Nekromanti professor: rollspelare oftare psykiskt avvikande!

Troberg

Sinister eater
Re: Var det bara jag..

Anledningen till att man brukar säga att statistik ljuger är att man kan bevisa bägge sidor om nästan vad som helst. Min psykologilärare hade detta exempel:
"Alla människor hittills har dött av ålder. Slutsats; alla människor dör av ålder"
Detta är ett troligt statistiskt resultat, då det är en väldans stor grupp människor. Men...
"Jag har aldrig hittills dött av ålder, alltså är jag statisktiskt odödlig. Slutsats; Människan kan vara odödlig"
Mindre troligt, eller hur, och jag behöver nog inte förklara vad. Bägge är dock statistiskt 'korrekta', och bäge påståenden kan hänvisas till som 'statistiska undersökningar'.
Sorry om jag hoppar på just ditt inlägg, jag börjar bara bli trött på att höra hur kasst statistik är.

Statistik är en vetenskap. Den fungerar om man följer de regler som finns. Bland dessa finns exempelvis tillräckligt stort slumpmässigt urval ur populationen man vill undersöka. Statistik är inte tillämpligt på enstaka utfall, lika lite som sannolikhetslära. Man ska också vara medveten om att man inte får absoluta sanningar, utan indikationer med en viss, beräkningsbar, sannolikhet. Man måste dessutom ha en grundläggade förståelse om det man studerar.

Ditt exempel ovan bryter mot alla dessa regler.

Problemet är att statistik alltför ofta tolkas av folk som inte förstår den eller vet vad det handlar om.

Mask_UBBT

Hero

"Ditt exempel ovan bryter mot alla dessa regler.
Problemet är att statistik alltför ofta tolkas av folk som inte förstår den eller vet vad det handlar om. "

Jag tänkter inte säga emot dej här, för du har ju rätt. Det är det jag försöker säga. För att få statistik att fungera måste man följa stukturer och regler, men man har väldigt lite koll på att dessa faktiskt följs. I sverige är kontrollen relativt bra men i länder som Tyskland och Frankrike är kontrollen riktigt usel. Dessutom kan syftet vara att få statistik feltolkad(få den att antyda saker den egentligen inte kommit fram till). Detta händer ju äckligt ofta, och jag är säker på att det var det 'professorn' i det hr fallet avåg att göra.

Dessutom så kan man inte lita på statistik om man inte får förklarat för sej;
1. Hur många fall som undersökts
2. Var informationen om dessa fall fanns
3. Alla övriga faktorer som påverkade

/Mask - som vet att statistik är användbart, men lättkorrumperat

Ghoulz

Swordsman
Re: Var det bara jag.. (OT)

Exemplen han tog upp var ju inte ens statistik utan induktion. Meningslöst inlägg, men ändå.

Troberg

Sinister eater

Dessutom så kan man inte lita på statistik om man inte får förklarat för sej;
Exakt. Precis som all vetenskap så är ett resultat inte värt något om man inte kan visa hur man nått fram till det.

Mask_UBBT

Hero
Re: Ungdomar psykiskt avvikande?

"Psykiskt avvikande" är en term som man använde flitigt på 70-80 talet, där alla subkulturella element samlades. Allting som visade att du betedde dej på ett annat sätt än de samlade massorna gjorde dej psykiskt avvikande. Att vara psykiskt avvikande betyder idag, då man inte längre vågar attackera subkulturerna direkt, helt enkelt att man beter sej på ett sätt som anklagaren inte anser vara 'vanlig'. vad vanlig betyder är en annan fråga...

/Mask

Troberg

Sinister eater
Re: Ungdomar psykiskt avvikande?

Alltså, är ungdomarna mer psykiskt avvikande så är kanske rollspelarna det också, men då inte i egenskap av att vara rollspelare, utan i egenskap i att vara ungdomar.
Precis vad jag också tänkte.

Sen är det ju också en fråga om man verkligen vill ha ett samhälle där alla är likadana i en genomsnittlig grå massa. Inga Picasso, inga Shakespeare, inga Bach, bara en massa genomsnittsmänniskor. Priset för att ha genier är och kommer alltid att vara att man får en del som inte är det.

chrull

Stockholm Kartell
Re: Nödvändigt inlägg du!

Ja, när jag gick in i min death-metal fas så reagerade mina föräldrar ungefär som jag tror du skulle göra.

som JAG skulle göra?
??????????????????????????????????????

eftersom du inte vet någonting om mig så tar jag det inte som en förolämpning. Det räcker med att påpeka att jag knappast är den som tycker lite löjlig death metal är något att skrämmas över, och det att säga att du inte vet något om mig. :gremsmirk:

bra att du förstår.

chrull

chrull

Stockholm Kartell

precis vad jag menar...

nu har de som sagt två gripna (och med tanke på att de hittade likdelar i lägenheten hos dem så låter det som det är ganska klart att de var med om att göra det...) som inte verkar ha någon koppling till rollspelen. DN skriver idag att man antagligen kan kasta bort de misstankarna nu.

Så vi klarar oss nog. Så länge vi finns här och hjälper de unga nybörjare som undrar hur de ska förklara vad rollspel är för något för sina oförstående föräldrar...

chrull

chrull

Stockholm Kartell

Det du säger är statistik här är bara ett sätt att komma med argument.
Ett grundläggande och ganska dåligt fungerande sådant också...

Dessutom är exemplet våldsamt dåligt eftersom vi vet att inte alla människor som dött har gjort det av ålder.

chrull

Morgoth

Swashbuckler

'vanligt folk', som revisorer eller bankmän...

Hörrö, vad hände med den gamla goda medelklassen? I vilket avlägset hörn av världen hänger du, egentligen? ^_^

Mask_UBBT

Hero

"som JAG skulle göra?"

NEJ, nej, oj då, jag menar banturligtvis "som du menar att de skulle göra"

Sorry för missförståndet...

Mask_UBBT

Hero

Vad jag syftade på var att revisroer och bankmän anses vara de 'normala människorna', emedan slöddret finns i lägre medelklassen och arbetarklass... medeltidsretorik, jag vet, men det stämer störande väl ändå.

/Mask

Morgoth

Swashbuckler

Vad jag syftade på var att revisroer och bankmän anses vara de 'normala människorna', emedan slöddret finns i lägre medelklassen och arbetarklass... medeltidsretorik, jag vet, men det stämer störande väl ändå.

Hellre slödder än normal!

/Mogge, inte normal