Troberg
Sinister eater
Re: Var det bara jag..
Statistik är en vetenskap. Den fungerar om man följer de regler som finns. Bland dessa finns exempelvis tillräckligt stort slumpmässigt urval ur populationen man vill undersöka. Statistik är inte tillämpligt på enstaka utfall, lika lite som sannolikhetslära. Man ska också vara medveten om att man inte får absoluta sanningar, utan indikationer med en viss, beräkningsbar, sannolikhet. Man måste dessutom ha en grundläggade förståelse om det man studerar.
Ditt exempel ovan bryter mot alla dessa regler.
Problemet är att statistik alltför ofta tolkas av folk som inte förstår den eller vet vad det handlar om.
Sorry om jag hoppar på just ditt inlägg, jag börjar bara bli trött på att höra hur kasst statistik är.Anledningen till att man brukar säga att statistik ljuger är att man kan bevisa bägge sidor om nästan vad som helst. Min psykologilärare hade detta exempel:
"Alla människor hittills har dött av ålder. Slutsats; alla människor dör av ålder"
Detta är ett troligt statistiskt resultat, då det är en väldans stor grupp människor. Men...
"Jag har aldrig hittills dött av ålder, alltså är jag statisktiskt odödlig. Slutsats; Människan kan vara odödlig"
Mindre troligt, eller hur, och jag behöver nog inte förklara vad. Bägge är dock statistiskt 'korrekta', och bäge påståenden kan hänvisas till som 'statistiska undersökningar'.
Statistik är en vetenskap. Den fungerar om man följer de regler som finns. Bland dessa finns exempelvis tillräckligt stort slumpmässigt urval ur populationen man vill undersöka. Statistik är inte tillämpligt på enstaka utfall, lika lite som sannolikhetslära. Man ska också vara medveten om att man inte får absoluta sanningar, utan indikationer med en viss, beräkningsbar, sannolikhet. Man måste dessutom ha en grundläggade förståelse om det man studerar.
Ditt exempel ovan bryter mot alla dessa regler.
Problemet är att statistik alltför ofta tolkas av folk som inte förstår den eller vet vad det handlar om.