lever inte endast ut våra karaktärers personlighetsdrag när dessa karaktärer
pratar såsom du påstår - och som jag försökte visa dig i mitt föregående inlägg - utan det är något vi ständigt kan göra - och gör. Det enklaste sättet att peka på hur det kan göras är såsom i fallet med besättningar, som jag nyss nämnt, men det finns fler exempel.
Vad säger du exempelvis om den spelare som kommer med följande beskrivning:
"Jag reser mig inte förrän dammet har lagt sig omkring mig i den ångande kratern. Gör inte minsta ansträngning för att försäkra mig om att jag är oskadd eller för att se om min kostym fortfarande är oklanderligt vit - det tar jag för givet. Med lätt irritation borstar jag bort ett vitglödgat, kokande korn av aluminiumlegeringen Silumin som fastnat i mitt vänstra ögonbryn, innan jag rättar till slipsknuten - en perfekt utförd Cavendish - och flyger upp mot striden igen."
Det är bra svårt att påstå att det där inte åstadkommer exakt samma sak som att leva ut sin rollperson via teatermedel. Däremot så ser vi tydligt att spelaren använder
andra verktyg för att leva ut sin rollpersons personlighet än vad som kan göras på rena teatervis: Den lilla gesten att borsta bort ett korn från ens ögonbryn är något som skulle kunnat utföras även med teatermedel - men att berätta hur man i förbigående noterar att det är en viss aluminiumlegering (som dessutom är vitglödgad och kokande!) är en nice touch som säger något mer om rollpersonen - inte bara om dennes superkrafter utan även om dennes personlighet. Och samma sak med tillrätandet av slipsknuten; vem som helst kan med teatermedel rätta till en fiktiv knut om halsen och därmed uppnå en cool James Bond-effekt, men det blir helt klart något extra när man berättar att man (mitt uppe i en pågående superhjältestrid, nota bene!) har just en så exotisk slipsknut som en
Cavendish runt halsen.
Eller - ett enklare exempel - vad tycker du om den spelare som sammanfattar sin rollpersons aktiviteter under kvällen med följande ord:
"Well, Roger och jag älskar passionerat hela natten. Mest Roger.
Det där går inte att leva ut på exakt samma sätt med teatermedel - men det är onekligen en kraftfull demonstration av hur ens rollperson är och vad den har för personlighet.
Och det viktiga i dessa exempel är att detta
inte hör till berättarsfären. Vad vi ser i exemplen är hur spelarna gör
samma sak som en teaterskådespelare gör - fast med
litterära medel snarare än
teaterns. Men det är fortfarande rollgestaltning. Det är fortfarande fall av att leva ut rollpersonens personlighet, karaktär och uttryckssätt. Det är inte att berätta en historia.
Det är helt enkelt "rollspelsteater". På en vanlig teaterscen har man
vissa verktyg för att gestalta ens karaktär - men i rollspelsmediet har man
andra. Somliga av dessa verktyg överlappar visserligen, men som jag har visat i detta inlägg så finns det även andra verktyg som saknar motsvarighet i teatervärlden.
Jo. Det förra problemet är av typ "övertala x", det andra av typ "döda x". Jag tror de leder till olika handlingssätt från spelarnas sida.
Näru.. Försök inte. Det är klart att de leder till olika handlingar för
rollpersonernas del (=i det ena fallet så dödar de någon, medan de i det andra fallet övertalar någon), men detta är enbart en skillnad som spelar roll i fiktionen. Som jag tydligt visade i mitt föregående exempel så finns det
ingen skillnad för spelarnas del. Jag gissar dock att jag kan ha varit dålig på att beskriva detta tydligt.
Vad jag visade var enbart hur ett mord resp. en övertalning kunde vara två olika (och tämligen irrelevanta) klimax i varsina, jämförbara planeringsutmaningar. Det viktiga var alltså
inte att den ena planen slutade i ett utfört mord och att den andra planen slutade i en lyckad övertalning, utan det viktiga var ju just att dessa båda handlingar kommer att avgöras i själva
planeringen.
Teatersfären för mig är när spelaren inte tänker alls, och inte hinner tänka, utan agerar. [...] Problemtyp: dilemma. Det finns säkert många problemtyper som uppmuntrar karaktärstänk. Karaktärsproblem!
Är du säker på att det här inte är en godtycklig uppdelning av en och samma sak? En typisk scen där man försöker muta sig förbi en vakt (vilket du kallar för teatersfären) erbjuder ju även den en sorts dilemma; "hur högt pris är jag villig att betala för att få det jag vill ha?" Man ser samma fråga i många övertalnings- och förhandlingsscener. Att som fader förhandla med kidnapparna som tagit ens barn är väl ändå inte väsenskilt från att stå inför andra typer av moraliska dilemman?
Eller tja; om du tycker att den uppdelningen är solklar och vettig för dig och dina spelare, då är det ju bra med det. Jag försöker alltså inte racka ner på din teori, verkligen inte, utan vad jag velat göra är bara att ge förslag på angreppsvinklar som
du själv skulle kunna anta för att ompröva och fördjupa dina tankar, om du så skulle vilja, och om du gillade den intellektuella utmaningen att hela tiden hålla dina teorier i rullning och ständigt leta efter möjligheter att förbättra dem. Man kan förstås ha andra målsättningar också, såsom att bli nöjd med vad man klurat fram till.
Nå, jag slutar där.